به گزارش ایرنا، توجه به ورزش دانش آموزی و افزایش سرانه ورزشی در مدارس به منظور ارتقای سلامت جسم و روح دانش اموزان به عنوان آینده سازان جامعه امری انکار ناپذیر است که خوشبختانه طی سال های گذشته بیش از پیش مورد اهتمام خانواده ها و محیط های آموزشی قرار گرفته است.
ورزش دانش آموزی یکی از مهمترین ساحت های آموزش و پرورش است که در طرح تحول بنیادین نیز به خوبی مورد توجه قرار گفته است، چراکه ورزش فواید بسیاری برای روح و جسم انسان بخصوص در سنین رشد و فعالیت مغزی دارد و حتی در کمترین سطح فعالیت نیز در صورت مداومت در تحرک، نمیتوان از نقش ورزش در یادگیری و سلامت دانش آموزان غافل شد.
آموزش و پرورش، براساس سند تحول بنیادین در صدد است، دانش آموزی را تربیت کند که دارای تمام شرایط یک انسان کامل باشد تا بتواند نقشها و مسئولیتهای مختلف موجود در جامعه را در ابعاد مختلف بپذیرد و در واقع خروجی آموزش و پرورش شهروندی مطلوب باشد.
براین اساس نیز در ساحتهای شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هر قسمت و ساحت را بخشی در آموزش و پرورش برعهده گرفته و اهداف و برنامههای آن را محقق و پیگیری می کند.
معاونت تربیت بدنی و سلامت متولی تحقق اهداف تربیت زیستی و ساحتی است و هدفی که دنبال می کند، حفظ و ارتقای سلامت جسمانی دانش آموزان و ایجاد نشاط و شادابی در محیطهای آموزشی است و برای تحقق این مهم برنامههای مختلفی را انجام می دهد.
یکی از برنامههای اصلی و محوری این معاونت در آموزش و پرورش در این زمینه برگزاری مسابقات ورزشی دانش آموزی است که مورد مطالبه و علاقه اغلب دانشآموزان مقاطع مختلف تحصیلی است.
ورزش و فعالیت بدنی برای جلوگیری از اضافه وزن، بی خوابی و استرس مفید و حتی تاثیر ورزش در یادگیری و بهبود عملکرد در مدرسه هم برای پژوهشگران اثبات شده است، تا حدی که امروز توجه به ورزش دانش آموزی بعنوان یک اولویت مهم در کنار یادگیری سایر دروس مدرسه به یک رکن اصلی تبدیل شده و مورد توجه خانواده ها نیز قرار گرفت.
در حالیکه سالیان گذشته نقش ورزش در یادگیری و تأثیرات مثبت آن بر سلامت جسم، ذهن، روح، حافظه، تمرکز و انگیزه برای همه ناشناخته مانده بود، امروزه استفاده از فواید ورزش فقط به مدرسه و تحصیل محدود نمیشود و همه افراد باید آنرا در زندگی روزمره خود جای دهند تا از نتایج مثبت ورزش بهرهمند شوند، زیرا اثرات مفید و موثر آن در شغل و زندگی افراد نیز میتواند مفید و دستاوردهای زیادی برای مردم به ارمغان آورد.
به گفته کارشناسان ورزش میتواند سلامت روان دانش آموزان را بهبود و بهترین دفاع در برابر بسیاری از مشکلات مربوط به سلامت روحی و روانی فرد باشد؛ ممکن است دانش آموزان استرس زیادی را در کلاس درس و در زندگی خود تجربه کنند که این استرسها میتواند ناشی از عواملی مانند رابطه بد با همسالان، اضافه وزن، نمرات بد، مشکلات خانوادگی، مشکلات روانی، مشکلات اقتصادی و مالی و ... باشد و ورزش میتواند این استرسها را کنترل کرده و به مرور زمان آنها را کاهش دهد.
