به گزارش خبرنگار ایرنا، خرم آباد یکی از شهرهای با قدمت کشور محسوب می شود که تاریخ چندهزار ساله آن گواهی بر رونق شهرنشینی در این شهر کوچک و خوش آب و هوا دارد.
در گذشته های بسیار دور تشکیل هر شهر بر سه کارکرد خدماتی، تجاری و نظامی استوار بوده و معماری شهر خرم آباد نیز با بهره گیری از این سه قاعده بنا شده است به طوری که شیوه احداث خیابان ها و کوچه های تنگ و باریک این شهر نشان از آن دارد که روزگاری تنها محل عبور درشکه و گاری و سال های بعد، اتومبیل هایی به شمار انگشتان دست بوده است.
این شیوه معماری به خصوص در هسته مرکزی شهر و مناطقی که شهرنشینی از آنها آغاز شده نمود بیشتری دارد و با قدم زدن در خیابان های مناطقی همچون پشت بازار، درب دلاکان، درب باباطاهر و محله های اطراف قلعه فلک الافلاک به خوبی می توان به حقیقت این امر پی برد.
شهر قدیم خرم آباد در دوره قاجار تنها قسمتی از محله های اطراف قلعه تاریخی فلکالافلاک و محله های مذکور را شامل می شد اما با موج مهاجرت مردم اطراف و روستاها به سوی این شهر، جمعیت بیشتر شد و ایجاد محله های جدید و توسعه شهرنشینی با الهام از شیوه معماری نوین رونق گرفت.
یکی از مسائل و مشکلات شهر خرم آباد، ترافیک های چند لایه آن است که با افزایش خودروهای تک سرنشین نمود بیشتری یافته و شهروندان را در ساعات شلوغی همچون آغاز بکار و تعطیلی مدارس، ادارات و بانک ها با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.
گذشته از مشکلات ترافیکی و آب گرفتگی در زمان بارش ها، معضل ترافیک خرم آباد رفته رفته به پیچیدگی ترافیک هزار لایه شهرهای بزرگ نزدیک می شود و با توجه به عرض کم خیابان ها و معابر نمود بیشتری دارد.
گسیل مراکز درمانی و آموزشی به هسته مرکزی شهر
گسیل مراکز درمانی، آموزشی و تجاری به هسته مرکزی شهر و رشد قارچ گونه داروخانه ها، مطب ها، مراکز تخصصی ارائه دهنده خدمات پزشکی همچون آزمایشگاه و تصویربرداری های پزشکی مانند سونوگرافی و رادیولوژی، آموزشگاه های خصوصی زبان و مدارس غیرانتفاعی منجر به ترافیک سرسام آور و چند لایه در خیابان های مرکزی شهر شده و در سایه کمبود پارکینگ حجم مشکلات را دو چندان کرده است.
همچنین خودروهایی که در حاشیه خیابان ها با پارک دوبل اندک فضای موجود را نیز تحت سیطره خود درآورده اند عملا جایی برای تردد باقی نگذاشته و در سایه قانون گریزی بر مشکلات ترافیکی افزوده اند.
از طرفی نبود ناوگان حمل و نقل مطمئن و همیشه در دسترس برای شهروندان و به خصوص بانوان و کودکان باعث شده تا استفاده از خودروهای شخصی افزایش یابد و سیل عظیم خودروها به خیابان های منتهی به مرکز شهر سرازیر شود.
نداشتن پارکینگ طبقاتی
فضای بسیار اندک پارکینگ عمومی در خرم آباد نیز یک مشکل دیرینه است همچنین نداشتن پارکینگ طبقاتی در هسته مرکزی شهر، منجر به عدم رعایت قوانین ترافیکی توسط رانندگان شده از طرفی پیاده روها نیز در سیطره کاسبان و دستفروشان است و همین امر منجر به تغیر مسیر عابران پیاده به خیابان شده و تردد خودروها را کندتر کرده است.
حالا تمامی این مسائل در کنار نبود خیابان های عریض و مسیرهای جدید، دست به دست هم داده تا معضل ترافیک همچنان مساله اول و لاینحل شهر کوچک خرم آباد باشد.
