تهران- ایرنا- رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از تلاش کشورهای آسیایی برای پایه‌گذاری قوانین هوانوردی آسیا و خاتمه دادن به انحصار آمریکا و اروپا در این زمینه خبر داد.

«حسین پورفرزانه» امروز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به تقویت ارتباطات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو بریکس و شانگهای افزود: تا سال‌ها همه کشورها از قوانین هوانوردی آمریکا تبعیت می‌کردند که منجر به تقویت و رشد بوئینگ (شرکت هواپیماسازی آمریکا) شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اروپا از ۲۰ سال پیش تصمیم به راه‌اندازی قوانین هوانوردی این اتحادیه گرفت که سبب توسعه شرکت ایرباس شد، ادامه‌داد: این موضوع در ادامه سبب شد تا اغلب کشورهای اروپایی در ساخت قطعات مختلف این هواپیما دخیل باشند و مشارکت کنند.

پورفرزانه خاطرنشان‌کرد: قاره آسیا اقتصادی بزرگ دارد و بازیگران مهمی همچون چین، هند، سنگاپور، مالزی، روسیه و ایران در آن حضور دارند.

وی گفت: یکی از مسائلی که دنبال می‌کنیم، پایه‌گذاری راه‌اندازی قوانین هوانوردی آسیا است که در صورت تحقق آن، حتی می‌توان یک شرکت هواپیمایی مشترک نظیر بوئینگ و ایرباس ایجاد کرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در این زمینه با برخی کشورهای آسیایی گفت‌وگوهایی انجام شده، مقدمات کار فراهم شده و حتی برخی اسناد آن تهیه و امضا شده است.

وی تصریح‌کرد: این موضوع باید حتما به پختگی لازم برسد و نقش و مشارکت هر کشور در آن مشخص شود؛ در این زمینه درخواست کردیم که موضوع یاد شده در جلسات پیمان‌های بریکس و شانگهای نیز مطرح شود.

پورفرزانه خاطرنشان کرد: ایران توانمندی خوبی در زمینه موتور هواپیما دارد و این موضوع مورد تایید چینی‌ها و روس‌ها نیز قرار گرفته است و به عنوان یک نقش‌آفرین در این عرصه پذیرفته شده ایم.

به گزارش ایرنا، چین به تازگی یک هواپیمای مسافربری کاملا بومی را را در شرکت کوماک طراحی و ساخته است؛ این هواپیمای مسافربری از بهار سال ۲۰۲۳ میلادی به صورت تجاری در خطوط هوایی داخلی چین آغاز به کار کرده است. بر اساس ادعای کوماک بیشتر قطعات هواپیمای C۹۱۹ با فناوری بومی و مطابق استانداردهای بین‌المللی ساخته شده و در آینده قصد دارد به رقابت با ایرباس و بوئینگ برود.

اکنون ۱۴ فروند از این هواپیما در سه خط هوایی داخلی چین مشغول به پرواز و جابه‌جایی مسافر هستند. کوماک با افتتاح یک دفتر بین‌المللی در سنگاپور دنبال یافتن مشتریان جهانی و باز کردن پای این هواپیمای چینی به ایرلاین‌های معتبر جهانی است.

کوماک C۹۱۹ با توانایی حمل ۱۵۸ تا ۱۹۲ مسافر در مسافت‌های ۴ هزار تا ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر نخستین هواپیمای مسافربری بزرگ ساخت چین است. نمونه اولیه این هواپیمای مسافربری سال ۲۰۱۵ تولید شد و نخستین بار در سال ۲۰۱۷ به آسمان پرید.