در واقع فعالیت بدنی یک راه طبیعی برای جلوگیری از اثرات منفی استرس است که میتواند اثرات استرس مزمن را از بین ببرد؛ مطالعات نشان میدهد افرادیکه فعالیت بدنی و ورزش را وارد زندگی خود میکنند، از نظر اجتماعی نیز فعال هستند و اعتماد به نفس بیشتری دارند که منجر به ارتباطات اجتماعی مثبت در بین مردم به ویژه دانش آموزان میشود.
به گفته کارشناسان زمانیکه فرد از نظر بدنی فعال است، میزان اکسیژن ارسالی به مغز نیز افزایش مییابد و این توانایی فرد را برای تمرکز، یادگیری و به خاطر سپردن آموختههای قبلی افزایش میدهد، چراکه به لحاظ علمی افزایش سطح اکسیژن در مغز باعث میشود نورونهای نواحی مغز مسئول یادگیری، حافظه و تفکر مؤلفههای مهمی در پیشرفت تحصیلی افراد باشند.
دانش آموزان هر روز قبل از مطالعه حداقل ۱۵ دقیقه ورزش کنند
کارشناسان معتقدند ورزشهای هوازی تاثیر بیشتری نسبت به سایر ورزشها بر عملکرد مغز دارد و باعث افزایش یادگیری و تمرکز افراد میشود و علاوه بر مطالعه، تاثیرات مثبت ورزش بر زندگی حرفهای و خصوصی نیز تاثیر میگذارد.
براین اساس تاکید می شود اگر دانش آموزان در حال آماده شدن برای امتحانات مختلف هستند، بهتر است ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند تا در دراز مدت اثرات مثبت آن را ببینید.
گنجاندن ورزش در برنامه آموزشی میتواند به کاهش اضطراب، استرس و افسردگی و بهبود کیفیت مطالعه کمک کند و ورزش تاثیر زیادی بر کیفیت یادگیری دارد، به این معنی که اگر متمرکزتر مطالعه شود، در زمان کمتری مطالب بیشتری را یاد خواهید گرفت.
دانش آموزان هر چه فعالیت بدنی داشته باشند، مطالب جدید را در کلاس بیشتر و بهتر یاد میگیرند؛ از طریق ورزش یاد میگیرند چگونه اضطراب و استرس خود را کاهش و با تقویت اعتماد به نفس، ذهنی قوی و انگیزه کافی برای مطالعه و یادگیری دارند.
ورزش برای دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی کمک میکند تا توجه و تمرکز کافی را برای مطالعه کسب کنند.
ورزش دانش آموزی تضمین گر نشاط اجتماعی و پویایی جامعه است
یکی از معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش لرستان با اشاره به اهمیت درس تربیت بدنی در مدارس گفت: درس تربیت بدنی یکی از دروس مهم و اولویت دار مدارس است و ورزش مدارس باید از ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد.
مریم احمدی با بیان اینکه توجه به سلامت دانش آموزان، تضمین کننده جامعه سالم در آینده است، بیان کرد: با شرایط جامعه و کم تحرکی موجود، دانش آموزان نیاز به نشاط و شادابی دارند.
وی ادامه داد: فعالیت های ورزشی یکی از مهم ترین ابزارهای شاداب سازی دانش آموزانی است که در رشته های مختلف ورزشی فعالیت کرده و در کنار درس و تحصیل به امر ورزش اهتمام دارند و ازنظر پیشرفت و موفقیت تحصیلی موفق تر هستند.
وی عنوان کرد: دانش آموزان افسرده و کسانی که نشاط اجتماعی و شادابی ندارند، به مراتب با افت تحصیلی بیشتری مواجه می شوند.
وی افزود: انجام فعالیت های ورزشی موجب تقویت و ایجاد توانایی در مهارت های اجتماعی شده و در بعد فرهنگی نیز دانش آموزان را به رشد و پیشرفت سوق می دهد.
احمدی با تاکید بر اینکه جامعه به نشاط، پویایی و طراوت نیاز دارد، افزود: بدون شک ورزش و تحرک در کنار فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی موجب پیشرفت و تعالی کشور و دستیابی به موفقیتهای بزرگ درعرصه های مختلف می شود.
