به گزارش ایرنا؛ از آنجا که یکی از ستونهای اصلی و کلیدی هر دانشگاه حوزه معاونت پژوهشی و فناوری است، این امور در دانشگاه ملایر با تلاشو برنامهریزیهای دقیق تحقق یافته و این معاونت در اجرای اهداف کلان خود اقدامات موثر و مثبتی را انجام داده که به واسطه آن، هم اکنون این حوزه مهم و حساس در جایگاه مناسب و شایستهای قرار دارد.
ملاحظه، ارزیابی و تصمیمگیری در خصوص تمامی فعالیتهای پژوهشی درون دانشگاه و خارج از آن، سیاستگذاری و ارائه خدمات برای دستیابی به اهداف بزرگ پژوهشی در قالب برنامههای توسعه کشور و نیز ارتقاء جایگاه ملی و بینالمللی دانشگاه از جمله اهداف معاونت پژوهشی این مرکز آموزش عالی است که حرکت در مسیر دستیابی به اهداف، این دانشگاه را در بسیاری از شاخصها در رتبههای برتر قرار داده است.
افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه ملایر از ۴۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به ۴۷۰ میلیارد ریال در سالجاری، پذیرش پژوهشگر در هوش مصنوعی، پذیرش محقق و پژوهشگر در دوره پسا دکتری در این دانشگاه با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در رشتههای تخصصی و شرایط اعلام شده، انعقاد قرارداد و تفاهمنامههای متعدد با صنایع و ارگانهای کشوری و استانی، چاپ ۴۰۲ عنوان مقاله پژوهشی در مجلات معتبر ملی و بینالمللی و اتمام ۱۵ طرح پژوهشی و کاربردی و چاپ پنج عنوان کتاب تالیفی تصنیفی و ترجمه و ثبت چهار عنوان ثبت اختراع و نوآوری، بخش دیگری از موفقیتهایی است که حوزه پژوهش این دانشگاه را از دیگر مراکز متمایز کرده است.
در همین رابطه و به مناسبت «هفته ملی پژوهش و فناوری» گفتوگویی صمیمی با دکتر «علی ختنلو» معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ملی ملایر داشتیم که در پی میخوانید:
ایرنا: اهمیت پژوهش در عصری که دانشگاهها در حال حرکت به سمت کارآفرین و به نوعی نسل سوم هستند، تا چه اندازه است؟
ختنلو: توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود، از این رو با توجه به اهمیت و جایگاه پژوهش و فناوری، تمام مباحث علمی، موضوعات تحقیقاتی و پژوهشی در دانشگاهها و مراکز علمی باید کاربردی بوده و برای رفع معضلات و مسائل مردم اجرا شود.
از آنجا که دانشگاهها نبض حیاتی علم، نوآوری و آموزش جوامع را در اختیار دارند، لذا تربیت نیروی متخصص و معرفی زمینههای جدید علوم برای بهبود کیفیت زندگی مردم از وظایف اصلی دانشگاهها است، از دیگر سو، ارتباط موثر و مفید بین جامعه و صنعت با دانشگاهها به ویژه در حوزه پژوهش، همواره مورد نظر دانشگاه و مسوولان است تا از این طریق بتوانند علاوه بر ایجاد صنایع جدید، به رفع مشکلات موجود صنایع بپردازند.
با توجه به اهمیت جایگاه پژوهش، تمامی امور پژوهشی و فناوری دانشگاه اجرایی و در زمینه ارزشیابی فعالیتهای پژوهشی و ارزیابی عملکرد پژوهشی سالانه دانشگاه مطالعات لازم انجام میشود و پیگیریهای لازم برای همکاری با موسسهای داخلی و خارجی به منظور همکاری در امور پژوهشی و مبادله خدمات علمی در دست اقدام است و در تلاش برای تهیه برنامههای پژوهشی دانشگاه و ارائه اهداف و تعیین اولویتهای پژوهشی در قالب برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت برای طرح در شورای پژوهشی دانشگاه هستیم.
ایرنا: از موفقیتها و دستاوردهای دانشگاه ملایر در حوزه پژوهش بگویید؟
ختنلو: طی سه سال اخیر و به پشتوانه زحمات پیشینیان، جهشهای خوبی در بروندادهای پژوهشی و به خصوص مقالات علمی، طرحهای برون دانشگاهی و تالیف کتاب داشتیم و صعود ۱۵ پلهای در رتبهبندی دانشگاههای کشور گواه این ادعا است.
حضور ۹ نفر از اساتید دانشگاه ملایر در زمره دانشمندان پر استناد یک و ۲ درصد برتر دنیا و قرار گرفتن ۱۳ نفر در لیست پژوهشگران برتر استانی در سه سال اخیر به همراه رشد پنج برابری در طرحهای برون دانشگاهی (طرحهایی که با صنایع مهم کشوری و استانی به مرحله عقد قرارداد رسیدهاند) بخشی از این موفقیتها است.
حضور ۹ نفر از اساتید دانشگاه ملایر در زمره دانشمندان پر استناد یک و ۲ درصد برتر دنیا و قرار گرفتن ۱۳ نفر در لیست پژوهشگران برتر استانی در سه سال اخیر به همراه رشد پنج برابری در طرحهای برون دانشگاهی (طرحهایی که با صنایع مهم کشوری و استانی به مرحله عقد قرارداد رسیدهاند) بخشی از این موفقیتها است.خرید دستگاههای هایتک (پیشرفته) به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال، خرید مواد مصرفی به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال و خرید تجهیزات آموزشی به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال برای حوزه پژوهش دانشگاه به نسبت گذشته بیسابقه است و در حوزه طرحهای برون دانشگاهی سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲ میلیارد ریال، سال ۱۴۰۲، ۲۵ میلیارد ریال و امسال تاکنون ۴۰ میلیارد ریال طرح اجرا شده است.
