تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳

خرم آباد – ایرنا – لرستان با حدود هشت هزار کیلومتر جاده در مسیرهای ترانزیتی کشور قرار دارد و امسال بیش از ۹۰ میلیون تردد خودرو در محورهای آن ثبت شده که همین حجم خودرو یکی از اصلی ترین دلایل تصادفات و افزایش جان باخته های سوانح رانندگی در این دیار به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، لرستان در محورهای سراسری شمال به جنوب و شرق به غرب ایران قرار گرفته است و بیشتر مسیرهای اصلی ان را جاده های کوهستانی و گردنه ها تشکیل می دهد.

علاوه بر وضعیت جاده های استان و وجود ۲۲۸ نقطه پر خطر، عدم رعایت سرعت مجاز، ایمنی و مقاومت پایین خودروهای داخلی و البته ضعف فرهنگ رانندگی و حتی همراهی با راننده موجب سوانح متعدد در جاده های لرستان شده است به نحوی که کمتر روزی اخبار وقوع حوادث در رسانه های استان منتشر نمی شود.

ثبت تردد ۹۰ میلیونی در جاده های استان طی هشت ماه نشان دهنده ضرورت ایمنی جاده ها و فرهنگ سازی رانندگی است و جلسه شورای پیشگیری دادگستری لرستان امروز با دستور کار بررسی این مهم در خرم آباد و برگزار و نقاط قابل تاملی از سوی مسوولان امر بیان شد که باید بر اساس مباحث مطرح شده؛ اقدامات عاجل و مدون در راستای افزایش ایمنی جاده ها صورت گیرد.

مرگ ۲۰۰ نفر در ۸ ماه

معاون عملیات پلیس راه لرستان در این جلسه گفت: طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در حوزه جاده های لرستان سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۲۴ نفر و سال گذشته نیز ۴۱۸ نفر به دلیل حوادث رانندگی در جاده‌های لرستان جان باختند.

سرهنگ یداله نادری افزود: بر این اساس هشت ماهه نخست پارسال ۲۰۰ و امسال ۱۹۰ نفر در جاده های استان جان باخته اند و تصادفات جرحی حدود ۹ تا ۱۰ درصد افزایشی بوده است.

وی اظهار داشت: اقداماتی همچون کاهش متوسط سرعت، بر خط کردن دوربین‌های کنترل سرعت و آرام سازی معابر مواصلاتی باعث شده تا شدت وقوع‌ها بیشتر به سمت مصدومیت سوق داده شود.

به گفته معاون پلیس راه لرستان تعداد کاربرانی که در جاده‌ها تردد دارند، خودروهایی که از قبل بوده و همچنین خودروهایی که به تازگی اضافه شده‌اند و عدم اسقاط خودروهای فرسوده‌ مولفه‌ و متغیرهایی موثر در بروز و ظهور سوانح و حوادث هستند.

عبور ۵۱ درصد زائران اربعین از لرستان

سرهنگ نادری ادامه داد: میزان توسعه یافتگی راه‌های استان در مقایسه با دیگر استان‌ها وضعیت بدی ندارد، اما مناسبت‌هایی همچون موسم اربعین را داریم که بیش از ۵۱ درصد زائران کربلای معلی از خاک استان لرستان تردد می‌کنند و لازم است مسوولان و متصدیان امر از این ظرفیت برای بهبود وضعیت ایمنی جاده ها استفاده کنند.

وی تاکید کرد: باید از ظرفیت اربعین همچون استان‌های دیگر برای لرستان نیز استفاده شود، چراکه بیشترین تصادفات ما در ماه‌های منتهی به اربعین رخ می دهد.

وقوع یک چهارم تصادفات لرستان در یک محور ۵۰ ساله

معاون عملیات پلیس راه لرستان گفت: محور اسلام آباد بابازید تا پل زال به طول ۱۵۲ کیلومتر از سال ۱۳۵۴ به همین شکل باقی مانده و دو طرفه است و امسال حدود ۲۵ درصد تصادفات لرستان را به خود اختصاص داد.