وی ادامه داد: فعالیت دانش آموزان در رشته های مختلف ورزشی از هوشیاری و آگاهی خانواده ها و درک آنها از اهمیت و جایگاه ورزش در تامین سلامت روح و جسم افراد جامعه حکایت دارد.
این معلم تربیت بدنی با بیان اینک تمام تلاش نظام تعلیم و تربیت به فرهنگ سازی و نهادینه کردن توجه به سلامت جسمانی و روانی در بین دانش آموزان معطوف است اظهار داشت: با توجه به کم تحرکی افراد که ناشی از سبک زندگی امروزی است، نیاز اساسی افراد جامعه گرایش به ورزش های همگانی است و مدرسه بهترین فرصت برای ترویج سبک درست زندگی ارزیابی می شود.
وی ادامه داد: نگاه به مقوله فعالیت های جسمانی و ورزش به عنوان یک پدیده اجتماعی مفید باعث شده تا در مدارسی که ۱۲ سال دوره حیاتی رشد و بلوغ فرزندان ما در آنجا سپری می شود، از واژه تربیت بدنی به جای بازی و ورزش استفاده شود و بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اجرای صحیح درس تربیت بدنی هدف معاونت تربیت بدنی و سلامت است.
وی با بیان اینکه ۲ ساعت درس اجباری تربیت بدنی در هفته برای پوشش اهداف سلامت دانش آموزان کافی نیست، عنوان کرد: امروز علاوه بر درس اجباری تربیت بدنی برای دانش آموزان، سعی می شود با اجرای فوق برنامه ها و شرکت دادن دانش آموزان در ورزش صبحگاهی، المپیاد ورزشی درون مدرسه ای، حیاط پویا، کانون های ورزشی، مسابقات ورزشی مدرسه قهرمان و طرح کوشا، اهمیت نعمت سلامتی را بیش از گذشته برای دانش آموزان تبیین کنیم.
وی گفت: تربیت نسلی شاداب و ارتقای سطح سلامتی جسمی و روانی دانش آموزان از جمله اهداف المپیاد ورزشی درون مدرسه ای است.
وی اظهار داشت: دانش آموزان علاقمند به ورزش نیمه حرفه ای، توانایی خود را برای برتر شدن در بین مدارس شهرستان خود و حضور در مسابقات استانی محک زدند.
وی بیان کرد: برای نظام استعداد یابی و هدایت صحیح توانمندی فرزندان خود، چاره ای نداریم جز اینکه به فوق برنامه ها از جمله برگزاری مسابقات ورزشی مسابقات در حد بضاعت توجه کنیم.
افزایش اعتماد به نفس دانشآموزان یکی از فواید ورزش دانش آموزی
رییس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش لرستان گفت: ورزش کردن در دنیای امروز که تکنولوژی های رایانه ای جدید، زمان زیادی از وقت افراد را می گیرند و فعالیت بدنی ما را کمتر می کنند، ضرورت بیشتری در یادگیری و سلامت دانش آموزان پیدا می کند؛ اما در بیشتر مواقع ما از اهمیت فعالیت بدنی در یادگیری و سلامت دانش آموزان غافل می شویم، حتی گاهی متاسفانه ورزش در مدارس هم نادیده گرفته می شود و زنگ ورزش حذف یا تبدیل به زمانی برای جبران عقب افتادگی درس های دیگر می شود.
عاطفه اسدزاده افزود: ورزش و فعالیت بدنی برای جلوگیری از اضافه وزن، بی خوابی، استرس و ... مفید و موثر و حتی تاثیر ورزش در یادگیری و بهبود عملکرد در مدرسه هم برای پژوهشگران اثبات شده است.
وی اظهار داشت: اولین مزیت ورزش در یادگیری و سلامت دانش آموزان این است که در روحیه دانش آموزان تاثیر مثبت می گذارد و روحیه آنها را تقویت می کند؛ این مسئله، از نظر روانی سلامت دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد که خود این مسئله باعث عملکرد بهتر و افزایش یادگیری دانش آموزان در مدرسه می شود.
