به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی چمران روز یکشنبه در حاشیه جلسه دویست و هشتاد و شش شورای شهر در جمع خبرنگاران افزود: اگر در این ارتباط به مدیریت واحد رسیده بودیم وضعیت اکنون چنین نمیشد.
وی اظهار کرد: مدیریت واحد که نه ما یک پله پایین تر آمدیم و پیشنهاد مدیریت هماهنگ را دادیم تا شکل بگیرد اما نه در مجلس و نه در دولت وقت تصویب نشد و اکنون روند با همان شکل سابق ادامه دارد.
به گفته او، با فعالیت یک یا دو بخش مشکل آلودگی هوای تهران بر طرف نمیشود و باید همه بخشها کنار هم قرار بگیرند تا از این طریق مشکل برطرف شود.
چمران گفت در سالهای گذشته وزیر کشور وقت ۲ جلسه در این خصوص برگزار و وظایفی را برای برخی دستگاهها تعیین کرد که قابل قبول بود ضمن اینکه دستگاههایی که نتوانسته بودند کاری کنند نیز بازخواست شدند اما هنوز به نتیجه چندان موفقی در این خصوص نرسیدهایم.
مسوولیت ۲۳ دستکاه در قانون هوای پاک
وی اضافه کرد: هم اینک ۲۳ دستگاه در آلودگی هوا دخلی و مسوول هستند که همه باید به وظایف خود عمل کنند که متاسفانه بسیاری از آنها در این خصوص وارد عمل نشده و قانون هوای پاک را اجرا نکردهاند.
چمران با اشاره به آلودگی بالای تهران یادآور شد: بدنبال مصوبه کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران از روز گذشته طرح ترافیک روزانه به فروش نمیرسد.
مسافرکشی با خودروی پلاک شهرستان در تهران درست نیست
وی ادامه داد: تردد خودروهای پلاک شهرستان هم در صورتی که کار ضروری داشته باشند بلامانع است و باید پس از انجام کار به شهر خود باز گردند ضمن اینکه مسافرکشی با این خودروها در پایتخت درست نیست.
رییس شورای شهر با بیان اینکه اگر قرار باشد خودروهای پلاک شهرستان در تهران مسافرکشی کنند به خودروهای سواری آلاینده پایتخت افزوده خواهد شد، افزود: به وزارت کشور پیشنهاد دادیم تا تردد این نوع از خودروها در بلند مدت در تهران محدود شود که امید است وزارت کشور آن را بپذیرد.
چمران تاکید کرد: شورا و شهرداری تهران آماده همکاری در خصوص اجرای مصوبات قانونی هوای پاک هستند و به وظایف خود در این زمینه عمل میکنند.
وی با بیان اینکه اصل موضوع در قانون هوای پاک و مقابله با آلودگی هوا، دولت است، گفت: باید برای اموری همچون بنزین اقدامات لازم انجام شود و وزارتخانههای دیگر نیز به میدان بیایند تا به وضعیت مناسبی برسیم.
معاینه فنی خودروها از نظر شورا ایراد دارد
چمران درباره معاینه فنی هم گفت: معتقدم معاینه فنی خودروهای تهران با کیفیت لازم صورت نمیگیرد برخی خودروها به شهرستانها رفته و اقدام به اخذ معاینه فنی میکنند ولی در پایتخت تردد دارند که نباید اینگونه باشد و باید با هماهنگیها این موضوع برطرف شود.
وی درباره اقدام شهرداری در خرید اتویوس برقی افزود: در زمینه کنترل آلودگی هوا شهرداری اتوبوس برقی که قیمتی بیش از اتوبوس دیزلی دارد که اختلاف آن تا ۱۶ میلیارد تومان هم میرسد، خریداری کرده و قرار است ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه از این اتوبوس وارد کند تا درصدی از آلودگی هوا را بکاهد.
وی با بیان اینکه نزدیک به ۱۰ درصد از آلودگی هوا به موتورسیکلتها باز میگردد که متعلق به بخش خصوصی است، یادآور شد: چندین بار پیشنهاد دادیم که به جای موتورسیکلت بنزینی موتورسیکلت برقی مونتاژ کنند اما گفتند چون قیمت آن گرانتر است مردم استقبال نخواهند کرد در صورتی که با استفاده از موتورسیکلتهای برقی هم آلودگی صوتی و آلودگی هوا کمتر خواهیم داشت.
مردم تردد اتوبوس دوزا در شهر را گزارش کنند
چمران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر تردد اتوبوسهای دودزا در شهر تهران اضافه کرد: در این باره هم تذکر دادیم با وجود آنکه اتوبوس کم داریم و برای مان مهم است از تعدادشان کسر نشود اما گفتیم اگر دودزا باشند در شهر تردد نکنند.
وی با بیان اینکه به ۶ هزار دستگاه اتوبوس در تهران برای سرویس دهی منناسب به مردم نیاز داریم، ادامه داد: اگر شهروندان موردی مشاهده کردند که اتوبوس دودزا در شهر تردد دارد گزارش دهند بلافاصله اتوبوسها متوقف و به تعمیرگاهها منتقل میشوند.
گازوییل مصرفی شرکت واحد کیفیت بالایی دارد
چمران با تاکید بر اینکه گازوییل مصرفی در شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه کیفیت بالایی دارد، گفت: عدد این گازوییل نهایتا ۲۵ ppm است و این عدد خوبی است.
رییس شورای اسلامی تهران در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در رابطه با قانع نشدن یکی از اعضا از پاسخگویی شهردار و اینکه تصمیم رییس شورا در این مورد چیست؟ افزود: من باید تصمیم بگیرم که کسی قانع شود یا نشود؟ اگر قانع نشدند باید مراحلی دیگر طی شود و دو سوم اعضا بگویند قانع نشدند و تصمیم دیگری گرفته شود.
چمران اظهار کرد: برای استیضاح شهردار باید ۱۴ نفر اعلام آمادگی کنند، البته شما به این دعواها کار نداشته باشید درگیریها و مشکلات مردم را باید حل کنیم ضمن اینکه پیشنهاد برای حل مشکلات را به رییس جمهور و دولت بدهید.