به گزارش ایرنا، جهانبخش قلاوند روز چهارشنبه در نشست شورای اداری راهآهن ناحیه زاگرس به مناسبت هفته ملی حمل و نقل با تاکید بر لزوم تشکیل بانک آمار و اطلاعات برای برنامهریزی دقیق و جامع توسعه اندیمشک افزود: تشکیل کارگروههای تخصصی برای حل مسائل شهرستان به منظور جمع آوری نظر نخبگان و تدوین برنامه توسعه شهرستان ضروری است.
نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی گفت: تدوین سند چشم انداز و برنامه جامع توسعه اندیمشک در همه ابعاد محیطی، انسانی و حوزههای شهری و روستایی، اقتصادی، اجتماعی و زیرساختی مبتنی بر دادهها و اطلاعات دقیق باید به عنوان اولویت در دستور کار باشد.
وی با اشاره به اهمیت تاریخی راهآهن در توسعه اندیمشک افزود: راهآهن هسته اولیه شهر اندیمشک است که همچنان نقش مهمی در اقتصاد منطقه دارد و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.
توسعه اندیمشک نباید تک بعدی باشد
قلاوند بر تاکید بر اهمیت توسعه پایدار و متوازن شهرستان اندیمشک تصریح کرد: توسعه شهرستان نباید تک بعدی باشد و باید به همه ابعاد از جمله محیط زیست و عدالت اجتماعی توجه شود.
وی با بیان اینکه راه آهن اندیمشک در ۸۰ سال گذشته نقش محوری در پیشرفت این شهرستان داشته است، افزود: با وجود بهره مندی اندیمشک از ظرفیت عظیم راه آهن، از این ظرفیت و فرصت کم نظیر به خوبی استفاده نشده است.
با هدر رفت منابع و فرصتهای بینظیری در اندیمشک مواجه هستیم
نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه با هدر رفت منابع و فرصتهای بینظیری در این شهرستان مواجه هستیم، اظهارکرد: شن و ماسه با ارزش این منطقه به صورت بیرویه استخراج میشود و بسیاری از اراضی کشاورزی مرغوب برای ساخت و سازها از بین رفته است.
وی افزود: اندیمشک از سال ۶۵ فاقد طرح جامع شهری است و همین امر مبنای خیلی از تصرفهای غیرقانونی اراضی و فروش سرانههای بهداشتی، فنی، فرهنگی و آموزشی و بهداشتی شده است.
قلاوند با اشاره به ظرفیت بالای اندیمشک در حوزه گردشگری، از سرمایهگذاری نکردن در این بخش انتقاد کرد و گفت: سالانه میلیونها مسافر از اندیمشک عبور میکنند اما هیچ زیرساخت گردشگری مناسبی برای جذب آنها ایجاد نشده است.
ضرورت بازآفرینی بافت فرسوده راه آهن اندیمشک
نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بافت فرسوده منطقه مسکونی و اداری راه آهن و اطراف ایستگاه راه آهن به عنوان قلب شهر اندیمشک باید بازآفرینی و زیباسازی شود.
وی بر ضرورت نوسازی ناوگان ریلی و زیرساختهای راه آهن در این شهرستان تاکید کرد و افزود: با توجه به ظرفیتهای بالایی که احداث بندر خشک اندیمشک میتواند در شهرستان به وجود آورد باید پیگیریهای لازم در سطح استان و کشور انجام شود.
قلاوند ایجاد پایگاه امداد هوایی در مناطق کوهستانی این شهرستان را ضروری دانست و گفت: با توجه به آتشسوزیهای گسترده در جنگلها و مراتع شمالی و لزوم اقدام فوری در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه، احداث پایگاه امداد هوایی چندمنظوره در این منطقه ضروری است.
راه آهن اندیمشک، کلید توسعه شهرستان است
فرماندار اندیمشک نیز در این نشست با اشاره به ظرفیتهای بالای راه آهن این شهرستان، بر ضرورت همکاری بیشتر دستگاههای اجرایی برای توسعه منطقه تأکید کرد.
علیرضا گوروئی با اشاره به اهمیت موقعیت جغرافیایی و ظرفیتهای بالای راه آهن اندیمشک در توسعه شهرستان افزود: افزایش همکاری و تعامل میان دستگاههای اجرایی برای بهرهبرداری بهتر از ظرفیتهای شهرستان مورد تاکید است.
وی حمل و نقل ریلی را عامل مهم توسعه اقتصادی و جذب سرمایهگذار دانست و ادامه داد: وجود راه آهن و زیرساختهای مناسب حمل و نقل در این شهرستان موجب شده تا سرمایه گذاران، اندیمشک را به سایر شهرستانها ترجیح دهند از این رو باید از این مزیت مهم به خوبی استفاده کرد.
به گزارش ایرنا، راهآهن اندیمشک به عنوان مرکز اداره کل راهآهن زاگرس که بین ۲ سد عظیم کرخه و دز قرار دارد، بخش مهم و حساسی از راهآهن تهران-جنوب به شمار میآید.
راه آهن ناحیه زاگرس دارای ۱۲ ایستگاه با ۲۲۲ کیلومتر حوزه استحفاظی است.
راهآهن زاگرس یکی از نواحی بیست و یک گانه راهآهن جمهوری اسلامی ایران است که اداره راه آهن زاگرس، مأموریت بهرهبرداری از شبکه و تجهیزات آن به منظور ارائه خدمات حمل و نقل بار در شبکه ریلی و همچنین حفاظت از حریم خطوط و ایستگاههای حوزه استحفاظی شوشتر و هفت تپه تا تنگ هفت استان لرستان به طول ۲۲۵ کیلومتر و با محوریت ایستگاه تشکیلاتی اندیمشک را برعهده دارد.