به گزارش روز جمعه ایرنا، یکی از مشکلات رایج در فرودگاهها، انتظار برای حضور کارکنان زمینی پس از فرود هواپیما است که باعث تأخیر در تخلیه مسافران و اتصال پلهای هوایی میشود. فناوری سکوهای هوشمند که فرودگاه گتویک سرگرم آزمایش آن است، فرآیندهایی نظیر هدایت هواپیما به سکو، اتصال پل هوایی و باز شدن درها را بهصورت از راه دور مدیریت و نیاز به حضور فیزیکی کارکنان در این مراحل را حذف میکند.
بر اساس اعلام فرودگاه گتویک، این فناوری در صورت موفقیتآمیز بودن، میتواند باعث بهبود کارایی در مدیریت حرکات هواپیماها شود. با این حال، وظایفی مانند بارگیری چمدانها و سوختگیری همچنان نیازمند حضور کارکنان زمینی خواهند بود.
این آزمایش با همکاری شرکت ایزیجت، بزرگترین مشتری فرودگاه گتویک، انجام میشود. هیو مککانلوگ، مدیر ایزیجت در گتویک، در این باره گفت: «بهعنوان بزرگترین شرکت هواپیمایی فرودگاه، خوشحالیم که از آزمایشهایی مانند سکوهای هوشمند حمایت میکنیم تا مقاومت فرودگاه و تجربه مسافران را بهبود بخشیم و منتظر نتایج این آزمایش هستیم.»
بر اساس گزارش منابع خبری انگلیس، این آزمایش که تا تابستان سال آینده ادامه دارد، بخشی از تلاش گتویک برای مقابله با مشکلات ناشی از کمبود نیروی کار زمینی و کاهش تأخیرهای پروازی است.
پروازهای گتویک اغلب به دلیل کمبود نیروی انسانی در بخش کنترل تردد هوایی با تأخیر یا لغو مواجه میشوند. زمستان گذشته، لغو صدها پرواز در این فرودگاه باعث سرگردانی هزاران مسافر شد.
فرودگاه گاتویک در فاصله ۴۷ کیلومتری جنوب شهر لندن قرار دارد و دومین فرودگاه مهم و پر رفت وآمد پایتخت انگلستان به شمار میرود. این فرودگاه دارای ۲ باند فرود به طول ۲.۵ و ۳.۳ کیلومتر است، اما از باند کوتاهتر فقط در شرایط اضطراری استفاده میکند.
این فرودگاه منتظر تصمیمگیری درباره استفاده از باند اضطراری خود بهعنوان باندی عادی است که میتواند ظرفیت آن را تا ۶۰ درصد افزایش دهد. این توسعه ۲.۲ میلیارد پوندی به گتویک امکان میدهد تا اواخر دهه ۲۰۳۰، سالانه ۷۵ میلیون مسافر را جابهجا کند. طبق آمارها در سال گذشته میلادی حدود ۵۰ میلیون نفر در این فرودگاه جابجا شدهاند