به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی عباسی» امروز (یکشنبه) در سمینار صادرات فرآورده های نفت، گاز پتروشیمی به قاره آفریقا افزود: صادرات محصولات نفت، گاز و پتروشیمی زیاد است که باید برای کاهش آن تلاش کرد.
وی، به نبود تعامل بین بازرگانان فعال در بازار آفریقا اشاره کرد و گفت: این امر مانع از فعالیت و حضور گسترده تر در این بازار شده است.
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی خاطرنشانکرد: انحصارگرایی برخی تجار سبب شده دیگران از حضور در این بازار باز بمانند.
عباسی به نبود سیستم درست حمل و نقل به آفریقا اشاره کرد و ادامهداد: نرخ بالای کرایه حمل سبب شده کالاهای ایرانی در مقابل رقبا نتواند موفق باشد.
وی همچنین طولانی بودن زمان را از دیگر مشکلات دانست که تداوم آنها سبب خواهد شد بازار آفریقا از دست برود.
عضو اتاق مشترک ایران و آفریقا اضافهکرد: تحریم ها و نبود امکان تبادل مالی بین ایران و آفریقا از جمله مشکلات موجود است.
عباسی تصریحکرد: تداوم مشکل مالی سبب از بین رفتن بازار آفریقا خواهد شد.
وی، عدم آشنایی با بازار آفریقا و عدم حضور مناسب در نمایشگاه های قاره آفریقا را از دیگر مشکلات دانست و خاطرنشان کرد: قاره آفریقا می تواند روزنه ای برای خروج از مشکلات و رونق محسوب شود.
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی از صادرات سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن اوره به آفریقا خبر داد و گفت: انواع روغن پایه نیز از کشورمان به آفریقا صادر می شود.
عباسی ادامهداد: اگر حمایت های لازم انجام شود، می توانیم بازار آفریقا را حفظ کنیم.
بدون برنامه ریزی دقیق ورود به بازار آفریقا اشتباه است
آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست گفت: بدون بررسی و برنامه ریزی دقیق، ورود به بازار آفریقا کار اشتباهی خواهد بود و ممکن است این بازار از دست برود.
وی به تجربه ناموفق و بدون برنامه ورود به بازار شوروی سابق اشاره کرد که سبب شد کشورمان از بازار آسیای میانه سهمی نداشته باشد و ترکیه جایگزین شود و حتی نتوانیم برق و گاز مورد نیاز را به راحتی خریداری کنیم.
نجفی ورود به بازار آفریقا را سخت و پرمشکلات دانست و خاطرنشان کرد: بدون نقشه راه و برنامه ریزی کلان وارد این بازار شدن خسارت به همراه خواهدداشت.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی نبود مدلی مالی درست و اصولی را از عوامل موثر براز بین رفتن منابع کشور برشمرد که بر روند تجارت کشور نیز تاثیر منفی داشته است و در این رابطه بر کسب فهم صحیح از بازار آفریقا برای موفق شدن در این بازار تاکید کرد.