تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹

بندرعباس - ایرنا - مشخصا خلیج فارس با ظرفیتی که دارد به عنوان مهم‌ترین مرکز ارتباطی میان سه قاره جهان شناخته می‌شود و علاوه بر این، اینکه جمهوری اسلامی ایران آرایش اقتصادی خود را به این سمت معطوف کرده است موجب نگرانی استعمارگرانی شده که ایرانِ با ثبات را برنمی‌تابند، نگرانی از اینکه چرا جمهوری اسلامی درحال توسعه جزایر خود در خلیج فارس است! چه رازی در این خطه از جغرافیای ایران نهفته است؟

به گزارش ایرنا، بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج‌فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از ۱۴ جزیره مهم در خلیج فارس، هرمزگان را به یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین استان‌های ایران تبدیل کرده است و جایگاه این استان با چنین ظرفیتی در حوزه دریا، می‌تواند در رفع بسیاری از چالش‌های اقتصادی ایران، راهگشا باشد.

بسیار حائز اهمیت است که هرمزگان، علاوه بر ۱۴ جزیره مهم، هم خلیج فارس و هم بخشی از دریای مَکُران را در اختیار دارد و قطعا در توسعه اقتصاد دریامحور یک نقش کلیدی خواهد داشت.

پس در همین ابتدا مشخص شد که بنیان نگرانی کشورهای قدرت‌طلب و استعمارگرا، رویکرد توسعه «اقتصاد دریامحور» ایران است و ظاهرا جمهوری اسلامی به رازی مهم برای شکوفایی اقتصاد خود و عبور از چالش‌ها، پی برده است و به یکباره انبوهی از طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی را به سمت جزایر خود در خلیج فاری سرازیر کرده است.

برای درک بهتر از نگاه جدید دولت به جزایر خلیج فارس در حوزه اقتصادی، باید ببینیم این روند چگونه و با چه کیفیتی آغاز شده است.

پس به سراغ مدیرکل توسعه و عمران جزایر هرمزگان رفتیم؛ وی با اشاره به روند رو به رشد طرح‌های توسعه‌ای در جزایر خلیج فارس، گفت: ۳۳۲ طرح زیرساختی در این جزایر اجرا شده و یا در دست اجرا است، این شتابِ غیرمنتظره در بحث پیشرفت و آبادانی جزایر ایرانی این سؤال را در اذها ایجاد می‌کند که آیا راز توسعه‌ اقتصاد دریامحور در کدام جزیره خلیج فارس نهفته است؟

عبدالرسول دریایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: پیرو تاکیدات رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور در خصوص توجه و رسیدگی ویژه به توسعه جزایر خلیج فارس، در مجموع ۳۳۲ پروژه زیرساختی با اعتباری افزون بر ۵۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال در سطح جزایر استان هرمزگان اجرا یا در حال اجرا است.

وی با اشاره به طرح‌های اجرایی در سطح جزایر این استان، اظهار کرد: ۲۲۲ پروژه زیر ساختی با اعتباری بالغ بر ۲۵ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال در سطح جزایر اجرایی و تفکیک شده این طرح‌ها می‌توان به ۶۸ پروژه بوموسی با اعتبار ۱۳ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال، ۱۱۸ پروژه در قشم با اعتبار هفت هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال اشاره کرد.

دریایی اضافه کرد: همچنین ۱۷ پروژه در هرمز با اعتبار ۷۴۰ میلیارد ریال، ۶ پروژه در لارک و هنگام با اعتبار یکهزار و ۲۹۰ میلیارد ریال و ۱۳ پروژه با اعتبار یکهزار و ۹۵۰ میلیارد ریال در کیش و لاوان اجرایی شده است.

