به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد نوذری روز شنبه در نشست شورای دانش آموزی استان قزوین که در سالن جلسات استانداری با حضور مسوولان برگزار شد، اظهار کرد: نشستهای شورای دانش آموزی استان قزوین باید هر ۲۰ روز برگزار شود و اداره کل آموزش و پرورش استان نیز باید توجه جدی تری به مسایل اجتماعی داشته باشد.
وی ادامه داد: آسیب های اجتماعی دانش آموزان از جمله، اعتیاد، خودکشی و استفاده از فضای مجازی، عدالت آموزشی، ورزش و سلامت، امنیت غذایی، فرهنگ، سرانه مطالعه و سینما باید به صورت ریشه ای و عمیق مورد پیگیری و بررسی مسوولان قرار گیرد.
نوذری گفت: طرح نماد می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان بسیار موثر واقع شود و باید توجه ویژه تری در اجرای آن صورت گیرد.
به گفته این مسوول، وضعیت معلمان، اولیا و مسایل پرورشی دانش آموزان باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد و آموزش و پرورش نیز باید با برنامه ریزی مدون، این مسایل را تحت نظر قرار دهد.
استاندار قزوین خاطرنشان کرد: کمیته یا هیاتی تحت عنوان حوزه اجتماعی با همکاری جامعه شناسان و همچنین حوزه های مردم شناسی برای بررسی آسیب های اجتماعی دانش آموزان تشکیل شود تا مشکلات و چالش ها مورد رصد و برنامه ریزی بهتری قرار گیرد.
خودداری والدین از ارجاع دانش آموزان نزد روانشناس بابت انگ اجتماعی
در ادامه این نشست سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین گفت: تحکیم نهاد خانواده، پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی از جمله موضوعات مربوط با دانش آموزان است که باید بسیار بیشتر از گذشته مورد توجه مسوولان و دستگاه های اجرایی قرار گیرد.
شهرام احمدپور اظهار کرد: در ارتباط با مسایل و آسیبهای اجتماعی، وضعیت روان اولیا دانش آموزان بسیار مهم است که باید اولیایی که دچار آسیب هستند، مورد شناسایی و تحت مشاوره قرار گیرند.
وی ادامه داد: موضوع دیگری که در این زمینه وجود دارد آن است که بسیاری از خانواده ها به دلیل انگ ها و برچسب های اجتماعی از مراجعه فرزندان به روانشناس و روان پزشک جلوگیری میکنند و این یک ضعف بزرگ در زمینه آسیب های اجتماعی دانش آموزان محسوب می شود.
احمدپور بیان کرد: به نظر می رسد موضوعات اقتصادی در خصوص مسایل و آسیب های دانش آموزی نمی تواند موثر قوی باشد بلکه موضوعات دیگری در مسایل فرهنگی و در سایر حوزه ها تاثیرگذار است که باید مورد شناسایی قرار گیرد.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها دسترسی بچه ها به فضای مجازی را محدود کردند، اما امروز در کشور ما دسترسی کودکان و نوجوانان بسیار آسان تر شده و هر آنچیزی که فکر می کنیم در فضای امروز آلوده کننده است، امروز در دسترس آنها قرار دارد که در مقابل آن هیچ گونه برنامه ریزی آموزشی وجود ندارد.