شیراز - ایرنا - معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: این سازمان قراردادی با سازمان علمی فرهنگی ملل متحد(یونسکو) برای نوسازی مرکز تربیت مربی، مطابق با مهارت‌های پیشرفت منعقد کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامحسین محمدی، پنجشنبه در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی فارس ادامه داد:مبلغ این قرارداد ۷.۵ میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه کشور نیازمند تحول در مهارت آموزی است، افزود: آموزش ها باید در دسترس، هماهنگ با بازار کار، در مسیر توسعه مهارت‌های پیشرفته و شکلی از مشارکت خصوصی و دولتی باشد.

او ادامه داد: امروز برخی از مشاغل مهارتی رشد منفی دارند، برخی ثابت مانده‌اند و برخی دیگر در حال رشد مثبت هستند؛ مشاغل مبتنی بر مهارت‌های پیشرفته در دنیا در حال توسعه‌اند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اکنون عصر حل مسائل پیچیده است و به همین دلیل نیازهای مهارتی تغییر کرده است؛ بررسی‌ها نشان می دهد که باید ۴۴ درصد مهارت‌های کلیدی نیروی کار در کشور تغییر کند.

محمدی اعلام کرد: قرار است در هر استان یک مرکز آموزش مهارت‌های پیشرفته راه اندازی شود و در فارس نیز مرکز تکنولوژی اطلاعات می‌تواند تبدیل به مرکز آموزش اینگونه مهارت‌ها شود.

او گفت: تا پایان برنامه هفتم توسعه باید ۵۰۰ هزار نیروی مهارت آموخته مهارت‌های پیشرفته در کشور تربیت شده باشد.

۴۰ تا ۵۰ درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تقاضا محور نیست

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: بیش از ۶ هزار مربی در ۷۰۰ مرکز دولتی و ۳۲ هزار مربی در ۳۷ هزار آموزشگاه خصوصی فنی و حرفهای مشغول فعالیت هستند و سالانه ۲ میلیون نفر دوره آموزشی در سطح کشور برگزار می‌شود.بسیاری از آموزش‌ها تقاضا محور نیست و تنها۴۰ تا ۵۰ درصد آن مطابق با تقاضا بازارکار است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تا امروز، سازمان فنی و حرفه‌ای مسیر و ریلی را برای مشارکت صنعت در آموزش های مهارتی فراهم نکرده، ادامه داد: بازار کار باید نیازها و ظرفیت خود را اعلام کند تا این نیازها با نظام شایستگی فنی و حرفه‌ای متناسب شود.

محمدی اضافه کرد: سنجش صلاحیت حرفه‌ای مهارت ‌آموزان نیز باید با مشارکت واحدهای اقتصادی خصوصی تعریف شود تا افرادی که گاهی فنی و حرفه‌ای را دریافت می‌کنند بتوانند تامین کننده نیاز بازار کار باشند.

او گفت: اکنون در همین مسیر گام بر می‌داریم و نظام عرضه و تقاضا شناسایی شده و تلاش می‌شود با استفاده از پلتفرم‌های کارساز، این چرخه به سرعت شکل گیرد.

وی گفت: کنسرسیوم کرمان منطبق بر همین مشارکت و چرخه شکل گرفته و ۴۰ واحد تولیدی این استان عضو کنسرسیوم شده‌اند و برخی از فعالان صنایع پذیرفتند که هیات امنای مراکز آموزشی شوند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: این مدل کنسرسیومی تمرین همان نظام آموزشی تقاضا محور است که در بیشتر کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد و هند و کانادا نیز نمونه‌های موفقی از همکاری دولت و بخش خصوصی هستند.

محمدی اظهار کرد: اگر زنجیره آموزشی تقاضا محور شکل گیرد، کاستی ها و ناترازی‌ها در آینده جبران می‌شود.

او گفت: ۱۰۰ فرصت سرمایه گذاری و مشارکت را معرفی کردیم تا قطب‌های مهارتی را در استان ها شکل دهیم و مشوق‌هایی مانند تخفیف ۲۵ تا ۱۰۰ درصدی مالیات و تسهیلات کم بهره برای کارآفرینان نیز به منظور ترغیب شرکت‌ها اعمال خواهد شد.

معاون وزیر کار بیان کرد:اگر آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز باراز کار بود، شاهد ناترازی نبودیم؛ چنانکه اکنون نخستین مشکل کسب و کارها و واحدهای تولیدی، نقدینگی و دومین مشکل آنها دسترسی به نیروی کار ماهر است.