رقیه حسنپور روز سه شنبه با بیان اینکه رسالت آموزش و پرورش در مدارس استثنایی موضوع توانبخشی است، اظهار کرد: عدالت آموزشی در بعد سازهای برای مدارس استثنایی قزوین تا ۸۰ درصد رعایت شده است، به جز مدرسه اتیسم که اصلا مناسب دانش آموزان نیست، اما در حوزه تجهیزات و امکانات به هیچ عنوان وضعیت فعلی رضایت بخش نیست.
وی اضافه کرد: نکته مهم در سند تحول بنیادین، بحث عدالت آموزشی است که از نظر کمی و کیفی می توان بررسی کرد، به عنوان مثال مدرسه اتیسم فقط کلاسهای آمادگی را پوشش میدهد و نمی تواند ۱۵ کلاس درس را پوشش دهد.
حسن پور ادامه داد: منابع مدارس استثنایی در استان قزوین چندان بالا نیست، برای نمونه سال گذشته یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال هزینه توانبخشی تخصیص داده شد و اعتبار دیگری برای حل مشکلات دیده نشده است.
این مسوول اضافه کرد: در حوزه کمی ساختار فیزیکی مدارس که از سوی اداره کل نوسازی در اختیار دانش آموزان استثنایی قرار می گیرد، منطبق بر نیاز کودکان است، چون از قبل نیازها بررسی شده و اتاقها و مکانهای مورد نیاز ساخته میشود.
حسن پور تاکید کرد: متاسفانه برخی از مدارس که به دانش آموزان استثنایی تحویل می شود، قبلا کاربری آن معمولی بوده و به خوبی مناسب سازی نشده است، مثلا مدرسه ای داریم که پله زیادی دارد و دانش آموزان نمیتوانند به خوبی وارد کلاس درس شوند.
رییس آموزش و پرورش کودکان استثنایی قزوین در خصوص فعالیت مدارس استثنایی در نقاط مختلف استان خاطرنشان کرد: ۱۱ مدرسه در ناحیه یک، یک مدرسه در ناحیه ۲، ۲ مدرسه در شهرستان البرز و شهرستانهای آوج و بویین زهرا هرکدام دارای یک مدرسه استثنایی هستند.
حسن پور یادآور شد: اگر یک دانش آموز استثنایی در مناطق دور دست الموت و طارم وجود داشته باشد، با کمک بستر آموزش پذیری شرایط تحصیل را برای این کودکان فراهم میکنیم.
گفتنی است، استان قزوین دارای یک هزار و ۲۸ دانش آموز استثنایی است.