به گزارش ایرنا از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سید صادق سعادتیان اظهار داشت: این اقدام در راستای راهکار اول از مأموریت پنجم سند تحول و تعالی قوه قضاییه و به منظور ارتقای کیفیت خدمات در دفاتر اسناد رسمی انجام شده است.
براساس مفاد رتبهبندی دفاتر اسناد رسمی که در ۱۱ ماده و ۴ تبصره به تصویب رسید، این رتبهبندی به منظور ایجاد انگیزه و تشویق به کسب شاخصهای مطلوب و ارتقای عملکرد سردفتران، کاهش تخلفات و جرایم و شفافیت عملکرد دفاتر تدوین شده است.
برخورد نامناسب سردفتر، دفتریار و کارکنان دفترخانه، اخذ وجه اضافی، اخذ وجه به صورت نقدی یا به صورت کارت به کارت، فضای نامناسب دفترخانه، عدم رعایت شئونات از جمله شاخصهای مربوط به نارضایتی مراجعین است.
محکومیت قطعی انتظامی، محکومیت به انفصال، محکومیت به موجب آراء محاکم قضایی، عدم حضور سردفتر در محل دفترخانه هر ماه تا ۸ ساعت، وصول شکایت و گزارش بازرسی مراجع ذیصلاح، عدم رعایت الزامات فناوری اطلاعات سازمان از جمله عدم به روزرسانی سیستم و عدم رفع آلودگی آن از دیگر شاخصهای موثر در رتبهبندی است.
براساس این شیوهنامه، از نمره ۱۰۰ اختصاص یافته به سردفتران مشمول، رتبه متوسط مختص دفاتر دارای ۵۰ تا ۷۰ نمره، رتبه خوب دفاتر دارای نمره ۷۱ تا ۸۵ و رتبه عالی دفاتر دارای نمره ۸۵ به بالا خواهد بود.
نتیجه ارزیابی سردفتران اسناد رسمی تا ۲۰ اسفند هر سال توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به کانون سردفتران و دفتریاران اعلام میشود.