تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۱
فرهنگ و هنر سیستان و بلوچستان در قلب پایتخت ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/21 فرهنگی.هنرهای تجسمی.سایر تهران- هفته فرهنگی سیستان و بلوچستان به منظور معرفی و نمایش صنایع دستی ، آیین ها ، آداب و رسوم و فرهنگ این خطه به مدت یک هفته در خانه هنرمندان برپا شده است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، هفته فرهنگی سیستان و بلوچستان به منظور نمایش توانمندی ها و جاذبه های گردشگری استان و با هدف آشنا شدن مردم تهران با فرهنگ نقاط دیگر کشور و در قالب نمایش آثار سمعی و بصری برگزار شده است.
برای بازید از این نمایشگاه باید از زیر چادر نمدین عشایری که در مقابل در ورودی خانه هنرمندان نصب شده است، عبور کرد. این چادر با تزئینات خاص و مشک کوچکی در گوشه آن جلوه زیبایی به فضای بیرونی خانه هنرمندان داده است. مشاهده زنان و مردان بلوچ با لباس های محلی و طنین صدای موسیقی محلی فضای این نمایشگاه را بیش از پیش تحت تاثیرقرار می دهد.
جای جای محوطه داخلی خانه هنرمندان به یکی از جلوه های فرهنگی هنری استان سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.در تالار زمستان بیش از 30 قطعه عکس رنگی از هنرمندان این استان به معرض نمایش گذاشته شده است که به خوبی و با استفاده از رنگ های گرم و شاد شیوه زندگی،نحوه پوشش،طبیعت منطقه،نحوه امرار معاش مردم و همچنین آثار تاریخی سیستان و بلوچستان را به زیبایی هر چه تمام تر نشان می دهد.
در تالار بهار خانه هنرمندان بیش از 40 تابلوی خطاطی و خوشنویسی وجود دارد . در میان این آثار خطاطی آیت الکرسی،غبارنویسی،اسامی پنج تن آل عبا، اشعار حافظ و محتشم کاشانی و کتیبه نویسی به چشم می خورد.
در کنار این دو نمایشگاه، در تالار زمستان بیش از 30 تابلوی نقاشی و 5 اثر مینیاتور و تذهیب از سبک های مختلف هنری به دیوار رفته است.هنرمندان سیستانی با استفاده از آبرنگ،رنگ روغن و سبک های ترکیبی از دریچه بوم و قلم نگاهی به شیوه زندگی مردم این منطقه و آداب و رسوم آنها کرده اند.ارگ تاریخی سه کوهه،زندگی عشایر منطقه و زنان و مردانی با لباس های سنتی از جمله موضوعات این تابلوهای نقاشی هستند.
بنا براین گزارش،این آثار هنری توسط هیاتی متشکل از کارشناسان هنری در خانه هنرمندان و از میان خیل آثار ارسالی هنرمندان برجسته سیستانی انتخاب و برای علاقمندان به فرهنگ اقوام ایرانی به نمایش درآمده است.
نمایشگاه فرش های دستباف مردم سیستان و بلوچستان یکی از زیباترین بخش های نمایشگاه هفته فرهنگی سیستان است. حضور دو زن قالی باف در کنار دارقالی که با ظرافت کلاف ها را جدا و با هنرمندی هزار نقش و رنگ را به تصویر می کشند،برای بسیاری از بازدیدکنندگان جذاب است.
علاوه بر این در طول این هفته، آداب و رسوم استان سیستان و بلوچستان در قالب بخش فیلم، تئاتر،موسیقی، مطبوعات، غذای محلی، صنایع دستی، آثار دانشگاهی، کتب تالیفی، لباس محلی، دستاوردهای سازمانی، دانشجویی و فضای مجازی، در مقابل دیدگان علاقه مندان حوزه فرهنگ و قومیت قرار می گیرد.
همچنین به منظور آشنایی بیشتر دوستداران این حوزه فرهنگی، نشست های تخصصی و کارگاه های اختصاصی نقاشی و خوشنویسی نیز برگزار خواهد شد.
هفته فرهنگی استان سیستان و بلوچستان با حمایت شهرداری تهران از 20 تا 26 فروردین ماه جاری در خانه هنرمندان برگزار می شود.
فراهنگ 1588**9173** شماره 019 ساعت 11:54 تمام