سرهنگ نادری افزود: پنج پروژه چهار خطه از ابتدای دهه ۹۰ در لرستان کلنگ زنی شده اما همچنان نیمه تکمیل باقی مانده است و با وجودی که کمتر از یک درصد راه‌های استان هستند ، اما ۱۲ درصد تلفات و تصادفات منجر فوت و جرح را به خود اختصاص داده اند.

به گفته وی مثل محور خرم آباد - نورآباد حد فاصل پل دوآب الشتر، محور بروجرد - نهاوند حد فاصل دهلیز جعفرآباد، الیگودرز - به اصفهان حد فاصل چمن سلطان تا داران و محور خرم آباد - کوهدشت حد فاصل روستای به طول ۴۸ تا ۵۰ کیلومتر نیمه کاره باقی مانده اند.

۲۷ کشته در مسیر چهار کیلومتری

معاون پلیس راه لرستان افزود: از اداره کل راه و شهرسازی و شرکت زیرساخت انتظار می‌رود این پروژه‌های نیمه کاره را به اتمام برسانند، چراکه سال گذشته در مسیر چهار کیلومتری دوآب الشتر ۲۷ نفر به علت سوانح رانندگی کشته شدند.

نادری تصریح کرد: ۲۲۸ نقطه پر تصادف در لرستان شناسایی شده که ۱۱۱ نقطه مربوط به سال جاری و ۱۱۷ نقطه هم مربوط به نقاطی بوده که از قبل شناسایی شده‌ است.

وی گفت: باید چشم اندازی جهت مدیریت حوادث و سوانح جاده‌ای با استفاده از کل ظرفیت‌های اصلاح زیرساخت‌ها و بهبود استانداردها چه در نقاط پر تصادف و چه در نقاط مغفول مانده طراحی و عملیاتی شود.

وقوع ۴۷ درصد تصادفات در آزادراه ها

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان نیز گفت: مقوله فرهنگ‌سازی و به ویژه بحث فرهنگ ترافیک بسیار اهمیت دارد، چراکه بر اساس آمار استخراج شده در هشت ماهه گذشته باوجودی که بالاترین مشخصات فنی در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها است، اما بیشترین تصادفات منجر به فوت در این نقاط روی می‌دهد.

عارف امرایی افزود:‌ ۴۷ درصد تصادفات فوتی در آزادراه‌های استان به طول حدود ۶۰۰ کیلومتر روی می دهد و سهم راه‌های روستایی به طول بیش از یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر با کمترین مشخصه فنی ۱۳ درصد تصادفات است.

وی ادامه داد: این امر نشان می‌دهد، کاربران جاده‌ای و رانندگان سرعت مطمئنه را رعایت نمی‌کنند و چه بسا اگر در این محورها نیز همچون راه‌های روستایی رعایت کنند، امروز شاهد کاهش تصادفات بودیم.

کوهدشت - زانوگه - پل سیمره قتلگاه ۱۳۸ نفر

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان با اشاره به عبور یک میلیون زائر اربعین از جاده های لرستان گفت:‌ تصادفات در محور کوهدشت - زانوگه - پل سیمره به طول حدود ۴۶ کیلومتر بسیار بالاست.

امرایی با اشاره به جان باختن ۱۳۸ نفر در این محور افزود: این محور سال ۱۳۳۸ یعنی حدود ۶۵ سال قبل به بهره‌برداری رسیده اما حتی یک سانتیمتر توسعه مسیر نداشته است که باید وزارت راه و شهرسازی به ویژه شرکت زیرساخت اهتمام ویژه‌ای در بحث ارتقای این محور داشته باشد.

جان باختن ۵۰ درصد مصدومان جاده ای در بیمارستان!

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان تصریح کرد: بر اساس آمار پلیس راه ۵۰ درصد مصدومان سوانح جاده ای در بیمارستان جان خود را از دست می دهند، ۴۲ درصد سر صحنه تصادف و هشت درصد هم در حین انتقال جان می بازند که این آمار نگران کننده است.

