علی فراهانی صدر کارگردان «قوی دل» مستند برگزیده سینماحقیقت در دوره گذشته و تدوینگر مستند «بچه سوم» به کارگردانی سرنا امینی که در سینماحقیقت۱۸ حضور دارد درباره این مستند به خبرنگار سینمایی ایرنا گفت: سرنا امینی «قوی دل» را دیده بود و دوست داشت. وقتی درباره مستند او «بچه سوم» گپ زدیم و کار را دیدم، به نظرم رسید که اثری انسانی و درست است؛ برخلاف دیدگاهی که درباره آدم هایی که در فضای مجازی فعالیت میکنند، وجود دارد.
این کارگردان در پاسخ به اینکه چرا تدوین اثر یکی از بلاگرهای فضای مجازی را پذیرفته، توضیح داد: من نیز ابتدا با نظر منفی جلو رفتم اما بعد از دیدن اثر، نظرم تغییر کرد. متوجه شدم خانم امینی دانشجوی سینماست و سینما کار میکند و این اولین مستند اوست. «بچه سوم» به منظور فرمی و ساختاری هم به «قوی دل» نزدیک بود. البته از همان ابتدا هم میدانستم این کار به دلیل پیشینه امینی، حواشی را به وجود می آورد.
وی افزود: آیا کسی که در فضای مجازی فعالیت کرده و یا شهرتش در این فضا رقم خورده، نمیتواند مسیرش را پیدا کند و یک روز در سینما کار کند؟ من هنر نخواندهام، نباید مستند بسازم؟ کدام یکی از مدیران تحصیلاتی مرتبط با کاری که انجام میدهد، دارد؟ ما فقط الکی به یک شخص و یک اثر میتازیم.
فراهانی درباره این اثر توضیح داد: «بچه سوم» درباره شخص شنوایی است که در یک خانواده ناشنوا زندگی میکند. دید خانم امینی این بوده که مقداری کمدی به اثر اضافه کند و به نظر من هم کار قابل قبول و درستی است.
کارگردان مستند «قوی دل» با بیان اینکه امسال اثری در جشنواره ندارد، ادامه داد: من برای جشنواره فیلم نمیسازم. در حال تولید مستند جدیدم هستم اما تلاش نکردم آن را به هر قیمتی که شده به جشنواره برسانم. چراکه معتقدم رسالت مستندساز، فقط جایزه گرفتن و به جشنواره آمدن نیست.
این مستندساز با اشاره به اینکه برای مستند ساختن باید دل بزرگی داشت، تاکید کرد: کار کردن در حوزه فیلم داستانی، برای کارگردان آورده مالی ندارد اما اعتبار میآورد. از آن سو در مستندسازی به هر میزانی اعتبار داشته باشید، برای کار جدید باز همان آش و کاسه قبل است. قرار نیست دفعه بعدی کسی به پای شما پول بریزد و یا از شما استقبال کنند. برای همین باید عشق مستندسازی داشت، اگر عشق کار را نداشته باشید، نمیتوانید دوام بیاورید.
فراهانی صدر در پاسخ به اینکه شرایط مستندسازی پس از «قوی دل» برای شما تسهیل شد یا خیر، بیان کرد: سال گذشته بابت «قوی دل» جایزه گرفتم. به نظر شما تا الان چه قدر کار به من پیشنهاد شده؟ یا عدد پیشنهادی برای کارهای جدید بیشتر شده؟ عدد پیشنهادی حتی بدتر شده. دلیل آن نیز این است که من حالا باید کاری را قبول کنم که محتوای بهتری نسبت به «قوی دل» داشته و یک پله جلوتر باشد.
وی ادامه داد: من حاضرم یک دهم عدد صنفی که خانه سینما مشخص کرده را هم دریافت کنم، اما تعلق نمیگیرد. مدیر یکی از شبکه های سیما به من گفت اگر با این عدد کار نمیکنی چیزی که زیاد است، مستندساز است. به یک داستانی ساز کار سینمایی هیچ وقت نمیگویند چیزی که زیاد است، داستانیساز است. بچه های مستند هم شان خود را حفظ نمیکنند و با هر عددی کار میکنند.
فراهانی صدر درباره دستمزدهای دریافتی و تفاوت آنها در حوزه داستانی و مستند گفت: دستمزد کارگردانی برای یک قسمت مستند سی دقیقهای، ۱۱۰ میلیون تومان است؛ این عددها هیچ کدام تعلق نمیگیرد اما در کار داستانی اگر رقم تعیین شده، ۷۵۰میلیون تومان است، کارگردان ۲ میلیاردتومان دستمزد میگیرد.
هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از ۱۸ آذر آغاز شده و تا ۲۵ آذر با دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس چارسو ادامه دارد.