به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، با آغاز خاموشیهای دوباره برق که از ۲۲ آذرماه و به دنبال شدت گرفتن سرمای هوا و تولید نشدن برق به میزان کافی در نیروگاهها رخ داده است، شاهد اختلال در سیستم مخابراتی و اینترنتی در برخی نقاط کشور هستیم که سبب گلایه هموطنان شده است.
این مشکلات بویژه با توجه به برگزاری برخط کلاس های آموزشی مدارس و نیز دورکاری برخی کارمندان سبب شده تا امور روزمره شهروندان نیز با مشکل روبرو شود.
اگرچه وزارت ارتباطات در ابتدای این خاموشی ها در اطلاعیه ای توضیح داد که اختلالات ایجاد شده در زمان قطعی برق به علت ناکارآمدی تجهیزات ذخیرهکننده بوده است و همچنین پارهای از مشکلات اخیر به خرابی باتریهای سایتهای اپراتورها نیز برمیگردد اما این مشکل یک شبه قابل حل نیست و همچنان به دنبال قطعی برق، این مشکل در مناطق مختلف پابرجاست.
«حمید فتاحی» رئیس سازمان تنظیم مقررات در پاسخ به ایرنا درباره این مسئله که وزارت ارتباطات برای رفع این چالش چه تمهیداتی اندیشیده است، گفت: در سه ماه گذشته جلسات متعددی با حضور اپراتورها برگزار و مشکلات باتریهایی که وظیفه تامین برق سایتها در زمان قطعی برق را دارند، احصا شده است.
وی افزود: خرابی و فرسودگی باتریها، تولیدات نامرغوب برخی برندها، قطع و وصل مداوم برق، عدم توجیه اقتصادی برای اپراتور برای تعویض در برخی نقاط و نیز سرقت از دلایل بروز این مشکل عنوان شده است.
فتاحی درباره اقداماتی که در جهت رفع این مشکل انجام خواهد شد، گفت: از اپراتورها برنامه زمان بندی برای اصلاح این موارد خواستیم؛ همچنین قرار شد استفاده از روشهای تامین جایگزین توسط اپراتورها در دستور کار قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، بر اساس مصوبه سازمان تنظیم، باتریهایی که در سایتهای مخابراتی برای تامین برق در زمان قطعی برق استفاده میشوند تولید داخل هستند و میتوانند حدود سه ساعت برق را تامین کنند اما برای شارژ مجدد بین ۱۶ تا ۱۸ ساعت زمان نیاز دارند و قطع برق در برخی مناطق فرصت شارژ کامل باتریها را نمیدهد. همین امر ممکن است برای ساعتی سایت مخابراتی را از مدار خارج کرده و در برقراری ارتباطات و نیز اینترنت ایجاد اختلال کند.