رییس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش لرستان یادآور شد: دیگر از فواید ورزش برای یادگیری و سلامت دانش آموزان این است که استرس را کاهش میدهد؛ بسیاری از والدین، به ویژه در فصل امتحانات، دانش آموزان را از ورزش باز میدارند، زیرا در این زمان باید تمام وقت خود را به مطالعه و مرور دروس اختصاص دهند، در صورتیکه ورزش لازمه تمرکز و یادگیری بهتر دروس است.
اسدزاده تاکید کرد: اما در این مدت ورزش از استرس دانشآموز میکاهد و روحیه شاد و با نشاطی را در او ایجاد میکند و میتواند به آمادگی بهتر برای امتحانات کمک کند؛ این واقعیت که سلامت دانشآموزان بسیار مهم است، نباید توسط خانوادهها دست کم گرفته شود، چراکه در بدن سالم ذهن سالم وجود دارد.
وی ادامه داد: ورزش برای رشد عملکردهای مغز بسیار مهم است؛ دویدن، شنا و سایر ورزشها اکسیژن زیادی به مغز میآورند و حتی گفته میشود با انجام ورزشهایی مانند پیاده روی یا حرکات کششی میتوان میزان یادگیری دانشآموزان را در دروس مختلف افزایش داد.
وی اضافه کرد: ورزش نکردن باعث ضعف جسمانی میشود و ذهن فرد را به سمت خستگی و ضعف سوق میدهد و این دانشآموز خسته ذهنی با روشهای مختلف مطالعه و خود استرسی و یا حتی مصرف داروهای مضر سعی در حل این مشکل دارد. حل این مشکل میتواند بر سلامت دانشآموزان تأثیر منفی بگذارد و عملکرد و یادگیری دانشآموزان را کاهش دهد. انسان در حین تمرین در مدرسه سلامت خود را حفظ میکند، فعالیت ذهنی او افزایش مییابد و بدنش شاداب میشود و دانشآموز بهتر میتواند درس بخواند.
رییس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش لرستان گفت: ورزش به عنوان یک فعالیت انگیزشی تلقی میشود که پس از مدتی دانشآموز را به دلیل نگرش نسبت به زندگی در نوعی اعتیاد سالم به ورزش قرار داده و با هر تمرین منظم احساس شادابی و عزم راسخ به او دست میدهد؛ بنابراین نقش ورزش در سلامت روان را نباید نادیده گرفت.
اسدزاده بیان کرد: یکی دیگر از مزایای ورزش برای یادگیری و سلامت نوجوان این است که باعث تحریک تشکیل نورونهای جدید در مغز میشود و تشکیل سلولهای عصبی جدید در مغز یادگیری را برای ما آسانتر میکند که فعالیتهای ورزشی باعث سلامت قلب و عروق خونی، کاهش احتمال سکته قلبی و مغزی میشود و علاوه بر سلامتی، ما را خوش اندام کرده و از بسیاری از مشکلات مانند چاقی وغیره نجات میدهد و در این صورت تاثیر ورزش مشخص میشود.
وی اظهار داشت: تحرک و ورزش تواناییهای افراد را افزایش و در یک محیط رقابتی سالم میتواند توانایی تصمیم گیری افراد را به لطف شادابی و نشاط مرتبط تقویت کند.
رییس اداره تربیت بدنی آموزش و پرورش لرستان تاکید کرد: صبر و بردباری یکی از مواردی است که در ورزش به افراد آموزش داده میشود و همچنین با رعایت قوانین افراد در تمرینات قانونمندتر میشوند؛ در ورزشهای گروهی، افراد به ویژه کودکان میتوانند مهارتهای رهبری و تیمی را بیاموزند و این در حالی است که تأثیر ورزش بر زندگی اجتماعی مردم مشهود است.
