اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: ایجاد یک بانک اطلاعاتی دقیق از فضاهای آموزشی استان نه تنها به بهبود شرایط آموزش و پرورش کمک می‌کند بلکه باعث بهینه‌سازی فرآیندهای مدیریتی و تصمیم‌گیری در این بخش می‌شود.

مهدی زندیه‌وکیلی عصر سه‌شنبه در نشست ستاد هدایت و راهبری توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورش با مشارکت مردم، افزود: شاید به لحاظ داده‌های آماری و شاخص‌ها، استان مرکزی استان برخورداری باشد اما در واقع نیازها و مشکلاتی وجود دارد که یکی از آن‌ها بحث فضاهای آموزشی و مقاوم‌سازی مدارس است.

وی ادامه داد: باید نیازها را بر اساس واقعیت موجود احصا و بانک اطلاعاتی مدارس به‌روز شود تا با توجه به محدودیت منابع بتوان بر اساس اولویت اقدام کرد.

استاندار مرکزی اضافه کرد: بانک اطلاعاتی می‌تواند به مدیران کمک کند تا برنامه‌ای جامع برای توسعه و بهبود فضاهای آموزشی تهیه کنند و منابع مالی و انسانی را به بهترین نحو تخصیص دهند.

زندیه‌وکیلی تصریح کرد: عدالت یعنی هر چیز به جای خود و هدف نهضت "توسعه عدالت در فضاهای آموزشی هم آن است که متناسب با نیاز هر منطقه برای رفع نیازها گام برداریم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در استان مرکزی‌ مدارس سنگی و کانکسی وجود ندارد باید اولویت متولیان امر ارتقای زیرساخت‌های آموزشی باشد.

استاندار مرکزی افزود: با هدف مولدسازی در سراسر استان زمین‌های مازاد آموزش پرورش به تجاری و مسکونی تغییر کاربری داده شد که باید منابع حاصل از آن صرف ساخت مدارس می‌شد اما آموزش و پرورش هنوز گزارشی از این موضوع ارائه نداده است و باید در اسرع وقت به همراه اداره کل راه شهرسازی گزارشی ارائه کنند.

زندیه‌وکیلی با تأکید بر اینکه توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه اولویت‌دار استان است، گفت: تولید ۵۰۰ مگاوات برق خورشیدی تا قبل از تیرماه سال آینده در استان هدفگذاری شده و این برنامه‌ریزی تا تولید پنج‌هزار مگاوات ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: نصب پنل‌های خورشیدی بر روی پشت بام مدارس ابتکار خوبی است که می‌توان آن را ترویج کرد چراکه هم به حل مشکل برق کمک می‌کند و هم برای مدارس یک منبع درآمد پایدار است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه خیران مدرسه‌ساز می‌توانند در حوزه تجهیز مدارس به پنل‌های خورشیدی مشارکت داشته باشند، گفت: اداره کل نوسازی مدارس باید یک برنامه منطقی را برای این مهم تدوین کند.

زندیه‌وکیلی یادآوری کرد: در کل ۳۱ استان کشور، هیچ جایی مثل استان مرکزی به لحاظ زاویه تابش مناسب و دمای متعادل، مزیت تولید انرژی خورشیدی را ندارد.

۲۵۹ هزار دانش‌آموز در۲ هزار و ۸۱ مرکز آموزشی استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند که از این تعداد ۱۳ درصد در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند.