تهران- ایرنا- کارگردان نمایش «هست و نیست» گفت: تئاتر ایران با مشکلات جدی دست‌وپنجه نرم می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، کمبود سالن‌های دولتی و امکانات محدود آن‌هاست که باعث می‌شود گروه‌های نمایشی نتوانند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نمایش «هست و نیست»، به نویسندگی احمد فیاض و کارگردانی علیرضا کنگرلو با همراهی بازیگرانی همچون بهزاد کریمی و سحر خطیبی از ۲۱ آذرماه در تماشاخانه طهران به روی صحنه رفته است، این اثر در دور اول از ۱۴ آبان در تئاتر شهر اجرا و با استقبال تماشاگران روبه‌رو شد اما به دلیل ترافیک اجرایی در تئاتر شهر، دور دوم به تماشاخانه طهران منتقل شد.

علیرضا کنگرلو در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: این تغییر، تجربه‌ای ارزشمند برای گروه ما بود. همکاران تماشاخانه با درک عمیقی از نیازهای اجرایی، فضایی مناسب برای ارائه این اثر فراهم کردند.

وی افزود: نمایش «هست و نیست» درباره لحظاتی است که شخصیت‌ها بین بودن و نبودن، تصمیم و تردید در حرکت‌اند. این اثر تلاش می‌کند مخاطب را با دنیای عاطفی پیچیده‌ای روبه‌رو کند؛ جهانی که در آن عشق و حسرت با هم تلاقی دارند. واکنش‌های مخاطبان پس از هر اجرا نشان داد که توانسته‌ایم به هدفمان، یعنی ایجاد ارتباط و همذات‌پنداری، برسیم. این نمایش مخاطب را وادار می‌کند تا به حسرت‌ها و انتخاب‌های خود بیندیشند.

کنگرلو درباره روند تولید و اجراهای این اثر گفت: اگرچه این نمایش اولین تجربه من در تئاتر صحنه‌ای است، اما سال‌ها فعالیت در رادیو و تجربه در واحد نمایش، تاثیر قابل توجهی بر نگاه من به مفهوم روایتگری و اجرایی کردن متن داشته است. در این مسیر از همراهی و مشاوره تخصصی بابک قادری بهره‌مند بودم. او به‌ عنوان مشاور کارگردانی، با نگاه حرفه‌ای خود نقشی کلیدی در ارتقای سطح کیفی نمایش ایفا کرد. همچنین حضور بهزاد کریمی و سحر خطیبی به‌عنوان بازیگران این اثر، جان تازه‌ای به متن بخشید و کمک کرد تا احساسات اثر به‌خوبی به مخاطب منتقل شود. در طراحی صحنه و میزانسن، سعی کردیم با حفظ سادگی، تمرکز را بر بازیگری و فضاسازی عاطفی قرار دهیم.

او می‌گوید: نمایش «هست و نیست» از ابتدا با هدف پرداختن به لایه‌های عمیق انسانی و عاطفی شکل گرفت. متنی که توسط احمد فیاض نوشته شده بود، به شدت با روحیات و نگاه شخصی من هماهنگی داشت. بنابراین، سعی کردیم با انتخاب‌هایی آگاهانه در کارگردانی، از فضایی مینیمال برای طراحی صحنه و میزانسن و نیز موسیقی‌های تاثیرگذار استفاده کنیم تا مخاطب مستقیما با حس و حال شخصیت‌ها ارتباط برقرار کند. این شیوه به ما کمک کرد تا پیام اثر را بدون پیچیدگی‌های غیرضروری به تماشاگر منتقل کنیم.

کنگرلو که خود مجری برنامه فرهنگی هنری کافه رادیو در رادیو جوان است، با نگاهی به وضعیت تئاتر ایران گفت: تئاتر ایران با مشکلات جدی دست‌وپنجه نرم می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، کمبود سالن‌های دولتی و امکانات محدود آن‌هاست که باعث می‌شود گروه‌های نمایشی نتوانند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت داشته باشند.

او اظهار داشت: از سوی دیگر، هزینه‌های بالای اجاره سالن‌های خصوصی فشار زیادی به گروه‌ها وارد می‌کند و نبود فضاهای تبلیغاتی مناسب، امکان جذب مخاطب را کاهش می‌دهد. این در حالی است که ظرفیت‌های انسانی و هنری بسیار ارزشمندی در کشور وجود دارد که می‌تواند به شکوفایی بیشتر تئاتر کمک کند. با این وجود، مطمئنم که خانم نادره رضایی، معاون هنری وزارت ارشاد، با اشتیاق و علاقه فراوانشان نسبت به هنرهای نمایشی، با وجود کمبود شدید منابع مالی می‌توانند کمک شایانی در رفع این موانع داشته باشند.