اسدزاده یادآور شد: افزایش اعتماد به نفس دانشآموزان یکی از اثرات ورزش بر افراد است؛ موفقیت در ورزش و کسب نتیجه با تلاش خود میتواند باور به خود و تواناییهای خود را افزایش داده و سلامت روان دانش آموزان را بهبود بخشد.
سرانه ورزشی دانش آموزی در لرستان ۰/۷۰ درصد متر مربع است
معاون سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش لرستان نیز گفت: طرح شهید سلیمانی از سال ۱۴۰۰ در سطح مدارس آغاز شده است و تاکنون طراحی؛ ایجاد ؛ بهینه سازی و تبدیل به احسن نمودن فضای ورزشی مدارس با اولویت مناطق کم برخوردار؛ چمن مصنوعی؛ زمین ساحلی؛ سالن ورزشی مسقف در دستور کار فضاهای آموزشی این استان قرار گرفته است.
امین جمشیدی افزود: در این راستا تاکنون ۹۱ چمن مصنوعی در قالب این طرح در مدارس استان ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه پیش از اجرای طرح های ورزشی در این استان سرانه ورزشی نیم متر مربع بوده است، ادامه داد: با اجرای این طرح ها اکنون سرانه فضای ورزشی مدارس استان به ۷۰ درصد متر مربع رسیده است و این در حالی است که در علم روز دنیا فضای مفید ورزشی بر تعداد دانش اموزان تقسیم می شود و در واقع مهمترین موضوع برای سرانه ورزشی دانش آموزان زمان دسترسی به فضای ورزشی است.
معاون آموزش و پرورش لرستان با اشاره به کمبود فضاهای ورزشی در مناطق کم برخوردار و دور افتاده استان اظهار داشت: در این راستا ۲ چمن مصنوعی در منطقه ززماهرو الیگودرز ایجاد و دانش اموزان دختر این منطقه برای نخستین بار به فینال مسابقات راه پیدا کردند.
جمشیدی عنوان کرد: همچنین تاکنون ۲۹ کلاس درس تربیت بدنی در سطح مدارس استان ایجاد و تجهیز شده است که این کلاس ها با مساحت ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر مربع با تجهیزات مورد نیاز جهت انجام حرکات و تمرین های ورزشی در مدارس راه اندازی شده اند.
وی افزود: پنج سالن سقف بلند در شهرستان های خرم آباد؛ بیرانشهر؛ نورآباد و رومشکان ایجاد شده است که اغلب در حال تکمیل و بهره برداری هستند.
وی اظهار داشت: همچنین پنج زمین ساحلی به منظور ارتقای سطح سرانه ورزشی و توجه به ورزش دانش آموزی در مدارس این استان ایجاد شده است.
معاون سلامت و تربیتبدنی آموزش و پرورش لرستان اظهار داشت: همچنین زمین چمن مصنوعی شهید توکل مصطفی زاده با مساحت هفت هزار و ۱۵۰ متر مربع و اعتبار ۷۵ میلیارد ریال برای دانش آموزان این استان ایجاد و آماده بهره برداری شده و طی روزهای گذشته نیز زمین چمن مصنوعی ویژه دانش آموزان استثنایی با نیازهای ویژه با مساحت ۵۴۴ متر مربع و اعتبار پنج میلیارد ریال در مدرسه شهید نظرزاده خرم آباد افتتاح و بهره برداری شد.
جمشیدی ادامه داد: در راستای افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس استان، ایجاد ۱۱ کف پوش رو باز با اعتبار هشت میلیارد ریال برنامه ریزی شد که تاکنون ۹ مورد تکمیل و بهره برداری شده است.
وی عنوان کرد: پنج سالن سقف باز تیپ ۲ نیز به منظور تامین فضای ورزشی دانش آموزان استان ایجاد و در مرحله نصب سازه های فلزی قرار دارند.
