زنجان - ایرنا - عضو هیات امنای موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: جهاد تبیین، راهبردی اساسی برای روشنگری و مقابله با تحریف‌ها و اغواگری‌ دشمنان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی روز سه شنبه در دومین همایش گرامیداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی در زنجان به تبیین ویژگی‌های برجسته این علامه و نقش بصیرت در اندیشه و رفتار ایشان پرداخت و افزود: بصیرت، توانایی تشخیص لایه‌های پنهان وقایع و رفتارهای انسانی است.

وی به نقش برجسته بصیرت در تحلیل و درک مسائل اجتماعی و سیاسی اشاره کرد و گفت: علامه مصباح یزدی در دوران پهلوی و اوایل انقلاب با تحلیل دقیق شرایط، مخالف ائتلاف با گروه‌های منحرفی چون مارکسیست‌ها و سازمان منافقین بود و اعتقاد داشت که هدف از انقلاب تنها سرنگونی رژیم پهلوی نیست، بلکه ایجاد یک نظام اسلامی اصیل است بنابراین همکاری با گروه‌های مخالف اسلام به صلاح نیست.

فرزند آیت‌الله مصباح یزدی همچنین از تلاش‌های آن مرحوم برای تربیت نیروهای متعهد و تهیه نرم‌افزار اداره کشور در جلساتی چون «ولایت» یاد کرد و به نقش بی‌بدیل علامه مصباح در تأسیس مؤسساتی نظیر دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، مدرسه حقانی و طرح ولایت برای ایجاد عقبه فکری و تربیتی انقلاب تاکید نمود.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود به تأثیرگذاری علامه مصباح در تقویت فکری جریان مقاومت در لبنان پرداختند و نقش ایشان در تربیت کادر حزب‌الله لبنان را از عوامل مهم استواری این جریان در برابر رژیم صهیونیستی دانستند.

استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) هم در این همایش با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله مصباح از شخصیت‌هایی بودند که همه همت خود را بر تربیت نیروهای فکری و فرهنگی متمرکز کردند، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم آن مرحوم، توجه جدی به عمق علمی و اخلاقی افراد بود.

عبدالرسول عبودیت به نقش آیت‌الله مصباح و روش تربیتی ایشان اشاره کرد و افزود: آیت‌الله مصباح یزدی باور داشتند که مشکلات فرهنگی مانند بیماری‌های پنهانی هستند که اثرات آن دیرهنگام ظاهر می‌شود اما خسارات آن عمیق است.

استاد تمام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: ایشان برای مقابله با این مساله، گروه‌هایی از جوانان و دانشجویان مستعد را گرد آوردند و به تربیت فکری و اخلاقی آنان پرداختند.

عبودیت از جمله فعالیت‌های آیت‌الله مصباح یزدی در مؤسسه‌ «در راه حق» عنوان کرد و گفت: روش ایشان مبتنی بر تربیت افرادی بود که خودشان بتوانند حامل پیام‌های فرهنگی باشند و در جامعه اثرگذار واقع شوند.