به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، علیرضا کاظمی در مراسم رونمایی از درگاه ویژه تعلیم و تربیت در نظام ایدهها و نیازها به اختصار «نان» افزود: آموزش و پرورش باید از ظرفیت تمام دستگاه های پژوهشی کشور استفاده کند و در کنار آن از پژوهشگاه ها و دانشگاه هایی که ظرفیت های علمی و پژوهشی دارند، جهت حل مسائل آموزش و پرورش بهره مند شود.
کاظمی به رونمایی از سامانه درگاه ویژه تعلیم و تربیت در نظام ایده ها و نیازها اشاره کرد و گفت: با این سامانه حلقه اتصال ایده ها و نیازها به جامعه نخبگانی انجام می شود تا از ظرفیت جامعه پژوهشگر و محقق در سطح کشور استفاده کنیم و امیدواریم خلاء موجود در نظام تعلیم و تربیت برطرف شود.
وزیر آموزش پرورش این را هم گفت که باید سازوکار درستی برای استفاده مناسب از این سامانه برای دانشگاه مرکزی و سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان همچنین در پردیس دانشگاه فرهنگیان که متولی این کار هستند تعریف شود و با رصد دائم از وضعیت این سامانه اقدامات این حوزه را دنبال کنند.
وی تشکیل یک دبیرخانه در دبیرخانه مرکزی سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان و یک دبیرخانه در سطح هر پردیس در سطح استان ها را در این زمینه ضروری دانست و گفت: این موضوع باید به اطلاع معلمان و مدیران آموزش و پرورش کشور رساند تا آنها نیز از این سامانه مطلع باشند. همچنین اطلاع رسانی از طریق شبکه های اجتماعی به منظور آگاهی بخشی هر چه بیشتر این سامانه لازم است.
درگاه تعلیم و تربیت ابزاری هوشمند و کارآمد در شناسایی نیازها
رئیس دانشگاه فرهنگیان هم در این مراسم گفت: چند سال پیش نظام ایده ها و نیازها در آموزش عالی کشور در جهت هدفمند سازی ایده ها و نیازهای کشور در مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ایجاد شد. از حدود یک سال پیش در حال پیگیری ایجاد یک درگاه ویژه برای نظام تعلیم و تربیت بودیم که پس از طی فرایند های لازم به نتیجه رسید.
رجبعلی برزویی ادامه داد: این درگاه کمک خواهد کرد تا مسائل و ایده های نظام تعلیم و تربیت با تشکیل کارگروه های متعدد هدفمندتر در اختیار محققین قرار بگیرد.
رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام هم گفت: مقام معظم رهبری همواره تأکید دارند پیشرفت، امنیت، سلامت، علم و تحقق همه ارزش های انسانی و اسلامی در کشور در گرو وجود نیروی انسانی مناسب تعریف می شود که این کار عظیم بر عهده آموزش و پرورش است. عبور از گردنه های دشوار پیشرفت همه جانبه کشور بدون کمک و ایفای نقش آموزش و پرورش غیرممکن است.
سید احمد فاضل زاده افزود: تعلیم و تربیت نه تنها یکی از ارکان اساسی پیشرفت و توسعه هر کشور است، بلکه قلب تپنده جامعه ای پویا و بالنده به شمار می آید.
وی خاطرنشان کرد: درگاه تعلیم و تربیت در نظام ایده ها و نیازها، به عنوان یک ابزار هوشمند و کارآمد، طراحی شده تا با جمع آوری و تحلیل داده ها، تصویر دقیقی از نیازهای آموزشی و تربیتی کشور فراهم آورد. از طریق این سامانه، قادر خواهیم بود تا مشکلات موجود را به صورت دقیق شناسایی و برنامه های آموزشی متناسب با نیازهای واقعی جامعه را طراحی و اجرا کنیم.
رئیس مؤسسه در ادامه به چهار ویژگی این درگاه اشاره کرد و گفت: تحلیل دقیق نیازها، اطلاع رسانی هوشمند، تسهیل تصمیم گیری و پیش بینی چالش ها از مهمترین ویژگی های این درگاه است.
فاضل زاده گفت: با کمک این سامانه، می توانیم گام های مؤثری در راستای ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت کشور برداریم و به تحقق آرمان های بزرگ ملی نزدیکتر شویم تا در مسیر توسعه پایدار و ارتقاء آموزش و پرورش، موفق تر از گذشته عمل کنیم.
وی در ادامه به بیان فعالیت ها و خدمات مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام و همچنین سکوهای علمی، فناوری و نوآوری نظام ایده ها و نیازها (نان)، درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) و سامانه رصد افتخارات محققان و دانشمندان (سرآمدان) پرداخت و افزود: اهمیت آموزش و پرورش بر کسی پوشیده نیست بدین معنی که زیرساخت پیشرفت و امنیت و علم و فناوری از وزارت آموزش و پرورش و از مدرسه ها شروع می شود.
نظام ایده ها و نیازها که به اختصار «نان» گفته می شود در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، به عنوان پنجره واحد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری کشور تعیین شد که متولی آن موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام است تا کنون بیش از ۲۳ هزار نیاز ایده در این سامانه تا کنون ثبت شده است.