تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۱
اختصاصی/امین الله رشیدی: موسیقی کشور از عدم خلاقیت هنرمندان رنج می برد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/10 فرهنگی.داخلی.موسیقی تهران-یک خواننده و آهنگساز پیشکسوت جامعه موسیقی را به سبب عدم نوآوری در رنج دانست و گفت: هنرمندان موسیقایی معاصر بر خلاف گذشتگان از قدرت خلاقیت کمتری برخوردار هستند.
امین الله رشیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: هم اکنون تعداد انگشت شماری از اساتید موسیقی دهه 30 که اوج هنر ، ادبیات و موسیقی بود در کشور وجود دارند که متاسفانه آنان نیز در ورطه فراموشی گرفتار شده اند.
وی گفت: امیدوارم مسوولان و متولیان فرهنگ و هنر کشور در سال جدید تا دیر نشده قدر پیشکسوتان و بزرگان ایران زمین را بیش از گذشته دانسته و سعی در انتقال تجارب و اندوخته های آنان به جوانان علاقه مند را داشته باشند.
رشیدی، وضعیت موسیقی فعلی کشور را بحران زده توصیف و تصریح کرد: من از نسل باقیمانده از دهه 30 به عنوان دوران شکوفایی موسیقی هستم و می توانم اطلاعات مفیدی به نسل جوان ارائه دهم ولی متاسفانه هیچ حمایتی از امثال من نمی شود.
وی ادامه داد: موسیقی ایرانی را می توان به دو شاخه سنتی و مدرن تقسیم کرد و اگر متولیان فرهنگی تنها به موسیقی سنتی بها دهند و همین روند را تکرار کنند، به نوعی در جا خواهیم زد که آن هم در نهایت منجر به ضعف بیش از پیش این هنر خواهد شد.
رشیدی افزود: حمایت افسار گسیخته از موسیقی مدرن هم جایز نیست بلکه باید با ایده های مدیریتی خلاق در موسیقی ایران تحولی ایجاد کرد تا ریشه در سنت ها و باورهایمان داشته باشد.
وی متذکر شد: اگر روند حمایت صحیح از هنر موسیقی تداوم نیابد جوانان این مرز و بوم به سراغ موسیقی های غربی و زیرزمینی خواهند رفت، در حالی که اشعار بزرگانی چون مهدی اخوان ثالت، نادر نادرپور، محمد رضا شفیعی کدکنی، فریدون مشیری را در کشور داریم.
این خواننده و آهنگساز پیشکسوت اظهار داشت: بر اساس شنیده هایم از یک مقام مسوول ما هم اکنون بیش از 50 گروه موسیقایی زیرزمینی داریم که یکسری هرز واژه هایی را برای آینده سازان این مز و بوم تولید می کنند.
رشیدی گفت: تاریخ نشان داده که ایرانیان از هوش و استعداد بالایی برخوردار هستند و اگر مسوولان و متولیان با ایجاد امکانات و دعوت از بزرگان هنر گام بردارند بطور قطع شاهد ریشه کنی این تهاجمات فرهنگی خواهیم بود.
وی درباره نقش و جایگاه هنر موسیقی در رسانه ها خاطرنشان کرد: هنر تونایی این را دارد که مسائل و مباحث را به طرز خاصی نشان دهد و هنرمندان برای مطرح شدن نیاز به رسانه ها دارند.
وی افزود: رسانه ها باید بتوانند و بخواهند آنهایی که هنری دارند را به جامعه معرفی کنند و این امر نیز باعث می شود که مردم هم خوشحال و راضی باشند.
خواننده اثر عطر گیسو در ادامه افزود: حق هنرمند موسیقی باید ادا شود و نباید خواسته های او را نادیده گرفت.
امین الله رشیدی متولد 1304، نخستین خواننده ایرانی آشنا با خط بین المللی موسیقی نت به شمار می آید. آهنگسازی و خوانندگی رشیدی در رادیو تهران از سال 1327 خورشیدی آغاز شد و تا پایان سال 1344 به طور پیوسته ادامه یافت. وی تاکنون بیش از 120 آهنگ ساخته است.
فراهنگ **9187** شماره 016 ساعت 12:11 تمام