جذب ۷۱ مربی تربیت بدنی در مدارس لرستان
معاون آموزش و پرورش لرستان با اشاره به تلاش های معلمان تربیت بدنی در سطح مدارس استان افزود: امسال ۷۱ نفر از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ در سطح مدارس استان جذب شده است.
جمشیدی اظهار داشت: در حال حاضر ۹۲۰ مربی ورزش به تعداد ۵۲۰ آقا و ۴۰۰ خانم در سطح مدارس استان مشغول فعالیت هستند.
وی با اشاره به کمبود مربی ورزش در برخی شهرستان های استان ادامه داد: عدم توازن در توزیع مربیان ورزشی مهمترین دلیل کمبود مربی ورزش در سطح شهرستان های استان است.
معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش لرستان تاکید کرد: در برخی شهرستان ها مانند الیگودرز کمبود معلم داریم در حالیکه در برخی مناطق و شهرستان ها با مازاد مربی تربیت بدنی مواجه هستیم.
۸۶۰ میلیارد ریال جهت ارتقای سرانه ورزشی لرستان هزینه شد
جمشیدی گفت: ۹۱ زمین چمن مصنوعی امسال در مدارس این استان بهره برداری شده که در این راستا ۸۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارتی؛ استانی هزینه شده است.
اعزام ۱۲۶ ورزشکار لرستانی به مسابقات ورزشی دانش آموزی
وی یادآور شد: از مهر ماه سال تحصیلی جاری مسابقات ورزشی درون مدرسه ای در رشته های فوتسال دختران؛ فوتبال پسران؛ بدمینتون ؛ تنیس روی میز؛ عندبال و شنای دختران و پسران در مراحل مدرسه ای؛ منطقه ای و استانی برگزار و اکنون تیم های فینال نیز مشخص شده اند.
وی با اشاره به اعزام ۱۲۶ ورزشکار دانش آموز به مسابقات دانش آموزی اظهار داشت: تاکنون ۲۱ مدال توسط دانش آموزان استان کسب شده که از این تعداد سه مدال طلا؛ ۲ مدال نقره و ۱۶ مدال برنز کسب شده است.
اجرای هفت طرح سلامت و تندرستی در مدارس لرستان
رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش لرستان گفت: در راستای اجرای برنامه سفیران سلامت دانش آموزان (آموزش مفاهیم سلامت و بهداشت بر اساس آموزش از طریق همسالان ) در تمام پایه های تحصیلی با تحت پوشش قرار دادن ۲۵ درصد از کل دانش آموزان هر مدرسه در مجموع ۸۵ هزار دانش آموز این طرح شرکت کردند و جشنواره سفیران سلامت (جشنواره در سطح مدرسه - شهرستان - استان و کشور) نیز در مدارس استان برگزار شد.
محمد نوراحمدی افزود: در قالب طرح ملی دادرس (دانش آموز آماده در روزهای سخت) در ۲۲۵ مدرسه دوره اول متوسطه سطح استان و تشکیل ۴۴۹ تیم دادرس در این مدارس هفت هزار و ۲۱۵ دانش آموز در مدارس دخترانه و پسرانه سطح استان تحت پوشش قرار گرفتند.
وی ادامه داد: به منظور آموزش بخش های هشتگانه دادرس به دانش آموزان با همکاری مربیان هلال احمر؛پناه گیری و تخلیه اضطراری، ارزیابی و کنترل علایم حیاتی، اولویت بندی مصدومان در حوادث (تریاژ)، حمل مصدوم، حمایت حیاتی پایه، پانسمان و بانداژ، آتل بندی و چادرزنی المپیاد در مراحل مدرسه ای، شهرستانی و مرحله استان و مرحله کشوری با همکاری جمعیت هلال احمر استان برگزار شد و تیم های برتر دختران و پسران به المپیاد مرحله کشوری اعزام شدند.