امرایی با طرح این پرسش که چرا ۵۰ درصد از مصدومان در بیمارستان‌ها فوت می‌کنند؟ ادامه داد: دستگاه مربوطه باید در مورد این قضیه توضیحات جامع و کاملی ارائه دهد.

۲۲۸ نقطه پرتصادف / تخصیص تنها ۱۰ درصد اعتبارات

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: بر اساس ضوابط اجرایی بحث نگهداری و زیرساخت راه‌های غیرشهری به ویژه راه‌های فرعی و روستایی از محل اعتبارات استانی است که لرستان از این نظر بسیار ضعیف می باشد.

امرایی اضافه کرد: با وجود گذشت ۹ ماه از سال اما فقط ۱۰ درصد اعتبارات تخصیص پیدا کرده و اقدامات صورت گرفته از طریق چانه زنی برای جذب اعتبارات سازمان راهداری و ملی ادامه دارد.

وی با تاکید بر اصلاح هندسی چهار خطه‌ها بیان کرد: بر اساس ابلاغیه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور قریب ۸۸۷ نقطه پر تصادف در کشور شناسایی و به استان‌ها ابلاغ شده که از این مجموع حدود ۲۲ نقطه در حوزه استان لرستان قرار دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان ادامه داد: امسال ۱۷ نقطه اصلاح هندسی و ایمن سازی شده و تلاش می شود پنج نقطه باقی مانده تا پایان سال به طور کامل ایمن سازی شود.

امرایی گفت:‌ ۲۰۸ نقطه نیز متفاوت از نقاط حادثه خیز بوده اما پر تصادف هستند و سعی می‌کنیم از شهرستان‌هایی که بیشترین تصادفات را دارند، بیشترین تحلیل را انجام دهیم.

آمار کشته و مجروحان تصادفات قابل قبول نیست

معاون پیشگیری دادگستری لرستان نیز گفت: آمار استان در تصادفات منتهی به فوت و جرح مناسب و قابل قبول نیست.

بیژن دارایی افزود: بر اساس اطلاعات واصله از دادستانی کشور؛ استان سال ۱۴۰۲ رتبه ۱۲ کشور را به خود اختصاص داد، همچنین تعداد جان باختگان ۱۳ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: آمار پزشکی قانونی بیانگر این است که کشته های تصادفات لرستان در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۸۰ نفر بوده و سال گذشته نیز ۴۸۴ نفر بوده که روند افزایشی داشته است.

معاون دادگستری لرستان در خصوص تصادفات منجر به جرح استان یادآور شد: سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰ هزار و ۲۴۶ نفر در تصادف جرحی و سال گذشته نیز ۱۰ هزار نفر مجروح و مصدوم شدند.

دارایی گفت: همچنین در هفت ماهه نخست سال جاری ۶ هزار و ۶۹۳ مصدوم و سال گذشته ۶ هزار و ۵۲۸ نفر در تصادفات جرحی آسیب دیده اند که ۲.۵ درصد رشد را نشان می دهد.

به گفته وی تکالیفی بر عهده بسیاری از دستگاه‌ها گذاشته شده و دستورالعملی وجود دارد که کمیته آموزش آن بر عهده شهرداری‌هاست و باید آموزش های لازم را در زمینه کاهش تصادفات به شهروندان در دستور کار قرار دهند.

مثلث انسان، راه و خودرو ، عامل تصادف

رییس اداره فرهنگ و ترافیک راهنمایی و رانندگی لرستان نیز گفت: سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه در وقوع تصادفات دخیل هستند ، اما انسان ۹۶ درصد عامل اصلی تصادفات است، چرا که هم وسیله نقلیه و هم راه را می‌سازد.

سرهنگ مسعود ویسی افزود: محتواهای آموزشی و اقدامات فرهنگی باید توسط شهرداری انجام شود تا سطح فرهنگی مردم در رانندگی بیشتر شود، اما در این زمینه تعلل‌هایی وجود دارد.