به گزارش ایرنا، احمد صادقی روز یکشنبه در دویست هشتاد و هشتمین جلسه شورا اظهار کرد: با توجه به ناترازی انرژی، صرفه جویی و بهینه ساختن مصرف انرژی این موضوعی است که باید مد نظر تمامی سازمانها و ارگانها و نیز خود شهروندان قرار گیرد تا زمینه استفاده همه مردم از انرژیهای خدادادی فراهم شود لذا جا دارد در این موضوع از حُسن و دقت نظر ریاست جمهوری تشکر و قدردانی کنیم.
وی یادآور شد: مدیریت شهری نیز از این طرح مهم استقبال میکند و به جمع پویش کاهش ۲ درجهای دما میپیوندد و امیدواریم زمینه فرهنگ سازی این امر به گونهای باشد که هم در میان شهروندان و هم سازمانها و دستگاههای اجرایی همه گیر شود.
انتقال پایتخت یک راه برای حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا و پیشنهاد خوبی است ولی امکان پذیر نیست
صادقی در ادامه افزود: انتقال پایتخت یکی از موضوعاتی است که از سوی کارشناسان مطرح میشود و پیشنهاد خوبی برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری است و از دغدغه رییس جمهور در این خصوص سپاسگزاریم اما همه نیک میدانیم که این مهم در وضعیت کنونی جامعه امکان پذیر نیست.
وی اضافه کرد: انتقال پایتخت هزینههای هنگفتی دارد لذا پیشنهاد میدهم بجای اینکه پایتخت را منتقل کنیم بخش کمی از هزینههای انتقال را دولت در اختیار مدیریت شهری قرار دهد تا صرف زیرساختهایی نظیر توسعه حمل و نقل عمومی و حمل و نقل پاک کند تا سکونت پذیری در تهران تسهیل شود.
صادقی به بیان اینکه باید عرض کنم این همه ماجرا نیست، ادامه داد: جناب آقای رییس جمهور در کشور ما اقداماتی انجام و یا جلوی کارهایی گرفته میشود که اگر این نقطه نظر شما به آنها تسری یابد زمینه استفاده مردم از بسیاری مواهب دیگر فراهم میشود.
وی گفت: سالهاست که آلودگی هوا و ترافیک به عنوان معضلات اصلی و دغدغه مهم شهروندان نه تنها در تهران که در سایر کلانشهرهای ایران مطرح است و مستحضرید که ترافیک زیاد عامل هدر رفتن سوخت و مصرف بی رویه انرژی است و اگر ترافیک تهران حل و فصل شود ناترازی انرژی به حد زیادی کاهش پیدا میکند و دیگر شاهد آلودگی هوا نیستیم.
انتقال محل برگزاری نمایشگاههای دائمی به خارج از تهران
عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: به عنوان مثال برگزاری نمایشگاه پر مخاطب در محل دائمی نمایشگاهها در خیابان سئول سالهاست که محل مناقشه مدیریت شهری و دولت است حال آنکه این امر یکی از علل ترافیک بسیار شدید در مناطق شمالی پایتخت است اما در کمال تعجب در این سالها مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در خصوص عدم برگزاری نمایشگاههای پر مخاطب در این مکان نادیده گرفته شد.
وی یادآور شد: آیا عدم برگزاری نمایشگاه در این محل زمینه ساز کاهش ترافیک، آلودگی هوا و در نهایت کاهش ناترازی انرژی نمیشود؟
توسعه ناوگان عمومی یکی از راههای کاهش آلودگی هوا
وی در ادامه گفت: اعضای شورا و اصحاب رسانه، امروزه یکی از معضلات شهر تهران و نیز سایر کلانشهرها کمبود اتوبوس است، مدیریت شهری در این دوره تلاش فراوانی کرده تا اتوبوس برقی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود چون این کار ضمن بهره مندی شهروندان از یک ناوگان مجهز این مهم باعث کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوت خواهد شد.
صادقی ادامه داد: استفاده از اتوبوس برقی به تعداد زیاد حتما در کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری موثر است و در نهایت به کاهش ناترازی انرژی منجر خواهد شد که در این خصوص نیاز است دولت به مدیریت شهری کمک کند تا در ورود این خودروها تسهیل شود.
برقی سازی موتورسیکلتها
عضو شورای شهر تهران افزود: در حال حاضر بیش از سه میلیون موتورسیکلت در تهران تردد دارند که بخش اعظمی از آنها کاربراتوری و آلاینده است در حالیکه مدیریت شهری تلاش فراوانی به خرج داد تا موتورسیکلتهای برقی جایگزین شود اما این کار نیاز به حمایت دولت دارد تا کار به نتیجه برسد.
صادقی تاکید کرد: متروی تهران به عنوان یک مد حمل و نقلی که بیشترین تعداد مسافر را در روز جابجا میکند نیازمند ورود واگنهای جدید است که این امر هم نیازمند حمایت دولت است.
دولت به شهرداریها برای توسعه حمل و نقل عمومی کمک بیشتری کند
وی افزود: ضمن تقدیر دوباره از صداقت و شفافیت ریاست جمهوری برای در میان گذاشتن مسایل و مشکلات و مشارکت جویی از مردم در حل مشکلات و استقبال مدیریت شهری از این پیشنهاد کاربردی، درخواست داریم دولت در توسعه حمل و نقل عمومی نیز به شهرداری تهران و سایر شهرداریهای کشور بیشتر کمک کند تا شاهد کاهش ترافیک و رفع آلودگی هوا و در نتیجه کاهش ناترازی انرژی باشیم.