تهران- ایرنا- ارزش صادرات خودروهای برقی چین به اروپا در ماه گذشته به دلیل چالش‌های تعرفه‌ای در اروپا، کاهش شدید تقاضا در بازارهای نوظهور و تشدید کاهش قیمت‌ها، با ۴۲ درصد کاهش، به پایین‌ترین سطح خود از ژوئیه ۲۰۲۲ (تیر ۱۴۰۱) رسید.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای خبری روزنامه صبح جنوب چین، پکن شاهد کاهش ۴۲ درصدی ارزش صادرات خودروهای برقی به اروپا به دلیل تعرفه‌های تجاری اتحادیه اروپا شده است. بر اساس آخرین اطلاعات گمرک، صادرات این خودروها در ماه نوامبر (آبان-آذر) یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از نظر ارزشی ۴۲ درصد در ماه گذشته کاهش داشته است.

این میزان افت در صادرات خودروهای برقی چین، شدیدترین کاهش از آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) است که زنجیره های تامین جهانی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در شانگهای و جنگ در اوکراین با اختلال مواجه شده بود. از نظر حجم، صادرات در ماه گذشته ۱۹ درصد کاهش داشت که نشان می‌دهد کاهش قیمت‌ها عامل بزرگی در کاهش بیشتر ارزش صادرات بوده است.

لیانگ یان، اقتصاددان در دانشگاه ویلامت در ایالت اورگان آمریکا، گفت: این کاهش تا حد زیادی به دلیل اجرای تعرفه های اتحادیه اروپا در پایان اکتبر (۱۰ آبان) است، زیرا این اتحادیه اکنون حدود یک چهارم از ارزش خرید پیشین را به خرید خودروی برقی چینی اختصاص داده است، از سوی دیگر محموله های ارسالی به بازارهای نوظهور نیز کاهش یافته‌اند.

ارزش صادرات خودروهای برقی به اتحادیه اروپا در ماه نوامبر نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد کاهش یافت، در حالی که حجم صادرات ۲۳ درصد کاهش یافته است. اروپا در ۳۱ اکتبر، شروع به اعمال تعرفه های وارداتی جدید تا ۴۵ درصد بر خودروهای الکتریکی تولید شده در چین کرد.

صادرات چین به بازارهای نوظهور نیز کاهش یافت، به طوری که ارزش صادرات خودروهای الکتریکی چین به اعضای انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا در ماه گذشته میلادی نسبت به سال گذشته یک چهارم و به آمریکای لاتین ۴۷ درصد کاهش یافت.