ایرنا: مهمترین خلاءهای موجود در حوزه پژوهش از نظر شما چیست؟
ختنلو: اول اینکه بسیاری از پژوهشهای دانشگاهها اثرگذاری خوبی در صنعت و جامعه ندارند که به همین منظور در راستای مسالهمحور و تقاضا محور کردن طرحها، پایاننامه و رسالهها (پارساها) اقدامات خوبی داشتهایم که امیدواریم در آینده به بروز و ظهور برسند.
دوم اینکه سهم پژوهش در بودجه سالانه ملی ارگانهای مختلف بسیار ناچیز است که قانون جهش تولید که مصوب هیات دولت است میتواند مشکل را رفع کند، مورد سوم عدم وجود مجلههای علمی فعال در دانشگاه ملایر نقطه ضعف بزرگی است، در عین حال که در ثبت اختراعات نیز ضعیف هستیم.
در نهایت بسیاری از صنایع این شهرستان واحد تحقیق و توسعه ندارند و در همین راستا آمادگی دانشگاه ملایر برای مشاوره و راهاندازی این واحدها در صنایع مختلف را اعلام میکنیم، در ورود به نظامهای رتبهبندی جهانی برخی از ملاکها را نداریم که باید برای محقق شدن آنها اقدام کنیم.
ایرنا: معاونت پژوهشی دانشگاه ملایر در حوزه ارتباط با صنعت و کارآفرینی چه گامهایی برداشته است؟
ختنلو: در خصوص ارتباط با صنعت چندین اقدام مهم انجام گرفته، در گام نخست اساتید برای ارتباط با صنعت و جامعه به صنایع مختلف و مرتبط با تخصص آنها معرفی میشوند که بیش از ۲۰ نفر از آنها موفق به عقد قرارداد شدهاند، تفاهم نامههای مختلفی با سازمانها و صنایع این شهرستان و کشور بسته شده است که اولویت تحقیقاتی آنها احصاء و برای تعریف پارساها از آنها استفاده میشود.
مدرسه اشتغال و دورههای مهارتافزایی و کارآفرینی با همکاری با سازمان فنی و حرفهای ملایر به صورت منظم و در طول سال برگزار میشود که متناسب با علایق دانشجویان و برای ایجاد اشتغالهای پایدار است.
راهاندازی مجلههای علمی، تدوین آییننامههای مجلهها و تشویق بروندادهای پژوهشی برای ایجاد انگیزه به اعضای هیات علمی و در نهایت هدایت بخشی از بودجه حوزه پژوهشی دانشگاه به طرحهای فناورانه (طرحهایی که منجر به تولید محصول حداقل در سطح آزمایشگاهی است و محصول حاصل شده قابل ارایه به کارخانجات مختلف برای ایجاد خط تولید و پروانه بهرهبرداری و یا ثبت اختراع است) از دیگر اقدامات حوزه پژوهشی است.
ایرنا: آیا طرح راهبردی یا چشماندازی برای آینده دارید؟
ختنلو: در سند راهبردی مصوب هیات امناء دانشگاه ملایر که برای پنج سال آینده پیشبینی شده است، برای رشد و تعالی در این حوزه برنامههای مختلفی را پیشبینی کردهایم که فایل برنامه برای رویت و مطالعه در سایت دانشگاه وجود دارد.
با راهاندازی مرکز رشد دانشگاه ملایر، نزدیک به ۴۰ هسته و واحد فناور در آن پذیرش شدهاند که غالب آنها از دانشجویان و اساتید هستند، همچنین با توجه به اخذ مجوز برای تاسیس ۱۳ رشته گرایش در دانشگاه به خصوص در دورههای تحصیلات تکمیلی، سالانه حدود ۳۰۰ پارسا در دانشگاه به مرحله دفاع میرسند.
ایرنا: از بودجه پژوهش و درصد رشد آن طی سالهای گذشته و سالجاری توضیحاتی بفرمایید؟
ختنلو: بودجه پژوهش و فناوری دانشگاه ملایر از چهار درصد به ۹ درصد از بودجه کل دانشگاه ارتقاء یافته که هزینهکردهای این حوزه را بهروز کرده و موجب رونق شده است.
در خصوص اعتبارات حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه نیز رشد چشمگیری در سالهای اخیر داشتیم، اما تا درصد قابل قبول فاصله زیادی داریم، چراکه هزینه در حوزه تحقیق و توسعه پیشران جهش تولید خواهد بود.
و سخن آخر:
ختنلو: فرا رسیدن «هفته ملی پژوهش و فناوری» را به پژوهشگران، اساتید، دانشپژوهان، فناوران و نوآوران تبریک میگویم و امیدوارم با تلاش و جهاد خود در عرصه علم و فناوری چشمههای آبادانی، رفاه، دانایی و حکمتشان، خورشید معرفت و معنویت را در سپهر ایران مانا و جاوید سازد.
تلاش ما بر این است تا با همکاری اعضاء هیات علمی شاهد نهادینه کردن و شکوفایی فرهنگ پژوهش و توسعه همهجانبه دانشگاه ملی ملایر در راستای اهداف آموزشی و پژوهشی این دانشگاه باشیم.
دانشگاه ملایر در چهار کیلومتری محور ملایر به اراک واقع شده و بیش از ۶ هزار دانشجو در این مرکز آموزش عالی در حال تحصیل هستند.