تهران بزرگ - ایرنا - رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آلودگی هوای پایتخت و ایجاد مشکلات زیاد برای مردم گفت: برقی سازی ناوگان حمل و نقل مهمترین راه حل مشکل آلودگی هوا است.

به گزارش ایرنا، مهدی چمران روز یکشنبه در حاشیه دویست و هشتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: شهرهایی در دیگر کشورها که سال‌ها درگیر آلودگی هوا بودند، امروز با برقی سازی ناوگان حمل و نقل خود دیگر آلوده نیستند بنابراین ما هم چاره‌ای نداریم و باید مباحث خود را در این بخش دنبال کنیم تا به نتیجه برسیم.

وی در پاسخ به این سوال که دستگاه‌های اجرای، ادارات و نهادهای غیر دولتی از جمله شهرداری تهران امروز تعطیل هستند اما شورا تعطیل نشد، افزود: شورا نمی‌تواند در این شرایط جلسات خود را تعطیل کند ضمن اینکه اعلام کردیم هر کسی می‌خواهد به شورا بیاید، از خبرنگاران هم برای حضور دعوت نکردیم، افرادی هم که برای خدمات در صحن فعالیت دارند، گفتیم اگر می‌خواهند نیایند.

باید به سمت تولیدی داخلی و قطار ملی برویم

رییس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تولید انبوه قطار ملی در کشور یادآور شد: قطار ملی کار پیش‌تر (اواخر سال قبل) خود را در خط تهران - پرند آغاز کرده و چند هزار کیلومتر هم در این مدت طی کرده تا در خصوص مسایلی که باید در آزمایش آن در نظر گرفته شود، بررسی بعما آید.

چمران ادامه داد: معتقدم قطار ملی کار خود را به خوبی آغاز کرده و انتظار داریم با سرعت بیشتری کار تولید آن در شرکت واگن سازی تهران دنبال شود البته تغییرات صورت گرفته و متولیان امر با علاقه تمام کار می‌کنند و به عقیده من این قطار، حتما قطار ملی است.

وی اضافه کرد: ساخت برخی تولیدات در کشور به صرفه نیست و کسی برای آن سرمایه‌گذاری نمی‌کند که قطعات هم همین شرایط را دارند اما بوژی، ترمز، تهویه و سیستم رانش قطار ملی در داخل کشور ساخته می‌شود که باید از مپنا، جهاد دانشگاهی، واگن‌سازی و شرکت مترو که در این راستا تلاش کردند، قدردانی کنیم.

چمران با بیان اینکه باید به سمت تولید قطارهای پرسرعت هم برویم، گفت: در گذشته قرار بر این بود قطار پرسرعت به سمت فرودگاه امام راه‌اندازی شود و این مساله را مطرح کردیم که در مسیرهای قم، اصفهان، شیراز و مشهد هم این نوع قطار را داشته باشیم اما چون اعتبارات تامین نشد، عملیاتی هم نشد.

وی تاکید کرد: دولت در این بخش باید به میدان می‌آمد، زیرساخت‌های آن آماده می‌شد البته به میزان زیادی کار شد اما مربوط به زیرساخت نیست و باید کار اساسی در این بخش انجام شود سپس به سمت تامین قطار برویم، قطار مدنظر ما مغناطیسی بود که رانش و حرکت آن به شکل دیگری است و در شانگهای فعالیت می‌کند و سرعت بسیار بالایی دارد ولی قیمت آن گران است.

چمران یادآور شد: امیدواریم قراردادهای شهرداری با چین برای خرید وسایل نقلیه عمومی و واگن عملیاتی شود، البته بر اساس پیگیری‌ها ساخت واگن برای مترو در چین انجام می‌شود که دولت باید برای پرداخت هزینه کمک کند که در پیگیری‌ها گفتند این مشکل بزودی حل می‌شود البته هر موقع قطار وارد شد، شیرینی آن را خواهم داد!

وی با بیان اینکه برای تامین بخشی از منابع مالی، شهرداری تهران مشکلی ندارد، افزود: اصرار ما این بود که ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین خریداری و تا قبل از عید وارد شود تا شاهد گشایشی در حوزه حمل و نقل درون شهری باشیم اما چون هنوز قرارداد عملیاتی نشده، نمی‌خواستم بازگو کنم.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: قرارداد این خودروها بسته شده و منابع ارزی و ریالی آن تامین است که این جدا از قراردادهای قبلی است البته عملیاتی شدن این قراردادها مهم است هر چند ضمانت‌های بانکی صورت گرفته است.

به گفته چمران، در بودجه سال قبل شهرداری تهران ۱۰ هزار میلیارد تومان و امسال ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تامین منابع مالی خرید تاکسی، اتوبوس و واگن مترو اختصاص داده شده که امیدواریم با خریدهای داخلی و خارجی گشایشی در رفع مشکل ناوگان حمل و نقل درون شهری پایتخت ایجاد شود.