به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حسین پورفرزانه» امروز (سهشنبه) در نشست خبری افزود: به دلیل تحریمها و فشارهای بینالمللی، از مدلهای اقتصادی که برای این صنعت در جهان فراهم است، محروم هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر از اقتصاد این صنعت و شرکتهای هواپیمایی و فناور حمایت نشود، دچار سقوط و چالش خواهد شد.
وی گفت: در جهان سرمایهگذاران صنعت هوانوردی از منابع مالی لازم برای خرید هواپیما برخوردارند، فضای کسب و کارشان فراهم بوده و از خدمات بیمهای بهرهمندند، اما ما از این خدمات محروم هستیم.
پورفرزانه در عین حال گفت: برخلاف آنچه تصور می شود، این صنعت به هیچ عنوان لوکس نیست.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهارداشت: امروز شاهد برخورد خصمانه جهان با صنعت هوانوردی کشورمان هستیم، تحریمهایی که در اصل مردم کشورمان را هدف قرار داده است.
وی با تاکید بر اینکه مطابق قوانین ایکائو و پیمان شیکاگو این صنعت به هیچ عنوان سیاسی نیست و موضوعات مرتبط با آن حقوق بشری است، گفت: تحریم ایرانایر منجر به دشواریهای زیادی برای تامین دارو و مواد اولیه شده است.
وی ادامهداد: تحریمها سبب شده از ۱۰ سال پیش هر موتور هواپیمایی که برای تعمیر به خارج فرستاده شده، توقیف شود و باید در داخل به انجام تعمیرات بپردازیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: امروز به دلیل تحریمها برای تعمیر هواپیماها از کمک دانش بنیانها استفاده می کنیم که بیش از ۴۴۰ شرکت دانش بنیان در حوزه تخصصی هوایی در زمینههای تعمیرات و نگهداری، چرخ و ارابه فرود هواپیما، طراحی و ساخت و غیره کار میکنند.
وی تصریح کرد: تحریمها ما را به سمت هواپیماسازی و ساخت قطعات مهم برای رفع مشکلات هواپیماهای زمین گیر سوق میدهد در این زمینه باید به حمایت از توان داخلی بپردازیم و به این منظور برنامه داریم، به طوری که از نظر پرسنل مجرب، تجهیزات کافی نرمافزاری و مغز افزاری وضعیت خوبی داریم.
ممنوعیت پرواز به سوریه تا ۲۲ ژانویه
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین از ممنوعیت پرواز به سوریه و بهطور مشخص شهرهای دمشق و لاذقیه تا ۲۲ ژانویه ۲۰۲۵ خبر داد و گفت: برای برقراری مجدد پروازها به این کشور منتظر اعلام ورود از سوی سوریه هستیم.
وی ادامهداد: پروازها به لبنان انجام میشود و مشکلی در این زمینه نداریم.
پورفرزانه همچنین درخصوص انجام پرواز به کشور مصر خاطرنشانکرد: باید مسئولان ارشد دو کشور در این زمینه به تصمیمگیری بپردازند و علاوه بر آن باید زمینه لازم برای اخذ ویزای توریستی فراهم شود.
وی در عین حال اظهارداشت: هماکنون پروازها به صورت ماموریتهای خاص انجام میشود و تجار نیز میتوانند از دیگر طرق با اخذ ویزا به این کشور سفر کنند.
گردش مالی ۸۰ همتی صنعت هوایی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به حضور ایرلاینهای متعدد در کشورمان خاطرنشان کرد: امروز صنعت هوایی کشورمان از حالت بزرگ مالکی خارج شده و به خرده مالکی نزدیک شده است و در حالی که گردش مالی بالای ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال دارد، اما اقتصاد صنعت هوانوردی ما نادیده گرفته شده است.
وی گفت: اگر از اقتصاد دولتی فاصله نگیریم محکوم به شکست هستیم.
پور فرزانه یادآور شد در جهان شرکتهای هوایی در راستای جلوگیری از ورشکسته شدن با هم ادغام میشوند، ما نیز باید بتوانیم مساله اقتصادنوردی را حل و فصل کنیم.
وی ادامه داد: در این راستا یکی از برنامههای اصلی ما ایجاد «صندوقهای توسعه حمل و نقل هوایی به صورت خصوصی» است، همچنین در تلاشیم از کمک و حمایت صندوق توسعه ملی، وزارت گردشگری و حتی سازمان حج و زیارت استفاده کنیم.
این مقام مسئول بیان داشت: چنانچه مالک از بهرهبردار جدا باشد، تعداد شرکتهای هواپیمایی کاهش خواهد یافت.
وی اظهار داشت: در سالهای گذشته به ترانزیت هوایی بیتوجه شده و کارگو را رها کردیم امروز به دنبال توجه ویژه به ترانزیت مسافر و بار هستیم که آورده اقتصادی بالایی برای کشور به دنبال دارد.
دو شرکت به پروازهای خارجی اضافه میشوند
وی در ادامه با اشاره به تحریم پروازهای ایران ایر به مقاصد اروپایی گفت اکنون دو ایرلاین دیگر در مدار پروازهای خارجی آورده شدهاند که موانع بر سر راه یکی از آنها حل و فصل شده و منتظر اعلام نظر اروپا برای برقراری پروازها هستیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ابراز امیدواری کرد با برقراری این پروازها مسافران بتوانند با همان نرخهای کنترل شده ایران ایر به پرواز بپردازند و فشار هزینهای برای مردم نداشته باشد.
وی در عین حال با اشاره به افزایش نرخ ارز گفت: بسیاری از هزینههای ایرلاینها وابسته به نرخ ارز است و به طور قطع در نرخ بلیت پروازهای خارجی و حتی پروازهای حج تاثیرگذار خواهد شد.
تحریمها عامل اصلی بالا بودن سن ناوگان هوایی
این مقام مسئول در ادامه تحریمها را عامل اصلی بالا بودن سن ناوگان هوایی اعلام کرد و گفت: به دلیل تحریمها به ناچار تامین کنندگان هواپیما به سمت ناوگان ۳ تا ۵ میلیون دلاری میروند که طی مدت ۲ تا ۲ سال و نیم قابلیت بازگشت سرمایه دارد و در حقیقت این زمان بازگشت سرمایه است که ما را به سمت ناوگان بالای ۲۰ سال هدایت میکنند.
پور فرزانه اظهار داشت: به دلیل فشار تحریمها امکان استفاده از خدمات لیزینگ کنندههایی که میتوانند وامهای چهار تا ۶ درصدی به خریداران هواپیما بدهند وجود ندارد.
شفاف سازی برای نرخ بلیت هواپیما
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: برای نرخ بلیت پروازها در حال شفاف سازی هستیم و حتی نرم افزاری به این منظور تدارک دیده شده است.
وی گفت: بیش از ۷۰ پارامتر از جمله هزینه های سوخت، سن هواپیما، کترینگ و غیره برای تعیین نرخ پروازها در هر مسیر تاثیرگذار خواهد بود.
مافیا در صنعت هوانوردی وجود ندارد
پورفرزانه همچنین با بیان اینکه وجود مافیا در صنعت هوانوردی را قبول ندارم، ادامه داد: ایرلاینها همه سرمایه و وجودشان را برای این کار گذاشتهاند و اطلاق مافیا به آنها درست نیست.
وی افزود: در صنعت هوانوردی ضمن اصلاح اقتصاد آن، نیازمند «نظام مهندسی هوایی» هستیم با بتوانیم به عنوان رگولاتور، موارد را به آن منتقل کنیم و کار بخواهیم.