به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان حفاظت محیطزیست، احمدرضا لاهیجان زاده افزود: در نمایشگاه بینالمللی محیط زیست ۴ کارگاه و ۳ پنل تخصصی با موضوعات مرتبط با دریا و تالاب و تغییر اقلیم برگزار می شود.
وی اظهارداشت: نمایشگاه محیطزیست در مدت ۲۱ دوره ای که در سال های اخیر برگزار شد به ویژه در سال هایی که امکان حضور نمایندگان کشورهای خارجی وجود داشت، امکان استفاده از ظرفیتها و تجربیات این کشورها فراهم میشد و این تجربه گرانبهایی برای ما بود.
وی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه های کاربردی در دنیا مسئله مرسوم و رایجی است، افزود: این ظرفیت امکانی را فراهم میکند که محققان و متخصصین و بهرهبرداران بتوانند به صورت تجمیعی از تجربیات آنها در کاهش گازهای گلخانهای و کاهش مصرف انرژی بهرهمند شوند و اینها مباحث محیط زیستی صرف نیست بلکه کاملا یک مسئله اقتصادی است و کشورها می توانند بعدها از منافع اقتصادی آنها بهره مند شوند.
وی تاکید کرد: معاونت دریایی سازمان نیز حضور فعالی در این نمایشگاه خواهد داشت و دفاتر ما در معاونت و همچنین طرحهای بین المللی نیز در این نمایشگاه حضور جدی و پررنگ خواهند داشت.
لاهیجان زاده ادامه داد: نزدیک به ۳ و نیم میلیون هکتار از اراضی ما را در کشور تالابها تشکیل می دهند که از این میزان یک و نیم میلیون هکتار ثبت کنوانسیون رامسر است و مباحثی مانند تنوعزیستی تالاب ها، حقابه و حریم آنها موضوعاتی است که میتوان تجربیات در این حوزه را با سایر فعالان در نمایشگاه به اشتراک گذاشت.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: ۴ کارگاه آموزشی مرتبط با محیط زیست دریایی و تالاب ها در این نمایشگاه برگزار خواهد شد که شامل کارگاه روش های پایش آلودگی میکروبی شناگاه های ساحلی، مدیریت محیط زیست بنادر و تاسیسات داخلی، کارگاه آموزشی ضوابط محیطزیستی بازیافت شناورها و ضوابط محیط زیستی تخلیه پسماند و سایر مواد در دریا است که در حاشیه نمایشگاه برگزار خواهد شد.
وی بیان داشت: همچنین چندین پنل تخصصی با موضوع محیط زیست دریایی و تالابها برای ایام نمایشگاه در نظر گرفته شده است که یکی از آنها با موضوع تالابها و تغییر اقلیم است که به همت دفتر حفاظت و احیای تالابها برگزار میشود. پنل بعدی در مورد تنوع زیستی ساحلی و دریایی است که به صورت آنلاین برگزار می شود.
وی افزود: همچنین پنل بعدی با عنوان مخاطرات آلودگی میکروبی سواحل و مناطق تفریحی دریایی است که ساعت و روز این برنامهها توسط دبیرخانه نمایشگاه اعلام خواهد شد.
لاهیجان زاده یادآور شد: همچنین در این نمایشگاه محتواهایی در قالب کتاب با عناوین مختلف و مرتبط با محیط زیست به ویژه محیط زیست دریایی تهیه شده است که در غرفه معاونت دریایی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
وی لزوم توجه به سازگاری با تغییر اقلیم را یکی از مهمترین موضوعاتی دانست که باید در دستور کار تمامی دستگاهها و وزارتخانه ها گنجانده شود تا وزارتخانهها در حوزههای مختلف بتوانند برنامه سازگاری ارایه کنند. اما نکتهای که ما بر روی آن تاکید ویژه داریم توسعه دریا محور است که هم در برنامه هفتم توسعه و هم در برنامه ۲۵ ساله به آن اشاره شده است و در این راستا لازم است سعی کنیم برداشتها از منابع درون سرزمینی خود را به حداقل برسانیم.
وی نمایشگاه محیط زیست را فرصتی مناسب برای تبیین موضوعات مهم از جمله توسعه دریا محور و تغییر اقلیم دانست و افزود: ما در بحث سازگاری با تغییر اقلیم اقدامات زیادی انجام ندادیم و لازم است در این زمینه یک مرجع ملی ایجاد شود و تمامی دستگاه ها در تشکیلات و چارت خودشان بخشی را برای سازگاری با تغییر اقلیم ایجاد کنند و مجلس قانونی را برای راهکارهای سازگاری با تغییر اقلیم تصویب کند زیرا در آینده بسیار بیشتر از گذشته درگیر تغییر اقلیم خواهیم بود.
لاهیجان زاده هشدار داد: ما در تابستان امسال رقمهای جدیدی را به صورت ویژه در استان های تهران و اصفهان ثبت کردیم و به عنوان مثال دمای ۴۴ درجه در استان اصفهان ثبت شد که در تاریخ این منطقه بیسابقه بود.
وی گفت: ضروری است دولت لایحه تغییر اقلیم را تهیه و بعد از بحث های کارشناسی آن را تقدیم مجلس کند و ما برای این کار در دوره جدید برنامه ویژهای خواهیم داشت.
