به گزارش ایرنا، تقاطع تنگ مهریان مسیری بسیار خطرناک و حادثه خیز است که به دلیل آنچه که کمبود اعتبار و معارض های محلی (حدود ۸۸ معارض) و حتی دولتی خوانده می شد با سرعت لاک پشتی پیش رفت.
این طرح ۱۳ شهریورماه سال ۹۹ با حضور وزیر راه و شهرسازی وقت کلنگ زنی شد و قرار بود ۲۴ ماهه به بهره برداری برسد اما اکنون با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی هنوز معطل اعتبار است.
جاده یاسوج به اقلید (تقاطع غیر هم سطح در تنگ مهریان) یک محور گردشگری و تفریحی است که تالارها و باغ های زیادی در این محدوده هم قرار دارد که این عوامل سبب می شود خودروهای زیادی در این مسیر تردد کنند.
همچنین عده ای این مسیر را برای رسیدن به سی سخت (شهر گردشگری) انتخاب می کنند و از سوی دیگر پیست اسکی کاکان هم در نزدیکی این منطقه واقع شده، دوباره این عوامل هم به بیشتر شدن حجم خودروها و ترافیک در این محدوده می افزاید.
بنابراین شاهد حجم زیاد تردد ها و تصادفات در بیشتر ایام سال به ویژه تعطیلات پایان هفته هستیم که گره ترافیکی ایجاد و بیشتر روزها قفل می شود و همچنین روزانه تصادفات خسارتی در این محدوده روی می دهد.
صدها حادثه تلخ در این مسیر پردد اما ناایمن حکایت از ضرورت توجه بیش از پیش مسئولان و متولیان امر برای ساماندهی، رفع نقاط حادثه خیز و تکمیل این جاده مهم و میانبر دارد.
تقاطع غیر همسطح آخر فروردین ماه سال آینده به بهره برداری میرسد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه رفع نقاط حادثه خیز محور یاسوج- اقلید به طول چهار کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد است.
یدالله رحمانی افزود: اعتبار این پروژه ۴۴۰ میلیارد ریال است و برای تکمیل این پروژه ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تخصیص تا آخر فروردین ماه سال آینده به بهره برداری میرسد.
وی تاکید کرد: از مدیرعامل برق استان خواستار جابجایی پایه های برق که مانع از پیشروی این پروژه بود، شده ایم و این شرکت قول داده تا اول دی ماه تیرهای شبکه برق جابه جا شوند.
رفع معارض پروژه تقاطع غیر هم سطح مهریان با ورود دادستانی یاسوج
پروژه تقاطع غیر هم سطح تنگ مهریان که تصرف معارضان باعث کند شدن روند فیزیکی و تعطیلی پروژه می انجامید با ورود دادستانی رفع معارض شد.
دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: دستگاه قضایی استان در مسیر پیشرفت و توسعه استان و مواردی که با حقوق عامه مردم مرتبط است با هیچ فرد یا گروهی مماشات ندارد.
سید وحید موسویان تصریح کرد: تاخیر در اجرای پروژههای ملی، موجب بروز خسارت به بیت المال است و همه ما به عنوان افرادِ سهیم در توسعه و آبادانی کشور، باید به بهترین شکل ممکن در این راستا نقش آفرینی کنیم.
وی ادامه داد: این محور، یکی از نقاط حادثهخیز در استان است که ورودی مناطق گردشگری استانهای فارس و کهگیلویه و بویراحمد بوده و ساماندهی آن، از اهمیت خاصی برخوردار است.که با تکمیل این پروژه از بار ترافیکی و حادثه کاسته خواهد شد.
به گزارش ایرنا، این طرح یکی از پروژه های راهسازی در استان بوده که امید است هر چه سریع تر این محور به بهره برداری برسد تا آمار تصادفات روزانه در این منطقه کاهش یابد و راه ایمنی برای هموطنان ایجاد شود.
کهگیلویه و بویراحمد در کریدور شمال به جنوب قرار دارد اما سال ها بود که به دلیل کوهستانی بودن بخش زیادی از منطقه و نیاز به سرمایه گذاری چند برابری برای جاده سازی عملیات راهسازی در آن به کندی صورت می گرفت.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان های خطرناک در زمینه سوانح و حوادث رانندگی است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان های کویری است.
راکد ماندن طرح های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهرهای استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه ها به ویژه در محورهای اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.