به گزارش خبرنگار ایرنا، نورالدین سبزیان شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش در سالن جلسات استانداری اظهار کرد: با این حال، بررسی آمار نشان میدهد که شهرستان های الیگودرز بیشترین و رومشکان کمترین توسعه را در این حوزه تجربه کردهاند.
وی با بیان اینکه ما مکلف هستیم در راستای گسترش فضای آموزشی و توسعه رشتههای فنی حرفهای اقدام کنیم، افزود: هیات وزیران و به تبع آن وزارت کشور، آموزش و پرورش را موظف کردهاند تا در راستای توسعه فضاهای هنرستانی گام بردارد.
معاون آموزش و پرورش لرستان عنوان کرد: هماکنون ۳۳.۹ درصد از دانشآموزان به رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش هدایت شدهاند، در حالیکه بر اساس تکالیف برنامه ششم توسعه باید این میزان تا سال تحصیلی ۱۴۰۲ به ۵۰ درصد میرسید که متأسفانه هنوز محقق نشده و کمبود فضای آموزشی مناسب یکی از موانع اصلی این هدفگذاری است.
سبزیان با بیان اینکه ۳۴ درصد از دانشآموزان در رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش تحصیل میکنند، یادآور شد: این نسبت برای رشتههای نظری ۶۶ درصد بوده و تنها ۲۸ درصد از فضاهای آموزشی به هنرستانها اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه ظرفیت کلاسهای فنی و حرفهای حداکثر ۲۰ نفر و کلاسهای نظری تا ۴۰ نفر است، تاکید کرد: این توزیع نابرابر همراه با فرسودگی برخی از فضاها باعث شده تا فضای آموزشی پاسخگوی نیاز فعلی نباشد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان بیان کرد: هدف گذاری سال آینده، افزایش هدایت دانش آموزان به رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش به ۳۶.۹ درصد که معادل افزایش سه درصدی نسبت به وضعیت فعلی است.
به گفته سبزیان این امر به جذب حدود یک هزار هنرجوی جدید در سطح استان منجر خواهد شد که البته بدون تأمین فضای آموزشی مناسب دستیابی به این هدف با مشکل مواجه خواهد بود.
معاون اداره کل آموزش و پرورش لرستان همچنین با اشاره به اینکه میانگین سرانه فضای کارگاهی کشور ۶.۲ متر مربع است، اضافه کرد: این میزان در استان لرستان تنها ۴.۱ متر مربع است که با توجه به پیشبینی افزایش چهار هزار و ۵۰۰ هنرجو در برنامه هفتم توسعه، تعداد سولهها و هنرستانهای موجود پاسخگوی این نیاز نخواهد بود.
سبزیان تصریح کرد: نیاز است با توجه به عقبماندگی ۱۶ درصدی استان در این حوزه، تدابیر ویژهای برای ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی اتخاذ شود.