به گزارش ایرنا، ید الله رحمانی عصر چهارشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد به موضوع عدالت آموزشی و تاکید و حساسیت رئیس جمهور در این زمینه اشاره کرد و گفت: وقتی بالاترین مقام اجرایی کشور خود مستقیم به این چالش جدی ورود می کند و تاکید دارد و دکتر پزشکیان خود اعلام می کند که شخصا مسئولیت و راهبردی این کار را بر عهده می گیرد ، بدون شک مسئولیت و سهم ما مسئولان و متولیان امر در این حوزه بسیار سنگین خواهد بود.
رحمانی از نوسازی مدارس و آموزش و پرورش استان خواست تا به طور منظم و دقیق همه نیازهای مبرم در حوزه فضاهای آموزشی اعم از تخریب و بازسازی، مدارس سنگی، مدارس کانسکی در سطح روستاها و شهرهای مختلف استان و همچنین میزان اعتبار لازم، موانع و چالش های اساسی برای رسیدن به اهداف مورد نظر را احصا کنند.
وی یادآور شد: باید نیازها و سهم استان کهگیلویه وبویراحمد در این زمینه مشخص شود و بر اساس این نیازها نیز برنامه ریزی لازم برای تحقق آن را انجام داد و بتوانیم گام محکمی تا اوایل مهرماه آینده در حذف مدارس کانسکی و نا ایمن در سطح استان برداریم.
وی تصریح کرد: همچنین باید بتوان برای سهم مشارکت مردمی به عنوان یکی از ارکان اساسی تحقق عدالت اموزشی را در این راستا نیز برنامه ریزی کرد و البته در این راستا نیز باید با ظرافت عمل کرد؛ چون بسیاری از مردم خود در این شرایط با سختی های زیادی به لحاظ اقتصادی رو برو هستند.
عدالت کلید واژه دولت وفاق
عدالت آموزشی کلیدواژه دولت وفاق برای دسترسی برابر همه دانشآموزان از امکانات نظام تعلیم و تربیت است، موضوعی که رئیس جمهور مسئولیت و راهبری آن را به عهده گرفته و تلاش دارد تا از همه ظرفیت دولت چهاردهم برای تحقق این مهم استفاده کند.
تراکم مطلوب در دوره ابتدایی باید ۲۰ تا حداکثر ۲۶ دانشآموز در هر کلاس باشد، و هم اکنون ۵۰ درصد کلاسهای درس این دوره تحصیلی تراکم بالای ۲۶ نفر دارد.
وی گفت: وقتی کلاسهای درس، جمعیتی بیشتر از تراکم استاندارد دارد، دانش آموزان زمان کمتری در اختیار دارند که با معلم ارتباط برقرار و بازخورد دریافت کنند
اصل سیام قانون اساسی اعلام کرده است که «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.»
کارشناسان معتقدند که عدالت آموزشی به معنای تأمین و گسترش برابری فرصتها ازجمله توزیع معلمان باکیفیت و ماهر در همه مناطق کشور، آگاه کردن برنامهریزان نسبت به اهمیت و نتایج برابری فرصتهای آموزشی، حذف کلیشههای جنسیتی از برنامههای درسی و تامین مناسب فضای آموزشی و پرورشی بهویژه در مناطق کمبرخوردار است.
فراهم کردن شرایط و امکانات آموزش برای همه دانشآموزان به طور یکسان از جمله مولفههای تحقق عدالت آموزشی است که در این خصوص کارشناسان آموزشی اظهار می دارند که میزان تراکم کلاسهای درس اهمیت بسیاری دارد چراکه در کلاسهای باتراکم بالا هر دانشآموز زمان کمتری برای یادگیری را در اختیار دارد.
متخصصان حوزه تعلیم و تربیت همچنین بر این باور هستند که عدالت آموزشی زمانی محقق میشود که هر دانشآموز و هر کودک بدون تبعیض در جنسیت، قومیت، زبان، فرهنگ و محل زندگی، بتواند در محیط آموزشی با کیفیت مطلوب حضور داشته باشد و البته تحقق این امر به حمایت دولت نیازمند است.
