نام اسرائیل قریب به یک سال گذشته و بیش از همیشه همراه واژگانی مانند تجاوز، کشتار، نسلکشی و جنایات جنگی به ذهن میلیونها نفر متبادر شده است. چند روز پیش، وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه خبر داد طی ۴۲۲ روز تجاوز و جنایت رژیم صهیونیستی در این باریکه، شمار شهدا به ۴۴ هزار و ۴۲۹ نفر رسیده است.
ماشین کشتار رژیم صهیونیستی در مرزهای شمالی اراضی اشغالی نیز طی یک سال گذشته نزدیک به سه هزار و هشتصد لبنانی را قربانی کرده است و بنا بر اعلان مقامات بیروت، حتی بعد از آتشبس اخیر، بارها این آتشبس از سوی صهیونیستها نقض شده و تعدادی از شهروندان لبنانی جان خود را بر اثر حملات اسرائیل از دست دادهاند.
در کنار کشتار غیرنظامیان، اواخر آبانماه بود که هدف قرار دادنِ «محمد عفیف» مسئول رسانهای حزب الله لبنان، بار دیگر مساله کشتار خبرنگارانی را که تصاویر و اخبار جنایات اسرائیل را منتشر میکنند، برجسته ساخت.
چند روز پیش از این واقعه، دفتر اطلاعرسانی فلسطین در نوار غزه در جدیدترین آمار خود اعلام کرده بود که از زمان آغاز جنگ رژیم اسرائیل علیه نوار غزه در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی ، ۱۸۸ روزنامهنگار، خبرنگار و تصویربردار فلسطینی شهید و ۳۹۶ نفر دیگر زخمی شدهاند.
بمباران آمریکاییها با پیامهای طرفداری از اسرائیل
در شرایطی که بسیاری از ناظران شاهد کشتار بیوقفه مردم عادی و حتی خبرنگاران از سوی صهیونیستها بودهاند، مدتها است وزارت امور دیاسپورای رژیم صهیونیستی به منظور ترمیم چهره این رژیم نزد افکار عمومی، دستور آغاز یک عملیات پروپاگاندای مخفی با استفاده از حسابهای جعلی در رسانههای اجتماعی را صادر کرده است؛ اقدامی که منابع خبری هدف از آن را جلب حمایت برخی قانونگذاران آمریکایی برای تامین بودجه ارتش اسرائیل دانستهاند.
کمپین صهیونیستی در اوج کارش از صدها حساب جعلی در شبکههای ایکس، فیسبوک و اینستاگرام استفاده و با معرفی خود به عنوان آمریکایی واقعی، نسبت به ارسال نظرات طرفدار اسرائیل برای سایر کاربران این شبکهها اقدام کرده است
بنا بر گزارش «نیویورکتایمز»، این کارزار بر بیش از دوازده عضو کنگره ایالات متحده از جمله «ریچی تورس» نماینده چپ و «حکیم جفریس» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان متمرکز بوده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که افزایش اقدامات اینچنینی از سوی رژیم، از تضعیف بیش از پیش تل آویو حکایت دارد.
بنا بر اظهارات مقامهای دخیل در این تلاشها و نیز محتوای اسناد مرتبط با اسرائیل، این رژیم سال گذشته یک کمپین نفوذ را سازماندهی و هزینه آن را پرداخت کرده است؛ کارزاری که در آن قانونگذاران ایالات متحده و مردم آمریکا را با پیامهای طرفداری از اسرائیل بمباران کرده و تلاش داشته تا حمایت آنها را در عمل، برای تداوم اقدامات خود در جنگ غزه به دست آورد.
به گزارش این رسانه آمریکایی، چهار مقام اسرائیلی اذعان داشتهاند که این کارزار مخفی، همچنان که اشاره شد به سفارش وزارت امور دیاسپورای اسرائیل یعنی نهادی که یهودیان سراسر جهان را با رژیم اسرائیل مرتبط میسازد، انجام شده است؛ کمپینی که گفته شده حداقل حدود ۲ میلیون دلار برای رژیم صهیونیستی خرج برداشته و برای اجرای آن یک شرکت بازاریابی سیاسی واقع در تلآویو به نام «استویک» به خدمت گرفته شده است.
کار این کمپین طی ماههای اخیر گسترش یافته و در پلتفرم ایکس فعال است. این کمپین در اوج کارش از صدها حساب جعلی در شبکههای ایکس، فیسبوک و اینستاگرام استفاده کرده و با معرفی خود به عنوان آمریکایی واقعی، نسبت به ارسال نظرات طرفدار اسرائیل برای سایر کاربران این شبکهها اقدام کرده است.
این کارزار مخفیانه نشان میدهد که اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه به شدت مایل بوده تا نظر آمریکا را در مورد جنگ غزه تحت تاثیر قرار دهد چرا که ایالات متحده از دیرباز یکی از سرسختترین متحدان رژیم صهیونیستی بوده است. از نمودهای اصلی این حمایتها باید به کمکهای چند میلیارد دلاری دولت «جو بایدن» به اسرائیل اشاره کرد.
