به دنبال انتشار نقد رسانهای از بخشی از نحوه حضور در یک غرفه در این نمایشگاه در ایرنا، مدیر شرکت بخش خصوصی که در تعامل و هماهنگی با دستگاه های اجرایی استان در این نمایشگاه حضور یافته بود، به ارائه توضیحاتی درباره دستاوردهای این نمایشگاه و نیز نقد رسانه ای مورد اشاره پرداخت.
به گزارش ایرنا نمایشگاه موسیاد که هردوسال یکبار در گستره جهانی به میزبانی ترکیه برگزار می شود، از جایگاه مهمی برای تولیدکنندگان و بازرگانان دنیا برخوردار است که امسال از ششم تا نهم آذرماه برگزار شد.
از استان کرمان نیز چند شرکت تولیدکننده محصولات مختلف یا دانش بنیان به همراه یک شرکت مدیریت صادرات بخش خصوصی در این نمایشگاه شرکت کردند؛ این شرکت ها با حمایت هایی که از سوی اتاق بازرگانی یا دیگر سازمان ها مثل شرکت شهرک های صنعتی استان صورت گرفت، در این نمایشگاه حضور یافتند تا بخشی از توانمندی های تولیدی دیار کریمان را عرضه کنند و زمینه تفاهم با خریداران در نقاط مختلف جهان را فراهم آورند.
محصولاتی مثل پسته، خرما و کلمپه به عنوان یکی از سوغاتی های معروف کرمان به همراه برخی محصولات در حوزه نرمافزار، تجهیزات پزشکی و نیز قطعات صنعتی در این نمایشگاه از سوی غرفه های مربوط به استان کرمان عرضه شد.
کرمان در تولید پسته و خرمای مرغوب و محصولات جالیزی خارج از فصل رتبه های برتر کشوری را دارد و به عنوان دومین تولیدکننده گردو ایران، همچنین سایر محصولات کشاورزی مناطق گرمسیری و سردسیری شناخته می شود.
ظرفیت های معدنی به عنوان قطب معادن خاورمیانه در کنار تولیدات صنعتی و نیز جاذبه های گردشگری و صنایع دستی این استان، کرمان را به بهشت فرصتها برای سرمایه گذاری و حضور گردشگر تبدیل کرده است.
ارسلان شجاعی مدیر شرکت بخش خصوصی با زمینه کاری مدیریت صادرات که از سازمان توسعه و تجارت ایران مجوز فعالیت دارد و در این نمایشگاه حضور داشته روز شنبه در توضیحات خود در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: توسعه بازارهای جهانی و معرفی ظرفیت های صادراتی استان مهمترین ماموریت و هدف ما در این حضور بود که به دستاوردهای مهمی نیز انجامید.
پوشش بیمه ای محصولات
وی امضای تفاهمنامه همکاری با یک شرکت بیمه در ترکیه به منظور فراهم شدن زمینه همکاری برای پوشش بیمه ای و همچنین حمایت حمل و نقل از ترانزیت محصولات تجار استان را مورد اشاره قرار داد و افزود: ما به عنوان تنها نماینده این تفاهم نامه در جنوب شرق کشور تلاش داریم در تسهیل مبادلات تجاری از طریق این شرکت بیمه ای ترک ایفای نقش کنیم.
خرمای جنوب کرمان در سه قاره
شجاعی همچنین امضای قرارداد صادرات خرمای جنوب کرمان به ترکیه، اروپا و آفریقا را از دیگر رخدادهای انجام شده در خلال این نمایشگاه برشمرد و گفت: صادرات و توزیع خرمای جنوب کرمان در بازارهای اروپایی اتفاق مهمی بود که در این نمایشگاه به توافق طرفین رسید و در معرفی بیشتر این ظرفیت های کرمان در گستره بین المللی در آینده بسیار موثر خواهد بود.
وی همچنین امضای قرارداد برای صادرات پسته به ترکیه را در جریان این نمایشگاه مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: این همکاری فرصتهای جدیدی برای عرضه محصولات صنعتی و کشاورزی استان در بازار ترکیه ر ا فراهم خواهد کرد.
شجاعی همچنین به معرفی محصولات اصیل کرمان مثل کلمپه از سوغاتی های معروف کرمان در این نمایشگاه اشاره و بیان کرد: در این نمایشگاه، در قالب بسته های زیبا و مناسب، محصولات برند و اصیل استان کرمان از جمله خرما، پسته و کلمپه که نمادهای اصالت این استان هستند به شکل مناسب به بازدیدکنندگان معرفی و اهدا شد و مورد استقبال قرار گرفت.
توضیح درباره عکس خبرساز
وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره عرضه محصول خرما در غرفه که به انتشار نقد رسانه ای ایرنا انجامید بود نیز توضیح داد: ضمن تشکر از اصحاب رسانه که دغدغه معرفی تولیدات کرمان در گستره جهانی و تصویرسازی واقعی از دیار کریمان دارند، آنچه در خبر قبلی منتشر شد، همه واقعیت روزهای کاری غرفه نبود.
شجاعی تشریح کرد: معرفی محصولات در قالب بسته بندی هایی که در اختیار شما(ایرنا) قرار گرفت و در عکس های تکمیلی هم مشخص است، صورت گرفت اما در روز پایانی و هنگام جمع آوری غرفه ها، باقی مانده محصولات برای آنکه راحت تر و برای همه بازدیدکنندگان و غرفه دارانی که در حال خروج بودند عرضه شود، به این شکل روی یکی از کانترهای عمومی قرار داشت تا اگر کسی از افراد داخل نمایشگاه تمایلی به استفاده از آن دارد بتواند راحت تر استفاده کند.
شجاعی افزود: بی شک شرکتی که مجوز و رویه اصلی فعالیت هایش مدیریت صادرات است، برای نحوه عرضه محصولات، استانداردها و اصول علمی خود مطابق با ساختارهای جهانی دارد و در طول نمایشگاه موسیاد نیز به این مهم پایبند بودیم؛ این عکس نباید نافی سایر تلاش ها و دستاوردهای مهم این حضور باشد.
وی تاکید کرد: حتی کار پذیرایی در سایر غرفه های استان در نمایشگاه نیز اغلب از پذیرایی های شرکت ما انجام می گرفت که نشان دهنده کیفیت و مدیریت کارها بود.