قزوین - ایرنا - استاندار قزوین گفت: مسایل اجتماعی محصلان و دانش آموزان باید به دور از سیاسی‌ گری به صورت تخصصی و با پیوست فرهنگی مدیریت شود و شورای آموزش و پرورش استان نیز توجه ویژه‌ای لحاظ کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد نوذری روز شنبه در نشست شورای دانش آموزی استان قزوین که در سالن جلسات استانداری با حضور مسوولان برگزار شد، اظهار کرد: نشست‌های شورای دانش آموزی استان قزوین باید هر ۲۰ روز برگزار شود و اداره کل آموزش و پرورش استان نیز باید توجه جدی تری به مسایل اجتماعی داشته باشد.

وی ادامه داد: آسیب های اجتماعی دانش آموزان از جمله، اعتیاد، خودکشی و استفاده از فضای مجازی، عدالت آموزشی، ورزش و سلامت، امنیت غذایی، فرهنگ، سرانه مطالعه و سینما باید به صورت ریشه ای و عمیق مورد پیگیری و بررسی مسوولان قرار گیرد.

نوذری گفت: طرح نماد می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان بسیار موثر واقع شود و باید توجه ویژه تری در اجرای آن صورت گیرد.

به گفته این مسوول، وضعیت معلمان، اولیا و مسایل پرورشی دانش آموزان باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد و آموزش و پرورش نیز باید با برنامه ریزی مدون، این مسایل را تحت نظر قرار دهد.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: کمیته یا هیاتی تحت عنوان حوزه اجتماعی با همکاری جامعه شناسان و همچنین حوزه های مردم شناسی برای بررسی آسیب های اجتماعی دانش آموزان تشکیل شود تا مشکلات و چالش ها مورد رصد و برنامه ریزی بهتری قرار گیرد.

خودداری والدین از ارجاع دانش آموزان نزد روانشناس بابت انگ اجتماعی

در ادامه این نشست سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین گفت: تحکیم نهاد خانواده، پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله موضوعات مربوط با دانش آموزان است که باید بسیار بیشتر از گذشته مورد توجه مسوولان و دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

شهرام احمدپور اظهار کرد: در ارتباط با مسایل و آسیب‌های اجتماعی، وضعیت روان اولیا دانش آموزان بسیار مهم است که باید اولیایی که دچار آسیب هستند، مورد شناسایی و تحت مشاوره قرار گیرند.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در این زمینه وجود دارد آن است که بسیاری از خانواده ها به دلیل انگ ها و برچسب های اجتماعی از مراجعه فرزندان به روانشناس و روان پزشک جلوگیری می‌کنند و این یک ضعف بزرگ در زمینه آسیب های اجتماعی دانش آموزان محسوب می شود.

احمدپور بیان کرد: به نظر می رسد موضوعات اقتصادی در خصوص مسایل و آسیب های دانش آموزی نمی تواند موثر قوی باشد بلکه موضوعات دیگری در مسایل فرهنگی و در سایر حوزه ها تاثیرگذار است که باید مورد شناسایی قرار گیرد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها دسترسی بچه ها به فضای مجازی را محدود کردند، اما امروز در کشور ما دسترسی کودکان و نوجوانان بسیار آسان تر شده و هر آن‌چیزی که فکر می کنیم در فضای امروز آلوده کننده است، امروز در دسترس آنها قرار دارد که در مقابل آن هیچ گونه برنامه ریزی آموزشی وجود ندارد.