دغلکاری صهیونیستها در فضای مجازی
به گزارش «یورو نیوز» بر اساس پژوهشی که دانشگاه آمریکایی «براون» انجام داده، از زمان آغاز جنگ در نوار غزه تا مقطع گشودن جبهه دوم اسرائیل علیه حزبالله در لبنان، آمریکا دست کم ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به رژیم کمک نظامی کرده است.
در این گزارش آمده که اسرائیل بزرگترین دریافت کننده کمکهای نظامی ایالات متحده در تاریخ است و از سال ۱۹۵۹ تاکنون ۲۵۱.۱۲ میلیارد دلار با در نظر گرفتن نرخ تورم در این سالها دریافت کرده است.
با این وجود، این حمایتها مورد پذیرش بسیاری از آمریکاییها نبوده و بارها از دولتمردان ایالات متحده خواستهاند در مواجهه با افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه از اسرائیل حمایت نکند؛ موضوع مهمی که بر نگرانی مقامهای اسرائیلی دامن زده و موجبات شروع کمپین مزبور را فراهم آورده است.
از زمان آغاز جنگ در نوار غزه تا مقطع گشودن جبهه دوم اسرائیل علیه حزبالله در لبنان، آمریکا دست کم ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به رژیم کمک نظامی کرده است
کارشناسان رسانههای اجتماعی معتقدند این اقدامات، مهمترین مورد مستند از سازماندهی کمپینی توسط اسرائیل برای نفوذ در دولت ایالات متحده است. بنا بر گزارش وبسایت «دِ وِرج» (The Verge) شرکتهای «متا» و «اوپنایآی» نیز منشا کارزار صهیونیستی را در اسرائیل دانسته و معتقدند که محتوای تولید شده در آن توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است.
به نوشته این تارنما و بر اساس گزارش تهدید سهماهه منتشر شده از سوی متا، این کمپینِ نفوذ مخفی یکی از تلاشهایی بوده که متا آن را مختل کرده است؛ گزارشی که طی آن متا مدعی شده شبکهای متشکل از بیش از پانصد حساب جعلی را در این رابطه شناسایی کرده که رد آنها به اسرائیل رسیده و پیامهای طرفدار اسرائیل را در اینستاگرام و فیسبوک ارسال میکردند.
تلاش این حسابها معطوف به جعل هویت «دانشجویان یهودی محلی، آمریکاییهای آفریقاییتبار و شهروندان نگران» بوده و از این طریق پیامهایی در صفحات نهادهای خبری و شخصیتهای عمومی با موضوعاتی شامل یهودیستیزی در دانشگاهها، درخواست برای آزادی گروگانهای حمله هفتم اکتبر و نیز مطالبی ضداسلامی منتشر میکردند؛ موضوعیکه هرچند بازیگران سیاسی مرتب از آن بهره برده و با استفاده از برپایی همین نوع کمپینها در رسانههای اجتماعی سعی در دستکاری افکار عمومی داشتهاند اما بنا بر ادعای دِ وِرج و نشریه «تایمز» این اولین بار است که مشخص شده اسرائیل در حال هماهنگ کردن کمپینی علیه دولت ایالات متحده است.
نارضایتی آمریکاییها از کمک میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی
حدود یک سال پیش، «رویترز» این دست تحرکات را با کاهش حمایت عمومی از اسرائیل در ایالات متحده مرتبط دانست. بر اساس نظرسنجی رویترز-ایپسوس در آن مقطع، حمایت عمومی در ایالات متحده از جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه در حال کاهش بوده و اکثر آمریکاییها فکر میکنند که اسرائیل باید برای پایان این درگیری که به یک بحران انسانی تبدیل شده، آتشبس برقرار کند.
شرکتهای «متا» و «اوپنایآی» منشا کارزار صهیونیستی را در اسرائیل دانسته و معتقدند که محتوای تولید شده در آن توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است
در شرایطی که هنوز ابعاد جنایات اسرائیل چنین انعکاس نیافته بود، تنها حدود ۳۲ درصد از پاسخدهندگان در پاسخ به این سوال که ایالات متحده باید چه نقشی در جنگ داشته باشد، گفتند بودند «ایالات متحده باید از اسرائیل حمایت کند»؛ عددی که در مقایسه با نظرسنجی قبلی رویترز-ایپسوس حدود ۴۱ درصد کاهش یافته بود.
مشابه این دیدگاه در نتایج نظرسنجی موسسه «یوگاو» (YouGov) منعکس شد که دقیقا هفتم اکتبر سال جاری میلادی یعنی سالگرد «طوفان الاقصی» منتشر شد و در آن ۲۵ درصد از پرسششدگان گفته بودند کمکهای نظامی آمریکا به اسرائیل باید به میزان زیادی کاهش یابد حال آنکه ۱۲ درصد نظری کاملا مخالف داشتهاند.
برای واکاوی چرایی اقدامات صهیونیستی برای تطهیر چهره این رژیم و بهبود تصویر اسرائیل در شبکههای اجتماعی و نهایتا افکار عمومی باید گفت نتایج این نظرسنجیها نشاندهنده کاهش حمایت عمومی در ایالات متحده از رژیم صهیونیستی بوده و هراس و نگرانی این رژیم که مدتها است برای میلیاردها دلار کمک نظامی و حمایت دیپلماتیک بینالمللی روی ایالات متحده به عنوان قدرتمندترین متحد خود حساب باز کرده، قابل درک است.