حضور ۲۵ شرکت دانش بنیان و ۸۰ سمن فعال در حوزه محیطزیست در نمایشگاه
رئیس ستاد برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی محیطزیست نیز گفت: اهداف عالیه هر نمایشگاهی جز با مشارکت و همت جمعی رسانههای گروهی مسیر نخواهد شد.
مریم جمشیدی با اشاره به افتتاح بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی محیطزیست با حضور معاون اول رئیس جمهور گفت: نمایشگاه ها از دیرباز راهکارهای موثر برای دستیابی به چند هدف بوده اند که برخی از آنها جنبه اقتصادی دارد مثل عرضه و معرفی کالا و دستاوردهای جدید.
وی افزود: همچنین برخی دیگر از اهدافی که با برگزاری نمایشگاه ها به آن دست می یابیم جنبه فرهنگی دارد. افزایش آگاهی و ترویج مسئولیت اجتماعی از این نوع است. بنابراین، نمایشگاه بین المللی محیط زیست نیز با توجه به آنچه که ارائه می دهد، نقش موثری در افزایش آگاهی عمومی و همچنین جهت دهی به افکار عمومی در زمینه محیط زیست خواهد داشت.
وی گفت: در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی محیط زیست علاوه بر ۲۵ شرکت دانش بنیان فعال در حوزه پسماند و کاهش مصرف انرژی، ۸۰ سمن فعال نیز در زمینه محیط زیست نیز شرکت کردهاند. علاوه بر فضای تعاملی که بین بازدیدکنندگان و صاحبان غرفه ها رویدادهای جانبی نیز در این دوره از نمایشگاه بین المللی محیط زیست در نظر گرفته شده است مه از جمله آنها نشست های علمی و همچنین کارگاههای آموزشی که با حضور استادان دانشگاه و کارشناسان محیط زیستی برگزار می شود.
وی یاد آور شد: تلاش شده است که در این نشست های علمی و کارگاهها، مباحث روز در زمینه محیط زیست و همین طور جدیدترین پژوهش ها و دستاوردهای علمی ارائه شود.
وی تاکید کرد: در پاویون بینالملل بیست و دومین نمایشگاه بین المللی محیط زیست، بخش های متعددی حضور دارند و از بین آنها می توان به بخش علوم طبیعی دفتر یونسکو در تهران، کنوانسیون بینالمللی تنوع زیستی- مرجع ملی دانش سنتی (CBD)؛ کنوانسیون بینالمللی حفاظت از گونههای مهاجر وحشی (CMS) ؛ کنوانسیون بینالمللی گونههای جانوران و گیاهان وحشی در معرض خطر انقراض و نابودی (CITES) و کمیته محیط زیست و سلامت شهری مجمع شهرداران آسیایی (EUHC-AMF) اشاره کرد.
رئیس ستاد برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی محیط زیست تصریح کرد: مساله محیط زیست در سراسر دنیا در حال تبدیل شدن به یکی از مسائل مهم اجتماعی است؛ علتش هم اهمیتی است که محیط زیست بر کیفیت زندگی انسان دارد لذا توجه مردم کشورهای مختلف معطوف به مشکلات محیط زیستی شده است. البته شدت و میزان آن از جامعه ای به جامعه دیگر، فرق دارد که آن هم به میزان آگاهی مردم بر می گردد.
جمشیدی اضافه کرد: در ایران نیز در سال های نه چندان دور، محیط زیست یک مقوله لوکس محسوب میشد اما در حال حاضر جامعه ما از آن مرحله گذار کرده و بخش زیادی از مردم کشورمان آگاه به مسایل محیط زیستی هستند و هر یک به نوعی با چالش های ناشی از آن مواجهند. البته این به آن معنا نیست که محیط زیست تبدیل به دغدغه اصلی مردم شده است. برای همین نیاز است تا کار بیشتری در خصوص آگاهی بخشی انجام شود. برای تحقق این امر نیز رسانه ها نقش بسیار مهمی می توانند داشته باشند.
جمشیدی با اشاره به اینکه اهداف عالیه نمایشگاه جز با مشارکت و همت جمعی رسانه های گروهی مسیر نخواهد شد، ادامه داد: امر اطلاع رسانی درباره نمایشگاه و آنچه که قرار است در بیست و دومین دوره آن ارائه شود؛ نیازمند بازویی قوی به نام رسانه است که هم شامل رسانه های مکتوب و غیرمکتوب است و هم شبکه های اجتماعی. ما نیز به عنوان متولی برپایی نمایشگاه بین المللی محیطزیست زیرساخت های مورد نیاز رسانه ها را فراهم کردهایم و هر آنچه که نیاز آنها باشد؛ ارائه خواهد شد.
سرپرست روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: بهطور کلی یکی از برنامههای دائمی سازمان حفاظت محیط زیست افزایش آگاهیهای محیط زیست جامعه است. جامعه ما آگاه به بحرانهای محیطزیستی است و این را میتوان از تعامل سازمان با جامعه در دریافت گزارشهای محیط زیستی فهمید. اما در هر حال، دنیای امروز دنیای تغییرات لحظه به لحظه است و این تغییرات، نیازمند تعامل فعالتری بین دولت و جامعه در جهت بهبود شرایط محیط زیستی است.
به گزارش ایرنا، بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی محیط زیست ٢٨ آذرماه در شهر آفتاب آغاز می شود و تا یکم دی ماه ادامه دارد.