به گزارش خبرنگار ایرنا؛ بسیاری از این کبوتران عاشق غریبانه در آسمان به دیدار معبود شتافتند که از جمله آنها شهیدان نصرت الله آقایی، علی اصغر ملائک صفت و احمد رمضانی است که امروز ۱۷ دی سالروز شهادت آنهاست.
نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران هشت ساله دفاع مقدس تعداد ۲۱۰ خلبان شهید، ۸۹ خلبان جانباز و ۵۲ خلبان آزاده تقدیم میهن کرده که همگی از افسران ارشد و فرماندهان یگان بودند.
از جمله شهدای خلبان میتوان به شهیدان عباس بابایی، حسین لشکری، عباس دوران، سید علیرضا یاسینی، مصطفی اردستانی، حسین خلعتبری، جواد فکوری و علی اکبر شیرودی اشاره کرد.
امروز ۱۷ دیماه یادآور عروج خلبانان شهید؛ محمود یزدان پناه، نصرتالله آقایی، احمدرمضانی و علی اصغر ملائک صفت چهار تیزپرواز ارتش جمهوری اسلامی است که سه نفر از این دلاوران مدافع آسمان وطن در استان کرمانشاه به درجه رفیع شهادت رسیدند.
شهادت ۲ خلبان در دو مایلی فرودگاه کرمانشاه
خلبان نصرت الله آقایی فروردین سال ۱۳۲۷ در ساوه متولد شد. با پایان تحصیلات در اردیبهشت سال ۱۳۴۶ وارد نیروی هوایی شد و پس از طی دوره «تی ۳۷» در آمریکا با درجه ستواندومی به ایران بازگشت و به عنوان خلبان «سی ۱۳۰» انتخاب و در پایگاه یکم شکاری مشغول خدمت شد.
شهید آقایی
وی قبل از اینکه به عنوان خلبان انتخاب شود هدف کش قسمتی از آموزش متصدیان توپهای اورلیکن را برعهده داشت. آقایی که پنج هزار و ۵۰۰ ساعت پرواز را در کارنامه خود داشت با شروع جنگ به نقل و انتقال مهمات و جابه جایی رزمندگان و زخمیها پرداخت. ظهر روز هفدهم دی سال ۱۳۵۹ ماموریت یافت مقادیری مهمات را به ماهشهر حمل و پس از فرود بلافاصله ماموریت یافت برای حمل مجروحان سپاهی به کرمانشاه پرواز کند.
ساعت ۱۸ و با غلبه تاریکی بر آسمان مه آلود کرمانشاه و رسیدن دید به حداقل خلبان آقایی در فاصله پنج دقیقه ای تا فرود قرار داشت که آژیر قرمز حمله هوایی به صدا درآمد، وی سعی کرد در کمترین زمان فرود بیاید اما هواپیما در دو مایلی باند به دلیل دید ناکافی خلبان از ناحیه بال راست به تپه برخورد کرد و خلبان و تیم همراه او به شهادت رسیدند.
خلبان شهید ملائک صفت
علی اصغر ملائک صفت آبان متولد سال ۱۳۲۹ تهران پس از پایان تحصیلات در آبان سال ۱۳۵۰ وارد نیروی هوایی شد و با گذران دوره «تی ۳۷» در آمریکا اردیبهشت سال ۱۳۵۶ با درجه ستوان دومی به ایران بازگشت و به عنوان خلبان «سی ۱۳۰» در پایگاه یکم شکاری مشغول خدمت شد.
شهید ملائک صفت
آن شهید با شروع جنگ تحمیلی به نقل و انتقال مهمات، رزمندگان و زخمیها پرداخت. ظهر ۱۷ دی سال ۱۳۵۹ پس از اینکه به همراه خلبان آقایی از ماموریت ماهشهر بازگشت به عنوان خلبان دوم با خلبان آقایی برای حمل مجروحان سپاهی به سمت کرمانشاه پرواز کردند و پس از برخورد هواپیما با تپه به شهادت رسیدند.
شهید سرلشکر خلبان رمضانی
احمد رمضانی متولد آذر سال ۱۳۲۳ در شمیران تهران پس از پایان تحصیلات در رشته کارشناسی علوم و فنون نظامی، شهریور سال ۱۳۴۶ وارد نیروی هوایی شد و بعد از گذراندن دوره «تی ۳۷» در آمریکا با درجه ستوان دومی به ایران بازگشت و به عنوان خلبان «سی ۱۳۰» در پایگاه هفتم شکاری مشغول خدمت شد.
