به گزارش خبرنگار ایرنا، مطهر محمدخانی روز دوشنبه در دومین نشست خبری با خبرنگاران افزود: این مسیر چند ویژگی دارد اولین نکته این است که از مسیر مورد علاقه مافیای واردات خودرو عبور نمیکند و به همین دلیل کاهش قیمت را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: این اقدام به نفع شهروندان تهرانی است و اتوبوسها با قیمت بسیار پایین خریداری میشود چون این مسیر جدید را شهرداری با حمایت بانک شهر انجام میدهد یعنی بخشی از این مسیر را خودمان طی میکنیم.
وی با اشاره به اینکه پاسخی دقیقی برای ورود اتوبوسهای برقی نمیتوان داد، اظهار کرد: اما همانطور که پیشتر هم گفته شد در یک تا ۲ ماه آینده شاهد حضور این اتوبوسها در شهر تهران خواهیم بود.
وی تاکید کرد: اکنون مسیرهای فعالیت خطوط برقی در تهران هم مشخص شده و کار در مراحل نهایی خودش است.
هیچ درختی در خیابان ولیعصر قطع نشده است
سخنگوی شهردار تهران در توضیح بیشتر درباره برخی شایعات رسانه ای تاکید کرد: به صراحت می گویم که در این دوره مدیریت شهری درختی در خیابان ولیعصر(عج) به این معنا قطع نشده بجز درختان آفت زده یا درختانی که به دلایل مخالف خشک شده بودند.
محمدخانی یادآور شد: در سالهای اخیر خبرها و شایعات متعددی در این موضوع داشتیم و عمده آنها منشا حقیقی نداشتند مثلا یکی از رسانهها عکسی برای قطع درختان استفاده کرد که خود همان رسانه در سال ۹۷ نیز استفاده کرده بود، هفته گذشته نیز عکسهایی منتشر شد برای خیابان ولیعصر(عج) که این عکسها برای سال ۹۹ بود و تصاویر خشک شدن نیز برای سالهای گذشته بود.
وی ادامه داد: حتی سازمان زیباسازی شهرداری تهران تصمیم گرفته بود که برای درختان خشک شده کار هنری و بازطراحی محیطی انجام دهد که از همان عکسها برای القای خشک کردن درختان استفاده شد.
وی توضیح داد: وقتی درختی خشک میشود تبدیل به یک مشکل در حوزه ایمنی در خیابان تبدیل شده و هر لحظه احتمال سقوط آن وجود دارد، تجربه ایجاد مشکل در این زمینه را نیز داشتهایم بنابراین مسیری طی و کارشناسان سازمان بوستانها بررسیهای لازم را انجام میدهند و اگر شرایط احیا وجود نداشته باشد تصمیم به قطع درخت به نحوی که خطر برای شهروندان ایجاد نکند گرفته میشود.
محمدخانی تاکید کرد: در واقع وقتی این کار انجام میشود که تضمین کاشت درختان جایگزین و حتی کاشت درختان چنار با بن بالا را داشته باشد، در مورد موضوع درختان و تعداد درختان خشک شده با توجه به اینکه درخت یک موجود زنده است، عدد منطقی در این مورد نمیتوان داد و این بررسیها به صورت مداوم و فصلی انجام میشود و ممکن است در یک فصلی درختی در معرض پوسیدگی و خشک شدن وجود نداشته باشد و در فصلی دیگر این موارد را داشته باشیم.
در مرمت سردر باغ ملی نیازمند همافزایی بین دستگاهی هستیم
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا درباره مرمت سردر باغ ملی و وضعیت نامناسب آن افزود: شهرداری در موضوع تامین بودجه برای مرمت سردر باغ ملی مشکل خاصی ندارد و حمایت شورا را نیز دارد، در حال حاضر باید یک تفاهمنامه با دستگاهی انجام شود چرا که بخشهای دیگری هم در آن حضور دارند که امیدواریم این هم راستایی برای بهبود وضعیت شکل بگیرد.
تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه شهرداری تهران
سخنگوی شهرداری تهران درباره تحقق بودجه هم در این دوره مدیریت شهری اظهار کرد: بودجه شهرداری تهران از سال ۱۴۰۰ افزایش و از ۳۷ همت به بودجه ۱۵۰ همتی در سال ۱۴۰۳ رسیده است، شهرداری در زمینه تحقق بودجه نه تنها مشکلی ندارد بلکه بیش از ۱۰۰ درصد آن را محقق کرده است.