وی عنوان کرد: آموزش ایمنی تردد در مدارس حاشیه راه های استان لرستان با همکاری اداره کل راهداری استان از ابتدای آبان ماه سال ۱۴۰۳ تا پایان سال تحصیلی آموزش ها در ۴۰ مدرسه برگزار و چهار هزار دانش آموز تحت پوشش قرار گرفتند که این طرح تا پایان خردادماه در سطح استان ادامه دارد و در این برنامه ضمن آموزش به دانش آموزان ، آزمون هایی برگزار خواهد و جوایز و تجهیزات ایمنی به دانش آموزان هدیه داده می شود.
وی با اشاره به اجرای طرح ماهر در سطح مدارس دوره دوم ابتدایی با همکاری جمعیت هلال احمر استان و مراقبان سلامت مدارس ابتدایی در بیش از یک هزار کلاس درس استان افزود: آموزش ها در هر مدرسه به ۱۰ تا ۳۰ دانش آموز به همراه والدین ارائه می شود که آموزش پناه گیری و خروج ایمن، آشنایی با شماره تلفن های ضروری، حفظ خونسردی و مدیریت استرس در مواقع خطر، آشنایی با نقاط امن و ناامن در این دوره ها مورد تاکید است.
رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش لرستان گفت: اجرای برنامه سلامت دهان و دندان در مدارس ابتدایی استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در دستور کار قرار گرفت که در این برنامه وارنیش فلوراید در ۲ مرحله (مرحله اول مهر و آبان - مرحله دوم اردیبهشت) برای دانش آموزان انجام می شود.
وی افزود: وارنیش فلوراید توسط دانشگاه علوم پزشکی به تعداد دانش آموزان تهیه و توسط کارشناسان دهان و دندان شبکه های بهداشت در مدارس برای دانش آموزان انجام می شود که از ابتدای مهر ماه تاکنون حدود ۷۰ هزار دانش اموز ابتدایی وارنیش فلوراید دریافت کرده اند.
نوراحمدی با اشاره به اجرای طرح شهید عنایت اله مرادی (هر مدرسه یک نهالستان) در سطح مدارس استان با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان افزود: در این طرح دانش آموزان مدارس با روش های کاشت و پرورش بذر و رشد نهال آشنا و هر دانش آموز سه نهال را پرورش می دهد و در پایان طرح از فروردین تا اردیبهشت ماه نهال ها به اداره کل منابع طبیعی تحویل داده می شوند تا در طبیعیت کاشته شوند.
وی به اجرای طرح طرح مکمل یاری در مدارس متوسطه دوره اول و دوم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان اشاره کرد و اظهار داشت: تهیه قرص آهن برای دانش آموزان دختر متوسطه اول و دوم (برای هر دانش آموز ۱۶ عدد برای مصرف در ۱۶ هفته) توسط دانشگاه علوم پزشکی در دستور کار قرار گرفته و در سراسر استان در حال توزیع است.
وی افزود: همچنین تهیه قرص ویتامین دی برای دانش آموزان دختر و پسر متوسطه اول و دوم هر نفر ۹ عدد (مصرف ماهانه یک قرص) توسط دانشگاه علوم پزشکی استان در حال توزیع و اجراست.
وی اظهار داشت: آموزش تغذیه سالم به دانش آموزان در حین اجرای طرح با همکاری مراقبان سلامت مدارس و کارشناسان تغذیه مراکز بهداشتی انجام می شود.
نوراحمدی گفت: طرح غربالگری و پایش سلامت دانش آموزان پایه های چهارم - هفتم و دهم در سطح استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان اجرا و در قالب این طرح دانش آموزان هنگام ثبت نام در این پایه ها، توسط مدیر مدرسه به پایگاه های سلامت محل زندگی خود ارجاع می شوند تا پایش سلامت برای آنها انجام شود و گواهی سلامت را دریافت نموده و به مدرسه ارجاع می نمایند تا در پرونده دانش آموز ثبت شود.
وی افزود: در حال حاضر۲۰۰ مراقب سلامت در سطح مدارس استان فعالیت دارند.
۳۶۰ هزار دانش آموز در بیش از چهار هزار و ۵۰۰ آموزشگاه لرستان تحصیل می کنند.