وی سال۱۳۵۲ ازدواج کرد و صاحب ۲ فرزند پسر شد. آن شهید به عنوان خلبان نیروی هوایی ارتش در جبهه حضور یافت و ۱۷ دی سال ۱۳۵۹ با سمت خلبان در کرمانشاه هنگام مقابله با دشمن بعثی بر اثر سانحه هوایی شهید و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.
شهید رمضانی
کرمانشاه ۱۷ شهید خلبان تقدیم دفاع از میهن کرده است
در همین پیوند و جدای از شهدای مهمان و غریب؛ استان کرمانشاه ۱۷ خلبان شهید تقدیم دفاع از از این مرز و بوم کرده است که بسیاری از آنها در دوران دفاع مقدس و تعدادی نیز پس از جنگ و در ماموریت های هوایی به درجه رفیع شهادت نائل آمدهاند.
کرمانشاه با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت افزون بر ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در دوران جنگ تحمیلی به صورت مستقیم درگیر بود بطوریکه ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۵۰۰ آزاده تقدیم میهن کرده اند.
به پاس مجاهدت های خلبانان شهید کرمانشاهی اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ یادمان ۱۷ خلبان شهید استان کرمانشاه و امیر سرتیپ دوم خلبان فرج الله برات پور فرمانده عملیات پیروزمندانه هوایی حمله به اچ-۳ در مراسمی در پارک صدرا شهر کرمانشاه رونمایی شد.
در این یادمان سردیس خلبان شهید بیژن هارونی، شهید خلبان غلام عباس رضایی خسروی، خلبان شهید کرم رضا مکری، خلبان شهید علی کرمی، خلبان شهید منوچهر فتاحی، خلبان شهید حجت الله کاربر، خلبان شهید حمیدرضا ناصری، خلبان شهید جمشید نصوری، خلبان شهید علی اصغر بهنیا، خلبان شهید علی امجدیان، خلبان شهید محمدهاشم آل آقا، خلبان شهید مصطفی صقیری، خلبان شهید داود اکرادی، خلبان شهید فریدون رضایی، خلبان عباس حزین، خلبان شهید محمدصادق هاشمی نیا و شهید جمال مظفری نصب شده است.
امیر سرتیپ دوم خلبان «فرج الله برات پور» اهل کرمانشاه یکی از مشهورترین خلبانان کشور در دوران دفاع مقدس است که اکنون نیز در قید حیات است؛ وی فرمانده عملیات پیروزمندانه هوایی حمله به اچ-۳ را بر عهده داشت.
عملیات اچ ۳، یکی از عملیاتهای مهم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس علیه نیروی هوایی صدام بود. از این عملیات به عنوان پیچیدهترین و همچنین از بزرگترین عملیاتهای هوایی دنیا که به نام حمله فانتومها ثبت شده، یاد میشود.
طی این عملیات، فانتومهای نیروی هوایی ارتش ایران در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ پایگاههای هوایی اچ-۳ را در عمق هزار کیلومتری عراق و در غربیترین نقطه این کشور و مرز اردن بمباران و منهدم ساختند.
در این عملیات، به نیروها و هواپیماهای ایران هیچ خسارتی وارد نشد، اما بیش از ۴۸ هواپیمای عراقی که بیشتر آنها بمبافکنهای روسی (میگ-۲۳، سوخو-۲۰، توپولف-۱۶، توپولف-۲۲) بودند، از بین رفتند. از این عملیات به عنوان یکی از موفقترین عملیاتهای تاریخ جنگهای هوایی نام برده میشود.
یکی دیگر از خلبانان کشورمان که در استان کرمانشاه به شهادت رسید، علی اکبر شیرودی بود.
این خلبان تیزپرواز پس از چند هزار مأموریت هوایی و انجام بالاترین پروازهای جنگی در دنیا و نجات یافتن از ۳۶۰ خطر مرگ سرانجام در آخرین عملیات پروازی خود در هشتم اردیبهشت ۱۳۶۰ خورشیدی در منطقه بازی دراز شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه هنگامی که رژیم بعث لشکری زرهی با ۲۵۰ تانک و با پشتیبانی توپخانه و خمپارهانداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی، برای بازپس گیری ارتفاعات بازی دراز به طرف سرپلذهاب گسیل داشته بود، به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
پیکر پاک این شهید والامقام پس از تشیع باشکوه در روستای شیرود تنکابن به خاک سپرده شد.
یادمان این شهید در محل شهادتش در شهرستان سرپل ذهاب استان کرمانشاه ایجاد شده است.