به گزارش ایرنا، علی حسنلو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: فرسودگی شدید این کشتی در کنار شرایط طوفانی چند روز گذشته سبب تخریب بخش عمدهای از آن شد.
وی با اشاره به جریحه دار شدن احساسات بسیاری از مردم و گردشگران از تخریب این کشتی، بیان کرد: با این حال، باید بپذیریم که شرایط محیطی و موقعیت قرارگیری کشتی باعث استهلاک شدید سازه شده بود.
سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش خبرداد: برای حفظ هویت گردشگری منطقه کشتی یونانی، سمپوزیوم مجسمه سازی و نصب المانهای هنری در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه از اهمیت این نقطه از کیش برای گردشگران به خوبی آگاه هستیم، افزود: کشتی یونانی برای کیشوندان و گردشگران تنها یک سازه نبود، بلکه بخشی از خاطرات و تجربههای مردم به شمار میرود؛ از این رو المانهایی با الهام از کشتی یونانی طراحی و پس از ساخت در این منطقه نصب خواهند شد.
حسنلو خاطر نشان کرد: مفاهیمی مانند «گردشگری خلاق» و «نسل سوم گردشگری» مطرح است که به جای تمرکز صرف بر سازهها یا جاذبههای فیزیکی، بر ایجاد تجربههای معنادار و تعامل خلاقانه با محیط تأکید دارند؛ برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی و خلق آثار هنری با الهام از کشتی یونانی، نه تنها امکان حفظ خاطره این کشتی را فراهم میکند، بلکه میتواند به خلق تجربهای جدید برای گردشگران منجر شود.
وی تاکید کرد که ارزش احساسی و تاریخی کشتی یونانی نادیده گرفته نخواهد شد؛ البته او همچنین با بیان اینکه سمپوزیوم هنر محیطی میتواند کیش را به یکی از پیشگامان گردشگری خلاق در منطقه تبدیل کند، مدعی شد که این رویکرد نشان میدهد که جزیره کیش نه تنها توانایی حفظ جذابیتهای گردشگری خود را دارد، بلکه میتواند از دل اتفاقات ناگوار نیز مسیرهای جدیدی برای توسعه پایدار ایجاد کند.
سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه در کنار مردم از روند تخریب و فرسودگی کشتی یونانی متاثر هستیم، گفت: این کشتی بخشی از تاریخ و هویت گردشگری کیش بوده و نمیتوان جای خالی آن را نادیده گرفت؛ با این حال، باور داریم که میتوان با اقدامات خلاقانه و بازآفرینی این فضا، همچنان جذابیت این نقطه را حفظ کرد.
به گزارش ایرنا، کشتی یونانی یکی از جاذبه های اصلی گردشگری جزیره کیش است که آوازه آن شهرت جهانی دارد؛ اما طبق آخرین تصاویر از آن، کمر آن شکسته و این اثر ارزشمند گردشگری در آستانه نابودی کامل قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، کشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت «ویلیام همیلتون» در گلاسکو ساخته شد؛ وزن آن در هنگام ساخت هفت هزار و ۶۱ تن و طول آن نیز ۱۳۶ متر بوده است. این کشتی پس از دست به دست شدن بین مالکان مختلف، در نهایت به یک فرد یونانی فروخته شد.
داستانهای زیادی از جمله غرق تعمدی برای دریافت غرامت از بیمه یا عشق ناخدای کشتی به یک دختر ایرانی در مورد کشتی یونانی مطرح است، اما علت به گل نشستن کشتی همچنان در پردهای از ابهام قرار دارد.