وی همچنین به ۱۱۰ پروژه در دست اجرا در سطح جزایر استان اشاره کرد و گفت: طرح‌های در دست اجرا در جزایر هرمزگان به تفکیک شامل ۲۸ طرح در بوموسی با اعتبار ۹ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال، ۷۱ طرح در قشم با اعتبار پنج هزار و ۴۶ میلیارد ریال، هشت طرح در جزیره هرمز با اعتبار ۱۱ هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال، ۲ طرح در لارک و هنگام با اعتبار ۶۱۰ میلیارد ریال و در نهایت یک طرح با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال در کیش و لاوان است.

همانطور که از آمارها پیداست؛ اگر به طرح‌های اجرا شده و طرح‌های در دست اجرا توجه کنیم درمی‌یابیم که بوموسی جایگاه ویژه‌ای در رویکرد توسعه‌ای دولت چهاردهم دارد و با تکمیل این پروژه‌ها، قطعا این جزیره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت و اینکه دولت هفت روز هفته برای بوموسی پرواز اختصاص داده، مشخصا حاکی از نگاهی نو به عمران و آبادانی جزایر ایرانی است.

بوموسی با ۹۶ طرح زیرساختی همین الان هم در میانه راه پیشرفت و آبادانی و رونق است و با ابتکار دولت چهاردهم، سفر به این جزیره که مردم از آن به عنوان چشم و چراغ ایران یاد می‌کنند، همگانی شده است و دیگر مثل قبل نیست که برای سفر به این جزیره بخواهیم از فرمانداری یا استانداری مجوز بگیریم یا اینکه یک فامیل در آنجا داشته باشیم تا برایمان دعوتنامه بفرستد. همه این اتفاقات را که در کنار یکدیگر بگذاریم تازه متوجه نگاه عدالت‌محور دولت در بحث لزوم بهره‌مندی عموم مردم از مزایا و جذابیت‌های گوشه و کنار میهن عزیزمان خواهیم شد.

اقتصاددان‌ها، با یک حساب و کتاب سرانگشتی و نگاهی اجمالی به وضعیت موجود، به خوبی متوجه می‌شوند که ۱۰ سال دیگر فقط افراد ثروتمند، قادر به خرید ملک در جزایر ایرانی خصوصا بوموسی خواهند بود! چون روند توسعه این جزیره، فراتر از آن چیزی است که بسیاری از ما تصور می‌کنیم و بی دلیل نیست که «حسین جابری انصاری» تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل و مدیرعامل جدید ایرنا، تاکید دارد که هرچه سریعتر دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در جزیره بوموسی به طور رسمی افتتاح و فعالیت رسانه‌ای خود را آغاز کند چراکه توسعه اقتصادی، بدونِ پیوست رسانه‌ای، نتیجه مطلوبی به دنبال نخواهد داشت.بی دلیل نیست که «حسین جابری انصاری» تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل و مدیرعامل جدید ایرنا، تاکید دارد که هرچه سریعتر دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در جزیره بوموسی به طور رسمی افتتاح و فعالیت رسانه‌ای خود را آغاز کند چراکه توسعه اقتصادی، بدونِ پیوست رسانه‌ای، نتیجه مطلوبی به دنبال نخواهد داشت.

در هر صورت می‌توان گفت: هر چندروز یک خبر جدید در خصوص جزایر خلیج همیشه فارس، فضای رسانه‌ای ایران و جهان را تکان می‌دهد و چه بسا راز توسعه اقتصاد دریامحور در یکی از جزایر ایرانی خلیج فارس نهفته باشد!

یادآور می‌شویم که در طرح‌های توسعه‌محور جزایر خلیج فارس حوزه استان هرمزگان؛ سهم جزیره بوموسی ۹۶ طرح، قشم ۱۸۹، هرمز ۲۵، لارک و هنگام هشت پروژه و جزایر کیش و لاوان هم ۱۴ طرح است.

این را هم بگوییم که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، اواخر سال گذشته سیاست‌های کلی توسعه اقتصاد دریامحور را برای اقدام به روسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند و ۲۷ آبان‌ماه امسال نیز رئیس جمهور مسعود پزشکیان در جلسه بررسی طرح‌های توسعه دریامحور با اشاره به اولویت‌دهی دولت به اقتصاد دریامحور و اهمیت رونق این بخش بر رشد، توسعه و آبادانی کشور تصریح کرد: دولت مصمم به اجرای طرح‌های توسعه‌ای دریامحور است.

یکصدایی و همدلی برای اجرای سیاست‌های کلی توسعه اقتصاد دریامحور در جمهوری اسلامی ایران کاملا واضح و روشن است و دیری نخواهد پایید که راز توسعه اقتصاد دریامحور در گوشه‌ای از پهنه بی‌کران ایران‌مان، برملا شود.

شاید یکی از دلایلی که هر از چندی برخی از کشورها ادعاهایی بی‌پایه و اساس، غیرمنطقی و تخیلی را در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس مطرح می‌کنند همین است که متوجه شده‌اند جمهوری اسلامی ایران، گنج بی‌انتهای خود را کشف کرده و بنا دارد در آینده‌ای نزدیک از آن رونمایی کند و در همین راستا سعی در ایجاد حواشی اینچنینی دارند، اما شواهد نشان می‌دهد که زمان و مکانِ رونمایی از آن گنج بی‌انتها را دولتمردان‌مان مشخص خواهند کرد.

جزایر هرمزگان در خلیج همیشه فارس

قِشم یکی از جزایر خلیج فارس است که به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیرهٔ ایران و خاورمیانه در استان هرمزگان قرار دارد. جنگل‌های حرا، غارهای خربس، تنگه چاهکوه، دلفین‌های آبی، خلیج فارس، دره ستاره‌ها، جزایر ناز، و غار نمکدان از نقاط دیدنی این جزیره به شمار می‌روند.

بوموسی (ابوموسی) یکی دیگر از جزایر ایران در خلیج‌فارس و از توابع شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان است. مساحت این جزیره حدود ۱۲ کیلومتر مربع است. فاصله بوموسی و جزایر تنب به دلیل عمق مناسب آب، تنها مسیر قابل کشتیرانی برای نفتکش‌های بزرگ است. ابوموسی جنوبی‌ترین جزیره ایرانی خلیج فارس و نزدیک‌ترین آنها به خط استوا است.

کیش یک جزیره تفریحی ورزشی در شهرستان بندر لنگه، استان هرمزگان در جنوب ایران واقع در خلیج فارس است. کیش به دلیل وجود منطقه آزاد تجاری، مراکز تفریحی و تجاری، جاذبه‌های گردشگری و هتل‌های فراوان یکی از مقاصد عمده گردشگری در ایران به‌شمار می‌رود.

لاوان نیز یکی از جزایر استان هرمزگان در خلیج‌فارس و از توابع دهستان لاوان در بخش کیش شهرستان بندر لنگه است و در مقابل منطقه گاوبندی (پارسیان) و شیبکوه قرار دارد اما به منطقه شیبکوه نزدیک‌تر است. این جزیره از شمال‌شرقی به بندر مقام و از شرق به جزیره شیدور (شتور) منتهی می‌شود و در ۲۸ کیلومتری غربی ساحل نخیلوه در آب‌های خلیج‌فارس واقع شده است.

هِندُرابی (هندورابی) هم یکی از جزایر ایرانی خلیج‌فارس و از توابع بخش کیش شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان و سرزمینی هموار و تقریباً بدون عوارض طبیعی است. هندورابی در حد فاصل بین جزیره کیش و جزیره لاوان قرار گرفته است.

شیدوَر یکی دیگر از جزایر خلیج فارس و از توابع بخش کیش شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان است. این جزیره جزو مناطق حفاظت‌شده محیط زیست کشور و یکی از مهم‌ترین پناهگاه‌های پرندگانی همچون عقاب دریایی دم سفید و آبزیانی مانند لاک‌پشت‌های دریایی، ماهی‌ها و دلفین‌ها در خلیج‌فارس است. شیدور به عنوان پناهگاه حیات وحش و آب‌سنگ‌های مرجانی، اهمیت بین‌المللی دارد.

