تهران- ایرنا- پس از استقبال چشمگیر مردم چین از نمایشگاه «شکوه تمدن پارس؛ گزیده آثار باستانی ایران» در شهرهای پکن و شانگهای، این نمایشگاه اکنون در موزه منطقه‌ای شین‌جیانگ به نمایش درآمده و بازتاب گسترده‌ای در میان رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی این کشور داشته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، نمایشگاه «شکوه تمدن پارس؛گزیده آثار باستانی ایران» در موزه منطقه‌ای شین‌جیانگ از روز گذشته (جمعه) درهای خود را به سوی علاقه‌مندان به هنر و تاریخ ایران گشود.

این نمایشگاه شامل ۲۱۶ اثر برجسته از موزه‌های «ملی ایران»، «تخت جمشید»، «رشت» و «باستان‌شناسی گرگان» است که در قالب سه بخش اصلی «سپیده‌دم فلات»، «دوران شکوه» و «هنر ایمان» به نمایش گذاشته شده‌اند.

همچنین این نمایشگاه تمدن و تاریخ کهن تمدن پارس و تعاملات فرهنگی میان تمدن‌های ایران و چین را به تصویر می‌کشد.

در همین راستا، نشریه چاینا دیلی با انتشار تصاویری از نمایشگاه «شکوه تمدن پارس»، نوشت که ایران و چین به‌عنوان دو تمدن کهن از دوران باستان از مسیر جاده ابریشم با یکدیگر ارتباط داشته‌اند.

این نشریه چینی‌ می‌افزاید که بیش از ۲ هزار سال پیش جانگ چیان سفیر وو دی امپراتور چین از دودمان هان بود که به ایران سفر کرد و در قرن سیزدهم هم ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف متخلص به سعدی شاعر برجسته ایرانی به چین سفر کرد و تحت تاثیر این سرزمین قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، پس از برقراری روابط سیاسی رسمی بین دولت ایران و چین در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۳۵۰ (۱۶ اوت ۱۹۷۱) تاکنون، همکاری‌های فرهنگی میان دو کشور همواره در حال تعمیق بوده و گواهی بر توسعه پایدار روابط دو جانبه است.

چاینا دیلی به نقل از جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران نوشت که موزه‌ها نه تنها محلی برای حفاظت و نمایش آثار باستانی هستند، بلکه سفیران درک متقابل فرهنگی به‌شمار می‌روند. طی سال‌ها، موزه ملی ایران و موزه‌های چین تجربیات ارزشمند و مثبتی را در زمینه همکاری‌های مشترک ثبت کرده‌اند. این نمایشگاه گامی دیگر در تقویت و توسعه دوستی میان دو کشور است.

وی افزود: این نمایشگاه فرصتی است تا مردم چین از نزدیک با زیبایی‌های فرهنگ و تمدن ایران آشنا شوند و پیوندهای دیرینه میان این دو ملت را درک کنند.

خبرگزاری شینهوا هم تصاویری از بازدیدکنندگان و مراسم افتتاحیه نمایشگاه «شکوه تمدن پارس» منتشر شد

لازم به یادآوری است که در ابتدای سال ۲۰۲۴، نمایشگاه «گزیده آثار باستانی ایران» که به‌طور مشترک توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران و چهار موزه ایران با همکاری موزه‌های کاخ ممنوعه و موزه شانگهای برگزار شد، ابتدا در پکن و سپس در شانگهای به نمایش درآمد و استقبال چشمگیری از سوی مخاطبان و رسانه‌های چین به همراه داشت.

در این نمایشگاه، مجموعه‌ای از ظروف چینی مورد استفاده در آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی نیز به نمایش درآمد که نمایانگر تبادلات هنری و فرهنگی میان دو کشور در دوران گذشته است.

نشریه شین‌جیانگ در گزارش خود می‌نویسد که تمدن پارس که عنوان یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان با فرهنگی پیشاتاریخی صدها هزار ساله و سلسله‌های مختلفی همچون هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان، تاثیری شگرف بر جهان داشته‌اند.

این نشریه چینی می‌افزاید که در متون تاریخی چین، ایران در دوران سلسله هان «آن‌سی» و پس از دوره‌های شمال و جنوب، «پارس» نامیده می‌شد. موقعیت جغرافیایی ایران به‌عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب، این کشور را به کانونی برای تعاملات هنری و فرهنگی تبدیل کرده است.

بر اساس این گزارش، آثار برجسته‌ای همچون کوزه سرامیکی چندرنگ و نقش‌دار، ظروف با نقش شیر طلایی و گلدان چینی با نقوش گل و پرنده از جمله مواردی هستند که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده‌اند و نمایانگر تبادلات فرهنگی غنی میان ایران و چین در طول تاریخ هستند.

حه جیا دبیر حزب و رئیس موزه شین‌جیانگ هم در همین راستا، اظهار داشت: ما با برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی تلاش می‌کنیم نیاز فرهنگی مردم شین‌جیانگ را برآورده کرده و جهان را با تاریخ و فرهنگ این منطقه آشنا کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین با همکاری نزدیک‌تر با موسسات میراث فرهنگی ایران به‌ویژه در زمینه نمایشگاه‌ها و حفاظت از آثار تاریخی، فصل جدیدی در تبادلات فرهنگی دو کشور رقم خواهیم زد.

این نمایشگاه که به همت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیز سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار شده و قرار است تا ۱۶ اسفند ۱۴۰۳ فعالیت خود را ادامه دهد.