به گزارش خبرنگار ایرنا، اصغر محمودی روز شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از ابتدای آبان ماه آغاز شده و تا پایان اسفندماه امسال در هشت مرکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به هنگام رشدی تربیتی و سه پایگاه مدرسه ای ادامه دارد.
وی با بیان این که ۶ مرکز در شهر قم و ۲ مرکز در شهرستان های جعفریه و کهک واقع شده اند، اضافه کرد: این مراکز جامع در شیفت صبح از ساعت ۸ تا ۱۲:۳۰ و پایگاه های مدرسه ای در شیفت عصر فعالیت دارند.
وی با اشاره به این که متولدان یکم مهر ۱۳۹۷ تا ۱ مهر ۱۳۹۹ می توانند برای سنجش مراجعه کنند، ادامه داد: خانواده ها می توانند با مراجعه به سامانه sirat۲.csdeo.ir فرزندان خود را در طرح سنجش سلامت ثبت نام نمایند.
محمودی گفت: سال گذشته ۳۰ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان در قم غربالگری شدند و پیش بینی می شود امسال نیز ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر سنجش شوند.
وی با اشاره به این که در ۲۰ سال گذشته طرح سنجش سلامت در تابستان انجام می شد، افزود: یکی از مزایای اجرای طرح سنجش در طول سال تحصیلی، مداخله به موقع و رایگان برای دانش آموزان دارای مشکلات گفتاری و رفتاری است تا مشکلات این گروه از دانش آموزان برطرف شود و برای سال تحصیلی آماده شوند.
وی بیان کرد: با توجه به این که پیش ثبت نام دانش آموزان در مدارس و ثبت نام برای کتب درسی منوط به شرکت در طرح ارزیابی سنجش سلامت است، اگر خانواده ها دیر اقدام کنند با مشکل مواجه می شوند.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی قم با بیان این که تاکنون سه هزار و ۷۰۰ نوآموز سنجش شده اند، خاطرنشان کرد: از این تعداد، ۵۷ نفر در شهرستان جعفریه، ۹۸ نفر در شهرستان کهک، یک هزار و ۱۲۷ نفر ناحیه یک، ۶۴۱ نفر ناحیه ۲، ۸۶۵ نفر ناحیه سه و یک هزار و ۱۲۷ نفر از ناحیه چهار قم بوده اند.
وی افزود: سامانه نوبت گیری برای اتباع فعال نیست و به محض فعال شدن اطلاع رسانی خواهد شد.
یک هزار و ۵۵۱ دانش آموز با نیازهای ویژه در ۲۵ مدرسه استثنایی قم تحصیل میکنند
وی خاطرنشان کرد: یک هزار و ۵۵۱ دانش آموز با نیازهای ویژه در ۲۵ مدرسه استثنایی قم تحصیل می کنند؛ این تعداد شامل حدود ۴۵ دانش آموز آسیب دیده بینایی، ۱۰۵ آسیب دیده شنوایی، ۵۰ دانش آموز جسمی حرکتی، ۵۱ دانش آموز دارای طیف اوتیسم و یک هزار و ۲۵۰ دانش آموز کم توان ذهنی است.
به گفته محمودی، یک هزار و ۷۶ دانش آموز تلفیقی با معلولیت و دارای بهره هوش عادی در کنار دانش آموزان در مدارس عادی تحصیل می کنند.
وی افزود: سرانه آموزشی دانش آموزان استثنایی در قم مطلوب است و فقط سه مدرسه به صورت ۲ شیفت فعالیت دارند.
وی گفت: در آموزش و پرورش استثنایی قم ۴۸۹ همکار شامل همکار آموزشی و کیفیت بخشی در رشته های مشاوره، تربیت بدنی، کاردرمانی و گفتار درمانی فعالیت می کنند.
محمودی گفت: هدف آموزش و پرورش استثنایی، ارایه خدمات مطلوب به دانش آموزان با نیازهای ویژه است تا این گروه از دانش آموزان بتوانند به جامعه برگردند و به صورت مستقل زندگی کنند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: مراسم ویژه روز جهانی معلولان که ۱۳ آذرماه بود، در سطح همه مدارس استثنایی قم برگزار شد و ۲۰ آذرماه نیز ویژه برنامه استانی در اردوگاه ۱۵ خرداد برگزار خواهد شد.