به گزارش ایرنا، علیرضا شیخ طاهری روز شنبه در مراسم آغاز تولید انبوه قطار ملی که در یکصد و پنجاه و ششمین پویش امید و افتخار اظهار کرد: بدلیل تامین نیازهای ناوگان مترو سال ۹۹ طرح ساخت قطار ملی و همچنین تولید انبوه قطار مترو انجام شد.
وی با بیان اینکه میزان داخلی سازی در ساخت واگن کمتر از ۳۰ درصد در سال ۹۹ بود، افزود: تا اواسط سال ۱۴۰۲ مراحل ساخت یک رام قطار مترو پس از اخذ مجوزهای لازم انجام و این قطار در خط مترو پرند بکار گرفته شد و بیش از ۶۰ هزار کیلومتر این رام قطار پیمایش شد.
شیخ طاهری ادامه داد: اکنون در مسیری قرار گرفتیم که میدانیم میخواهیم چکار کنیم و قطعا میتوانیم ایرادات واگن ساخته شده را برطرف و با تلاش شهرداری تهران، معاونت علمی ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی و شرکت مپنا و تلاش مهندسان و متخصصان کشورمان اکنون میزان داخلی سازی واکن های مترو به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.
وی با اشاره به ۱۱۳ رام قطار مترو ملی نیز یادآور شد: عملیات ساخت ۱۵ دستگاه رام قطار با هفت واگن و همچنین یک رام هشت واگن در حال عملیاتی است و تا پایان امسال ۲ رام قطار ملی مترو وارد بهره برداری میشود.
شیخ طاهری گفت: با تولید واگنهای داخلی به ازای هر واگن ۷۰۰ هزار یورو صرفه جویی شده و برای ۱۲ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده و میزان داخلی سازی ساخت واگن نیز به ۸۵ درصد رسیده است.
همچنین رییس شورای شهر تهران نیز در این مراسم اضافه کرد: یکی از ضرورتهای کلانشهر تهران توسعه خطوط ریلی است که خوشحالیم ساخت واگن مترو توسط مهندسان کشورمان در حال انجام است.
مهدی چمران افزود: قطعا با این اقدامات مهم از مشکلات حمل و نقل عمومی گره گشایی خواهد شد و میتوانیم در بخش مترو اقدامات شایستهای انجام دهیم.