به گزارش ایرنا و بنا بر اعلام منابع رسمی، فرودگاه رامسر در زمان حاضر برای نشست و برخاست ایمن هواپیما یک دستگاه کمک ناوبری از نوع NDB را در اختیار دارد. اما با توجه به اهمیت ایمنی پروازها و ارتقای مقرارت ایرلاینها این سیستم باید ارتقا و به ۲ دستگاه دستگاه ILS و DVOR-DME مجهز شود.
مدل اول این تجهیزات دستگاههای کمک ناوبری “ILS” است که برای استقرار آن در فرودگاه رامسر به تملک اراضی ابتدا و انتهای (فدک و باغ ملی) باند نیاز داریم تا با توجه به بینالمللی شدن فرودگاه زمینه نشست و برخاست انواع مختلف هواپیماها فراهم شود.
این درحالی است که برای داشتن این مدل دستگاه کمکناوبری به تملک اراضی نیازی نیست، درواقع زمین مورد نیاز فراهم است، اما چون این دستگاه و به طور کلی صنعت هوایی جزوِ تجهیزات تحریمی محسوب میشود، در بحث خریداری، تعمیر و نگهداری آن چالشهایی وجود دارد که رفع و تامین آن در گرو رایزنیها در سطح ملی و بینالمللی است.
فارغ از نبودِ تجهیزات گفته شده کمبودِ ناوگان و تعداد ساعتهای پروازی نیز مزید بر علت شده به گونهای که اولویتگذاری ایمنی و حساسیتها پیرامون نشست و برخاست هواپیماها یا کاهش پروازها را تحتِ تاثیر قرار داده است.
منافعِ شرکتهای هواپیمایی بخشِ پررنگ ماجرا
از سوی دیگر درحالیکه مسوولان عمده چالش زیرساختی فرودگاه رامسر را نبودِ دستگاه کمک ناوبری از نوع پیشرفته اعلام میکنند بخشِ پررنگِ این ماجرا نیز به تصمیم شرکتهای فرودگاهی و منافع اقتصادی آنها ارتباط دارد اما شرکتهای فرودگاهی بنا بر مقتضیات زمانی و دیگر ملاحظات دارای برنامه تابستانه و زمستانه هستند.
برای مثال برنامه پروازی تابستانه از اوایل فروردین تا اوایل مهر برنامهریزی میشود و سپس برنامه زمستانه در دستور کار قرار میگیرد. در شرایطی که مناطق شمالی کشور و دیگر مناطق شرایط جوی مناسب ندارند و از سوی دیگر تقاضا به سمت دیگر مقاصد گردشگری در جریان است، بنابر سود و زیانهای اقتصادی نظیر هزینه سوخت، خط پروازی در این مسیرها با تصمیم شرکتها متوقف و در مسیر دیگری برقرار میشود.
برای مثال در زمستان ایجاد خط پروازی تهران-کیش برای شرکت هواپیمایی صرفه اقتصادی بالاتری دارد و مسیر مشهد به رامسر برایش صرفه اقتصادی ندارد. با این وجود پیگیری مدیران برای از یک سو و ایجاد بستههای گردشگریی در مقصد میتواند به تعدیل این وضعیت کمک کند.
با این وجود مسوولان فرودگاهی و کارشناسان این بخش معتقد هستند، رایزنیهای ملی و استانی به ویژه پیگیریهای نماینده مردم این منطقه در مجلس شورای اسلامی برای تامین تجهیزاتِ فرودگاهی از جمله دستگاه کمک ناوبری و فشار بر شرکتهای فرودگاهی به ویژه بخش دولتی در ساماندهی این وضعیت موثر است.
مدیرکل فرودگاههای نیز با تایید این موضوع در گفت و گو با رسانهها افزود: ایرلاینها پروازهای رامسر را یکطرفه لغو کردند که در حال پیگیری و بازگشت پروازها هستیم.
اکبر حسنی اظهار کرد: در چند مورد گذشته بهدلیل شرایط نامساعد جوی و پایین بودن سطح ابر، پرواز انجام شده از آسمان فرودگاه شهدای رامسر بازگشت. به همین دلیل شرکتهای هواپیمایی در پرواز تجدید نظر کردند.
به گفته او طی برنامه پروازی RPL، شرکتهای هواپیمایی برای چند ماه برنامه پروازهای خود را ارائه میکنند و پس از اخذ تائیدیه از سوی فرودگاه ملزم به انجام آن هستند.
مدیرکل فرودگاههای مازندران یادآور شد: لغو پروازها از سمت فرودگاه نبوده و ایرلاینها یکطرفه پروازها را لغو کردند.
اخیرا شرکت هواپیمایی آسمان در مسیر مشهد - رامسر - مشهد و همچنین شرکت هواپیمایی ایران ایر در مسیر تهران - رامسر - تهران پروازهای برنامهای خویش را بهصورت یکطرفه و تا پایان برنامه زمستانی باطل کردند.
گفته میشود در حال حاضر پروزاهای فرودگاه رامسر در مسیر مشهد_رامسر در مسیر رفت و برگشت لغو و صرفا پروازِ مسیر تهران به رامسر و بالعکس یک روز در هفته و در روزهای شنبه برقرار است. پرواز رامسر به عسلویه نیز به دلیل انجام عملیات چِک دورهای هواپیما لغو و پس از مدتی برقرار خواهد شد.
فرودگاه شهرستان گردشگرپذیر ۸۰ هزار نفری رامسر با قدمتی بیش از۵۰ سال یکی از زیباترین فرودگاه های شمال کشور است که در ضلع شمالی شهر و در حاشیه دریای خزر قرار دارد و طبق اسناد موجود ساخت آن به سال ۱۳۴۲ باز می گردد.
مازندران سه فرودگاه در ساری، نوشهر و رامسر دارد که از فرودگاه شهدای ساری به مسیرهای مشهد- تهران - عسلویه - شیراز- کیش - قشم - بندرعباس - اهواز- آکتائو و نجف و در فرودگاه شهدای نوشهر هفته ای یک پرواز به مشهد مقدس دارد و در فرودگاه شهدای رامسر هفته ای سه پرواز به تهران برقرار بود.