پویا محمودی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار احزاب ایرنا در مورد مطالبات دانشجویان و دانشگاهیان از دولت اظهار داشت: دانشگاه محل علمآموزی و رسالت دانشگاه تربیت افراد کارآمد برای پاسخ به نیازهای جامعه است. فعالیتهای دانشجویی باید با هدف آمادهسازی دانشجو برای بهبود شرایط و در موارد لازم اصلاحگری در جامعه باشد و مطالبه اصلی امروز جنبش دانشجویی از دولت فراهمسازی این بستر است.
مطالبه جنبش دانشجویی از دولت تسهیلگری در زمینه کادرسازی است
وی افزود: مقام معظم رهبری در دیداری که با اعضای دولت در زمان آغاز بهکار داشتند روی مساله کادرسازی تأکید کردند و مطالبه جنبش دانشجویی این است که دولت در این زمینه تسهیلگری کند.
معاون راهبری دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بیان کرد: این تسهیلگری زمانی محقق میشود که اولا مسئولان به توانمندی جوانان دانشجو و دانشگاهیان باور داشته باشند و دوما راه تعامل را باز بگذارند. این تعامل باید مداوم و مسئله محور باشد و دانشجویان و دانشگاهیان باید از نزدیک در جریان مسائل کشور قرار گیرند و دولت باید برای دانشجو و جنبش دانشجویی در جهت تصمیمسازیها نقش تعریف کند.
دانشجو آرمانگرایانه به مسائل نگاه میکند زیرا هیچگاه مستقیم با چالشها روبرو نبوده است
محمودی عنوان کرد: دانش به تنهایی برای حل مسائل کافی نیست، دانشجو آرمانگرایانه به مسائل نگاه میکند، چون هیچگاه مستقیم با چالشها روبرو نبوده و آنها را از پنجره نگاه کتابها و صحبتهای اساتید شناخته است. کادرسازی محقق نمیشود مگر اینکه نیروهای جوان و توانمند در بستر رویایی با چالشهای واقعی درصدد یافتن راهحل مناسب بر آیند.
اگر دانشجو در روند تصمیمگیریها نقش داشته باشد احساس تعلقاش به کشور بیشتر میشود
وی ادامه داد: اگر دانشجو احساس کند در روند تصمیمگیریها نقش دارد قطعا احساس تعلق او به کشور و انگیزه او برای کار کردن بیشتر میشود. این سطح از تعامل بین دولت و دانشگاه با حضور نمادین چند مسئول در دانشگاه آن هم صرفا در روزهای نزدیک به روز دانشجو محقق نمیشود.
معاون راهبری دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: خروجی این جلسات حرفهای خوشایندی است که همه به درستی آن اذعان دارند اما هیچ وقت عملی نمیشود. تعامل باید واقعی و مسالهمحور باشد.
باید برای هر دانشگاه به معنی واقعی کلمه مأموریت ویژه تعریف شود
محمودی افزود: یکی از عوامل مهمی که میتواند در تحقق این موضوع اثرگذار باشد مأموریت محور شدن دانشگاهها است. برای هر دانشگاه باید به معنی واقعی کلمه مأموریت ویژه تعریف شود، متاسفانه دانشگاههای ما لزوما در راستای رفع نیازهای جامعه فعالیت نمیکنند.
وی عنوان کرد: آنچه در دانشگاه اتفاق میافتد باید منطبق بر نیاز بیرونی باشد تا دانشگاه اثرگذار شود. وقتی دانشگاه مأموریتگرا نباشد و مساله جامعه را حل نکند، به تبع آن پایان نامهها و پژوهشهای انجام شده نیز اثرگذاری چندانی در بهبود شرایط جامعه نخواهند داشت. مطالبه دیگر دانشگاه از دولت بها دادن و هویتبخشی به نهاد دانشگاه به عنوان یک نهاد کارآمد برای حل مسائل کشور است.
اینکه بگوییم کرسیهای آزاداندیشی هنوز اجرایی نشده است گزاره درستی نیست
محمودی درباره اجرایی نشدن کرسیهای آزاداندیشی مورد تاکید رهبری اظهار کرد: اینکه بگوییم کرسیهای آزاداندیشی هنوز اجرایی نشده است گزاره درستی نیست، اما قبول داریم که با نقطه مطلوب فاصله داریم. شاید یکی از دلایل آن عدم اهتمام مسئولین سیاست گذار به این امر باشد. با برگزاری چند همایش و رویداد و اینکه بگوییم کرسی آزاداندیشی خوب است که این ایده عملی نمیشود.
ایده کرسی آزاداندیشی در صورت تبدیل شدن به گفتمان محقق خواهد شد
وی بیان کرد: ایده کرسی آزاداندیشی زمانی به معنی واقعی کلمه محقق میشود که تبدیل به یک گفتمان شود. زمانی میتوان ادعا کرد که تبدیل به یک گفتمان شده است که افراد با باورها و سلایق متفاوت و حتی گاهی مخالف، حاضر به گفت وگو با همدیگر باشند و این نیاز به بسترسازی دارد.
معاون راهبری دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان عنوان کرد: اینکه چند نفر با یک نگاه مشترک دور میز بنشینند و حرف همدیگر را تأیید کنند نمیتواند مطالبه مقام معظم رهبری را عملی کند. اول باید احساس نیاز به گفت وگو در فرد ایجاد شود و بعد دعوت به گفت وگو در بستر مناسب صورت گیرد. این امر عزم بیشتر مسئولین و البته دانشجویان را میطلبد تا انشااله عملی شود.
به گزارش ایرنا، روز ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ سرآغاز استکبارستیزی در دانشگاهها بود، بعد از واقعه کودتای ننگین ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ با فاصله کمی فداکاری دانشجویان دانشگاه تهران در ۱۶ همان سال رخ داد؛ زیرا ریچارد نیکسون معاون رئیسجمهور وقت آمریکا به ایران آمده بود تا ضمن پاداش به رژیم ستم شاهی معاهدههای مختلفی برای به یغما بردن ثروت ملی منعقد کند و بنا بود دکترای افتخاری در دانشگاه تهران به وی تقدیم شود که دانشجویان بیداردل در آن شرایط خفقان به صحنه آمدند و در این میان سه دانشجو به نامهای مصطفی بزرگ نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت رضوی به شهادت رسیدند.