لارک یکی از جزیره‌های ایران در تنگه هرمز در منتهی الیه شرقی خلیج فارس و جزئی از استان هرمزگان است. این جزیره به شکل بیضی‌شکل و تنها سکونتگاه آن، روستای لارک شهری است. در این جزیره فعالیت کشاورزی وجود ندارد و تنها فعالیت اقتصادی بیشتر اهالی جزیره لارک صید و غواصی و بوم‌گردی است.

هُرمُز جزیره‌ای ایرانی در خلیج فارس و در هشت کیلومتری بندرعباس است. این جزیره بیضی‌شکل با مساحتی بیش از ۴۲ کیلومتر مربع در مجاورت تنگه هرمز قرار گرفته و از مقصدهای گردشگری جنوب ایران است. شهر هرمز که در شمال جزیره قرار گرفته، تنها نقطه جمعیتی جزیره است. هرمز را به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس می‌دانند.

هِنگام یکی دیگر از جزیره‌های ایران در خلیج فارس است که با آبادی‌های کوچک با وسعت حدود ۵۰ کیلومتر مربع در جنوب جزیره قشم در استان هرمزگان واقع شده و دارای معادن نمک و خاک و سرب است. شهرت هنگام بیشتر به خاطر جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیز آن بوده و یکی از این جاذبه‌ها حضور دلفین‌ها در آب‌های نزدیک به ساحل این جزیره است.

تُنب بزرگ (تمب بزرگ) براساس تقسیمات کشوری بخشی از شهرستان بوموسی در استان هرمزگان است. تنب بزرگ در اسفند ۱۴۰۲ به شهر ارتقاء یافت.

جزیره تنب کوچک جزیره‌ای ایرانی در خلیج فارس و از نقاط دیدنی استان هرمزگان است.

تنب‌های بزرگ و کوچک، ۲ جزیره ایرانی در آب‌های نیمه شرقی و نیمه شمالی خلیج فارس هستند. تنب، واژه‌ای تنگستانی به معنای «تپه» است.

سیری (راز) هم جزیره‌ای ایرانی واقع در خلیج فارس است. این جزیره به شکل ذوزنقه است و اندکی بالاتر و غرب‌تر از جزیره بوموسی قرار دارد. این جزیره ۱۷ کیلومتر مربع مساحت دارد.

فارور بزرگ (فارور) جزیره‌ای در خلیج‌فارس است که از توابع بخش کیش شهرستان لنگه استان هرمزگان در جنوب ایران به‌شمار می‌آید. این جزیره که در ۵۵ کیلومتری جزیره کیش قرار گرفته است تا نزدیک‌ترین نقطه سواحل سرزمین اصلی، حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. بهمن‌ماه ۱۳۸۹ از سوی رئیس‌جمهور قانون الحاق جزیره‌های هندورابی و فارور کوچک و بزرگ به محدوده منطقه آزاد کیش ابلاغ شد.

فارور کوچک، بنی‌فارور یا فرورگان نیز از جزیره‌های غیرمسکونی ایرانی در بخش کیش شهرستان لنگه استان هرمزگان است.

روزگاری کمتر کسانی می‌توانستند به جزایر زیبای خلیج فارس در جنوب کشور سفر کنند و شاید افراد زیادی اصلا از وضعیت این جزایر اطلاع دقیقی نداشتند اما آنچه مشخص است؛ نگاه پیشرفت‌محور جمهوری اسلامی ایران به ظرفیت‌های مغفول مانده کشور در همه نقاط است و جزایر خلیج فارس نیز از این توجه، مستثنی نبوده و امروز می‌بینیم که مسافران و گردشگران بسیاری از مناطق مختلف کشور عازم استان هرمزگان و جزایر ایرانی خلیج فارس می‌شوند و این، خود ثابت می‌کند که زیرساخت‌های مناسب برای سکونت در این مناطق، شکل گرفته و روز به روز در حال توسعه است.