تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۶

شیراز - ایرنا - تولیدات استانی سینمایی و تلویزیونی علاوه بر جذب مخاطبان بومی و ملی، در ایجاد نشاط و امید در دل هنرمندان و عوامل بومی  آن مجموعه موثر است تا جایی که در بلند مدت می تواند از بسیاری از مهاجرت‌های هنری پیشگیری و باعث اشتغال‌زایی هنری در استان‌ها شود.

به گزارش ایرنا، سریال «روز خون» در فصل نخست با نگاهی به حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) در شیراز موفق شد مورد استقبال بینندگان و مخاطبان قرار بگیرد.

مجموعه ای که طبق خبرها با موافقت صدا و سیما برای فصل دوم در ۲۶ قسمت مورد تایید قرار گرفته و مراحل پیش تولید آن چندی است که آغاز شده است.

اینکه مجموعه‌های همانند« روز خون» با استفاده از توان و خلاقیت هنرمندان بومی هر منطقه تا چه اندازه می‌توانند در جذب مخاطب و دیده شدن فعالیت اهالی هنر فارس موثر باشد، موضوعی است که جای بحث ندارد.

بی‌تردید تولیدات استانی علاوه بر جذب مخاطبان بومی و ملی در ایجاد نشاط و امید در دل هنرمندان و عوامل بومی آن مجموعه موثر هستند تا جایی که در بلند مدت می‌تواند از بسیاری از مهاجرت های هنری پیشگیری کند و باعث اشتغال زایی در استان ها از مسیر هنری شود.

جنبه دیگری که شاید کمتر به آن توجه شده است، معرفی استان ها و جاذبه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، فرهنگی و باستانی است که می‌تواند به سادگی و بدون مستقیم‌گویی در دل یک داستان به مخاطبان داخلی و خارجی عرضه شود.

بطور مثال جدای از اینکه سریالی همانند «روز خون» به یک حادثه حقیقی که منجر به شهادت تعدادی از هموطنان شد می‌پردازد، در دل روایت داستانی خود با استفاده از لوکیشن‌های مختلف شهری و منطقه ای در شیراز و فارس به معرفی این منطقه می‌پردازد.

از سوی دیگر رونق فعالیت‌های هنری از قبیل ساخت فیلم سینمایی و سریال در استان از سوی هنرمندان همین استان قطعا در جذب گردشگران می تواند تاثیری مهم داشته باشد.

استان فارس و شیراز از دیرباز و حتی پیش از انقلاب مقصد بسیاری از تولیدکنندگان آثار سینمایی بوده است، اما متاسفانه بسیاری از این تولیدات تنها از توان شیراز در جهت کار خود بهره بردند و پس از اتمام کار مشخص شده آسیب های وارده به فضاهای مختلف شهری و میراث فرهنگی تا چه اندازه بوده است.

تاسف بارتر آنجاست که بسیاری از این تولیدکنندگان با سوءاستفاده از عشق و استقبال هنرمندان بومی با قراردادهایی ناچیز از توان اهالی هنری استان فارس بهره برده‌اند و متاسفانه بسیاری از افراد به شوق دیده شدن حاضرند از حقوق اصلی خود بگذرند.

برخی دیگر با استفاده از امکانات و حتی بودجه استانی و همان نگاه مهمان‌نوازانه اهالی شیراز تنها با نیروهای غیر بومی خود دست به فعالیت زدند به آنکه چه در بخش بازیگری و فنی از توان هنرمندان خلاق و پر توان استان بهره ببرند.

تاسف بارتر آنجاست که بسیاری از این تولیدکنندگان با سوءاستفاده از عشق و استقبال هنرمندان بومی با قراردادهایی ناچیز از توان اهالی هنری استان فارس بهره برده‌اند و حتی حاضر نشدند در نقش‌های مکمل و فرعی با دستمزدهای منصفانه از این افراد استفاده کنند؛ از این دست اتفاقات و مشکلات در خصوص فعالیت‌های سینمایی و سریال در استان‌ها بسیار است و متاسفانه بسیاری از افراد به شوق دیده شدن حاضرند از حقوق اصلی خود بگذرند.