وی با تاکید بر اینکه گزارش خزانه دار شورا تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه در ۶ ماه نخست امسال بود، ادامه داد: روال دهههای گذشته این است که میزان تحقق بودجه در ۶ ماه اول نسبت به ۶ ماهه دوم عدد کمتری است، بررسی سال های قبل در ۶ ماه اول سال بعضا عدد تحقق حدود ۶۰ درصد بود و تحقق این بودجه کمک میکند که کا عمرانی سریعتر و پروژهها بهتر پیگیری شود.
ساماندهی کودکان کار با اولویت
محمدخانی درباره ساماندهی کودکان کار هم افزود: شهرداری تهران ظرفیتهایی نیز در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده، پشتیبانیهایی نیز با هدف ساماندهی کودکان کار صورت گرفته است، این اقدام جهادی و گروهی با همکاری حداکثری بین دستگاهها انجام شده است.
سخنگوی شهردار تهران با بیان اینکه بخش عمدهای از کودکان کار اتباع هستند و باید در ابتدا خانوادههای آنها مشخص و سپس رد مرز شوند، یادآور شد: شهرداری به بهزیستی و نیروی انتظامی کمک خواهد کرد تا بدون کمترین آسیبی به کودکان، این اقدام انجام شود.
نوسازی اتوبوسهای شهری
سخنگوی شهرداری تهران درباره نوسازی اتوبوسها هم گفت: برای این موضوع شهرداری اهمیت زیادی قائل است یکی از خطوط مهم اتوبوسرانی در مسیر میدان جمهوری به میدان بهارستان است که هم انبوه زیادی از مسافران را جابجا میکند و هم در مسیر بازار و نهادهای حاکمیتی قرار دارد.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر این خط به بخش خصوصی واگذار شده و مشکلاتی در سرویس دهی در خدمات رسانی و خرابی اتوبوسها را شاهد بودهایم.
محمدخانی افزود: یکی از خطوط سه گانه فعالیت اتوبوسهای برقی وارداتی همین خط جمهوری به بهارستان است که تلاش میشود تعدادی از اتوبوسهای نو داخلی نیز وارد این خط شوند تا عملکرد اعتراض آمیز بخش خصوصی نیز برطرف شود.
تلاش شهرداری برای برقی کردن موتورسیکلتها
محمدخانی درباره موتورسیکلتهای برقی و عملکرد و تسهیلات شهرداری برای خرید این وسایل نقلیه هم افزود: از گفته عضو شورا تعجب کردم چرا که خود شورا در بودجه امسال بخش خرید موتورهای برقی را حذف کرد و ما بودجه مشخصی در قانون بودجه نداریم.
به گفته محمدخانی، در بخش ارائه تسهیلات برای موتورسواران تلاش این است بتوانیم قیمت خرید را کاهش دهیم، با توجه به محدودیت منابع ارزی و همچنین بحث توان داخلی که در این زمینه وجود دارد شهرداری تصمیم گرفته تا در بسته حمل و نقل برای واردات، اولویت را در بخش اتوبوس و تاکسی بگذارد تا به تعداد بیشتری از مردم خدمات رسانی کند که نقش مهمتری در کاهش آلایندگی نیز خواهد داشت.
وی ادامه داد: برای بحث تسهیلات نیز تا پایان سال و سال آینده مواردی برای موتورسیکلتهای کار در نظر خواهیم گرفت همچنین بخش قابل توجهی از اقدام در این حوزه در سال گذشته با تفاهم با شرکت پست، انجام شده است.
محمدخانی درباره ورود ۲ دستگاه تراموا به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت هم گفت: امیدواریم تا پایان سال این واسلی نقلیه بصورت آزمایشی در خطوط استفاده شوند.
وی تاکید کرد: این دو دستگاه چرخ لاستیکی با سیستم هوشمند است که به خدمات رسانی به مردم کمک میکند و امکان خدمات رسانی بدون راننده را نیز دارد البته در مرحله اول در مسیر خیابان انقلاب و خیابان دماوند مورد استفاده قرار خواهد گرفت و اگر مرحله آزمایشی به سرانجام برسد، واردات انبوه آن نیز پیگیری خواهد شد.
در این نشست از محمد شیخزاده عکاس روزنامه کیهان، پیشکسوت عرصه عکس و رسانه تجلیل شد.