هرچند در سال های اخیر شهرداری و سایر دستگاه های متولی تلاش کرده اند با ایجاد تقاطع های غیرهمسطح در مناطق مختلف شهر از حجم مشکلات موجود بکاهند اما این اقدامات باید تداوم داشته باشند و تا زمانی هم که خود مردم در این قضیه پای کار نباشند نمی توان امیدوار به رفع این مشکل بود.
شهردار خرم آباد در این باره معتقد است در حوزه علم مدیریت شهری، مساله تعریض الزاما راه حل رفع معضلات ترافیکی نیست.
داریوش بارانی بیرانوند در این خصوص به ایرنا می گوید: شاید بتوان با تعریض، معابری همچون سه راه اسدآبادی، شریعتی و خیابان انقلاب را به حد استاندارد رساند اما چاره رفع معضلات ترافیکی تنها در تعریض نیست.
وی معتقد است تعریض به معنای این است که به اندازه ظرفیت خودروها خیابان ایجاد کنیم در حالی که ظرفیت خودرو در شهرها بسیار غیرقابل پیش بینی و تابعی از عرضه و تقاضا است.
قانون تاسیس مطب پزشکان سدی پیش روی عملکرد شهرداری ها
وی با بیان اینکه در حوزه ترافیکی ایجاد انضباط با اعمال محدودیت ها در ارتباط است عنوان کرد: در مراکز شهرها و بافت های تاریخی این مساله نمود بیشتری دارد و با ایجاد محدودیت ها می توان به انضباط بهتری دست یافت.
شهردار خرم آباد می گوید: راه حل ترافیک در پهنه مرکزی شهر، ایجاد محدودیت در کاربری و تردد است در حالی که کاربری هسته مرکزی شهر خرم آباد به مطب پزشکان، داروخانه ها، مراکز آموزشی و تجاری و بازار اختصاص یافته است.
بارانی بیرانوند اظهار داشت: نمی توان گفت بازار باعث شلوغی مرکز شهر است چراکه اساس کارکرد مرکز شهر بازار بودن است اما تراکم شدید مطب پزشکان در شهر موجب مشکل شده که این امر ناشی از خلا قانونی بوده و دست شهرداری را با وجود قانون تاسیس مطب پزشکان (سال ۱۳۶۶) بسته است.
وی در تشریح این قانون عنوان کرد: با وجود این قانون یک پزشک می تواند در ملک شخصی خود اقدام به طبابت کند بنابراین در مواردی مشاهده می شود که یک یا چند پزشک با یکدیگر با خریداری یک ملک و دریافت مجوز مسکونی از شهرداری اقدام به ساخت آپارتمانی در مرکز شهر کرده و با استفاده از قانون مطب پزشکان اقدام به واگذاری این واحدها برای انجام طبابت می کنند.
بارانی بیرانوند با اشاره به اینکه شهرداری برای رفع این مشکل اقدام به اعمال محدودیت هایی در مرکز شهر و همچنین مشوق هایی در خارج از مرکز شهر برای کاربری های پزشکی کرده است تصریح کرد: با توجه به اینکه حجم درآمد در مرکز شهر با خارج از آن متفاوت است استقبال آنگونه که باید انجام نمی گیرد.
وی با اشاره به در دست احداث بودن ۲ واحد بیمارستان دولتی و خصوصی در کوی مسکن مهر و منطقه سه شهری عنوان کرد: فعالیت این بیمارستان ها نقش مهمی در تفرق ترافیکی خواهند داشت اما فعالیت مطب ها کماکان مهمترین مساله در ایجاد ترافیک های شهر خرم آباد است.
تعریف پروژه های عمرانی متناسب با کاهش ترافیک
بارانی بیرانوند در خصوص محدودیت های جمعیتی و ترافیکی برای اجرای طرح زوج و فرد خودروها بیان کرد: این امر به راحتی در خرم آباد قابل اجرا نیست چراکه سیاست گذاری کلانی است.
وی ادامه داد: با این حال شهرداری خرم آباد طی چند سال اخیر با اجرای پروژه هایی همچون تقاطع غیرهمسطح شهدای جاویدالاثر و امام رضا(ع) و همچنین اجرای خیابان موازی حافظ و احداث پارکینگ طبقاتی در محله باغ فیض تلاش کرده است تا در آینده نزدیک بخش مهمی از بار ترافیکی شهر را کاهش دهد.
کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی
شهردار خرم آباد نبود حمل و نقل عمومی قوی را یکی از مهمترین مشکلات شهر عنوان کرده و می گوید: رفع مشکلات حمل و نقل عمومی در برنامه و بودجه سال آتی شهرداری حتما باید لحاظ شود که در فاز نخست این طرح حدود هزار میلیارد ریال برای تجهیز بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله خودروهای ون و اتوبوس نیاز است.
بارانی بیرانوند گفت: در حال حاضر این شهرداری بالغ بر ۵۰ دستگاه اتوبوس فعال درون شهری دارد که عمدتا در اختیار واحدهای بزرگ آموزشی همچون دانشگاه ها قرار دارند تا به دلیل استقرار در خارج از مناطق شهری رفت و آمد دانشجویان با مشکل مواجه نشود.
کاهش استقبال از فعالیت ناوگان اتوبوسرانی
وی با اشاره به عدم استقبال شهروندان از فعالیت اتوبوس ها در مناطق مختلف شهری بیان کرد: طی سال های اخیر جذابیت استفاده از اتوبوس برای مالکان آن ها در شهر خرم آباد کاهش یافته که دلیل عمده آن هم عدم استقبال مردم خصوصا بعد از شیوع کرونا است که فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را تغییر داد.
بارانی بیرانوند افزود: ۲ دستگاه اتوبوس برای رفت و آمد ساکنان مسکن مهر احتصاص یافت اما متاسفانه استقبال مناسبی از طرف اهالی دیده نشد ضمن اینکه در سایر مناطق نیز وضع به همین منوال بوده و استفاده از اتوبوس در سال های اخیر جهت رفت و آمد کمتر مورد توجه مردم بود هرچند که عدم رفت و آمد منظم در ساعت معین، در این قضیه بی تاثیر نیست.
وی تجمع دستفروشان در ساعات منتهی به غروب در هسته مرکزی و مناطق پر رفت و آمد شهر را یکی از عوامل تشدید معضلات ترافیکی در خرم آباد عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا با نصب بنر و اخطار به فروشندگان تلاش شده از این اقدام جلوگیری شود.
وی بیان کرد: تلاش شهرداری نه برای حذف فعالیت این قشر بلکه در راستای ساماندهی است چرا که اقتصاد خانوارهای آنان و رفاه مردم شهر نیز مطرح است و خلل در کار این قشر منجر به ایجاد مشکل برای خانواده آنان و مردم می شود.
شهردار خرم آباد می گوید: به طور قطع، موضوع دستفروشی در مرکز شهر از وضعیت فعلی خارج خواهد شد و اجازه نخواهیم داد که این وضعیت در هسته مرکزی تداوم داشته باشد.
بارانی بیرانوند افزود: مهمترین گره های ترافیکی در هسته مرکزی شهر واقع شده اند و در خارج از آن می توان به چهارراه بیمارستان عشایر اشاره کرد که در آینده باید با ایجاد یک تقاطع غیرهمسطح این مساله را حل و فصل کرد.
نصب ۳۰ دستگاه دوربین پایش هوشمند سرعت
وی با بیان اینکه سال گذشته تعداد ۶۰ دستگاه دوربین پایشی و نظارتی در مناطقی از شهر خرم آباد نصب شد عنوان کرد: پایش مسائل ترافیکی برخی از مناطق شهر توسط دوربین های هوشمند صورت می گیرد و پایش فرد محور در مناطق پرترافیک دیگر معنایی ندارد.
بارانی بیرانوند با اشاره به نصب چهار دوربین هوشمند کنترل سرعت در زیرگذر گلدشت (زیرگذر شهید مرادی) بیان کرد: نصب ۳۰ دستگاه دوربین هوشمند دیگر نیز در دست اقدام است که پیش بینی می شود راه اندازی بیش از ۲۰ دستگاه از آن تا پایان امسال انجام گیرد.
وی افزود: این دوربین ها در معابر شریانی از جمله بلوار بهارستان، خیابان شریعتی، بلوار آیت الله کمالوند تا پارک کاسیت و بلوارهای شهید شفیع پور و شهید چاغروند با هزینه بالغ بر ۱۴۰ میلیارد ریال نصب خواهد شد.