به همین جهت است که معتقدم ساخته شدن آثاری همانند روز خون توسط تهیه‌کنندگان بومی می‌تواند علاوه بر جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی باعث آگاهی بخشی عمومی شود که هر تهیه کننده دیگری نتواند با ورود به استان فارس و یا رجوع به برخی مراکز که با شکلی غیر هنری به دلالی و سواستفاده از علاقه مندان می‌پردازند، از توان استان بی‌آنکه چیزی به آن بیافزایید استفاده کند.

از سوی دیگر باید به این مورد توجه ویژه‌ای کرد که تولید هر سریال در مراکز استان‌ها تا چه اندازه می‌تواند منافع بلند مدت و کوتاه مدت دیگری را تامین کند.

نخست استفاده از توانایی هنرمندان و علاقه مندان در استان ها و شهرستان‌ها که به جای مهاجرت از شهر خود به پایتخت بتوانند در محل زندگی خود توانمندی‌های خود را ارائه دهند و در ادامه شاید این محلی برای معرفی آنان حداقل به تولیدات دیگر شود.

نکته دیگر اینکه تولیداتی همانند «روز خون» می تواند به جذب مخاطب رسانه ای همانند صدا و سیما یاری برساند چرا که حضور در استان‌ها و چهرهای تازه همواره باعث جلب نظر مخاطبان جدیدی خواهد شد.

در عصری که فضای رسانه دچار تغییرات بنیادین شده، شاید بهتر است با بازنگری در بسیاری از فعالیت‌های پیشین، به توانمندی‌های هر منطقه و استان توجه بیشتری داشته باشیم.

بحث مهم گردشگری، اقتصاد هنر و حضور عوامل حرفه‌ای خود مجال دیگری را می‌طلبد اما اگر بخواهیم به اختصار آن را مورد توجه قرار دهیم همین کافی است که تولید هر مجموعه دست‌کم چندین ماه زمان می‌برد و در زمان ساخته شدن این سریال‌ها به مواردی همچون اسکان، خورد و خوراک، حمل و نقل و دیگر ضرورت‌ها نیازمند است که با توجه به هزینه‌های اقتصادی، بی‌تردید ساخت یک مجموعه در استانها با استفاده از عوامل بومی باعث صرفه جویی بسیاری در هزینه‌های تولید کاهش هزینه‌های جاری می‌شود که می‌توان این هزینه را به دستمزد هنرمندان و عوامل افزود.

به شرط آنکه تولیدکنندگان و برنامه ریزان بومی در این پروژه ها نقش داشته باشند که به واسطه دلسوزی نسبت به هنر منطقه خود اجازه سوءاستفاده‌ها را ندهند.

در عصری که فضای رسانه دچار تغییرات بنیادین شده، شاید بهتر است با بازنگری در بسیاری از فعالیت‌های پیشین، به توانمندی‌های هر منطقه و استان توجه بیشتری داشته باشیم.

سریال «روز خون» با تکیه بر توان هنرمندان و امکانات بومی می تواند شروعی تازه برای این مهم باشد که قطعا باید از سوی مدیران و سیاستگذاران هنری مورد توجه ویژه ای قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، سریال هفت روز خون با موضوع نخستین حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ آبان ماه گذشته بر روی آنتن شبکه یک و شبکه استانی فارس رفت و به گفته مدیرکل مرکز صدا و سیمای مرکز فارس، به درخواست سیما فیلم، روز خون ۲ نیز قرار است در شیراز ساخته شود.

*نوید جعفری، بازیگر، کارگردان و طراح صحنه، عضو هیات رئیسه کانون نویسندگان، پژوهشگران و منتقدان و نائب رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس است.