ایوب رضایی مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: کمبود فضای آموزشی در یاسوج و دیشموک نگران کننده است و همچنین مشکلات آموزش و پرورش استثنایی در تامین تجهیزات آموزشی و توانبخشی پا برجاست و آموزش و پرورش در هوشمند سازی مدارس نیز با مشکل مواجه بوده و نیازمند توجه ویژه خیران و مسئولان استان است.
وی با بیان اینکه مدارس غیردولتی سهم زیادی از کمبود فضاهای آموزشی به ویژه در شهر یاسوج را جبران کرده اند، گفت: بالای ۲۴ درصد از مجموع دانش اموزان در این مدارس تحصیل می کنند.
وی گفت: استان کهگیلویه وبویراحمد به ویژه مناطقی همچون شهر یاسوج و دیشموک از استان های پر چالش در زمینه فضاهای اموزشی است و این در حالی است که تلاش های زیادی هم از سوی خیرین و دولت های مختلف در زمینه مدرسه سازی انجام شده است.
مدیرکل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس استان نیز گفت: با توجه به برنامه ریزی انجام شده باید هر سال حدود ۲۰ درصد از فضاهای اموزشی تخریبی و نا ایمن در استان مرتفع شود.
سید رضا حسینی نیک افزود: هم اینک ۳۴ مدرسه در قالب ۱۰۴ کلاس درس توسط کانون علمی و فرهنگی قلمچی با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال در حال احداث است این مدارس تا پایان امسال به بهره برداری می رسند.
وی تاکید کرد: عملیات اجرایی برای حذف مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر دانش آموز در استان آغاز شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: طرح نهضت محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی به تعداد ۹۶ پروژه و کلنگ زنی ۲۰ مدرسه بزرگ مقیاس با اعتبار افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال در استان آغاز شده است.
حسینی نیک ادامه داد: قرارداد یک هزار میلیارد ریالی با یک خیر هم استانی منعقد شده است اما به دلیل کمبود زمین بلاتکلیف مانده است.
هم اکنون بیش از سه هزارو واحد اموزشی در این استان وجود دارد که ۲ هزار ۸۰۰ مرکز آن در قالب ۹ هزار کلاسه درس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شد.
زیرساخت های آموزشی این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی متحول شده و ۹۲درصد مدارس این استان معادل ۲ هزارو ۸۰۰ باب از سال ۵۷ تاکنون در مناطق مختلف ساخته شده است.
این رشد چشمگیر فضاهای آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد نشان از توجه نظام جمهوری اسلامی به توسعه علم و دانش در این خطه از ایران اسلامی دارد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت،هشت شهرستان و۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه و حدود ۱۷۲ هزار دانش آموز و بزرگسال و در بیش از ۳۰۱۸باب آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می کنند که از این تعداد دانش آموز، ۱۲هزار در پیش دبستانی و مهدکودک استان حضور دارند.
از کل دانش آموزان استان، ۴۹ درصد از آنها را دختران و ۵۱ درصد را پسران تشکیل می دهند.
رعایت عدالت اجتماعی و جنسیتی
رحمانی وقتی دید که از مجموع حاضران در نشست شورای آموزش و پرورش سهم بانوان و البته جوانان کمرنگ است به مدیرکل آموزش و پرورش و متولیان امر در این راستا تذکر داد و تصریح کرد که توسعه و تحقق فضاهای آموزشی و رفع مشکلات این حوزه بدون در نظر گرفتن و رعایت عدالت اجتماعی بی معنا است.
وی یادآور شد: مدیرکل مجموعه های اداری و دستگاه های مختلف اجرایی باید به عنوان یک سیاست راهبردی سهم و نقش بانوان و جوانان را در امورات مختلف اجرایی و انتصابات به گونه ای قابل ملاحظه و به عنوان یک اصل و خط و مشی اساسی دولت وفاق مد نظر قرار دهند.