تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۱
گزارشی از شب دوم کنسرت محمد رضا لطفی ای عاشقان ای عاشقان پیمانه ها پر خون کنید ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/03/01 فرهنگی.محمد رضا لطفی.گزارش شب دوم کنسرت تهران- شب دوم از اجرای گروه های سه گانه شیدا و استاد محمد رضا لطفی، با تکنوازی وی، گروه بازسازی و گروه بانوان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، در شب دوم از اجرای های محمد رضا لطفی و گروه های سه گانه شیدا، ابتدا در بخش نخست اجرا، خود استاد به تکنوازی کمانچه به همراهی تنبک پرداخت و پس از آن گروه بازسازی شیدا به خوانندگی امیر اثنی عشری به روی صحنه رفت.
پس از آن نیز در بخش دوم گروه بانوان شیدا به خوانندگی محمد معتمدی قطعاتی را در بیات اصفهان اجرا کرد.
** بخش نخست: تکنوازی کمانچه استاد محمد رضا لطفی و اجرای گروه بازسازی لطفی در ابتدای بخش نخست کنسرت کمانچه نواخت،سازی که در پی صحبت های او درباره اش و انتشار اثر -خموشانه < حاشیه های بسیاری داشت، او به همراه تنبک احمد مستنبط در ابوعطا بداهه نوازی کرد.
استاد، در آمد، رامکلی ، حجاز ، چهارپاره و عشاق و ... نواخت و احمد مستنبط با درک حال و هوای لطفی به خوبی با ساز او را همراهی کرد.
صدای کمانچه لطفی اصالت خاصی دارد، هر چند شاید در نواختن ساز کمانچه تکنیک خاصی به خرج نمی دهد، اما بسیار خوش حس و حال می نوازد.
حال و هوای آرشه کشیدن استاد گاه حتی از صدای تار او- که ساز اصلی و تخصصی لطفی است- بیشتر به دل می نشیند.
این حالت گاهی در سه تار زدن این استاد موسیقی ایرانی نیز دیده می شود.
به هرحال این تجربه شخصی نگارنده است.
یکی از نکات مثبتی که استاد لطفی در پیش گرفته اند اعتماد به جوانان است.
وقتی ساز او را مستنبط(تنبک ) و در شب نخست مهرزاد هویدا(دف )، همراهی می کند، دو مسئله برای علاقه مندان و مخاطبان موسیقی روشن می شود.
نخست اینکه، این نوازندگان- خصوصا احمد مستنبط- به درجه بالایی از رشد و سواد ریتمیک رسیده اند که نظر استاد را برای همراهی در بداهه نوازی ها جلب کنند که جای تبریک دارد.
دیگر اینکه استاد لطفی به جوانانی چون هویدا و مستنبط تا درجه ای اعتماد دارد و به حال و هوای خود نزدیک می بیند که از آنها برای لحظات بداهه نوازی به عنوان سازهای کوبه ای همراه استفاده می کند.
** اجرای گروه بازسازی: گروه بازسازی شیدا مدتی است که زیر نظر استاد در مکتب خانه فعالیت می کند ، بنای این گروه بر بازسازی آثار دوره قاجار است خود استاد در متنی درباره این گروه آورده است: گروه بازسازی شیدا در تداوم کارهای خاتمه نیافته شیدای اولیه شکل گرفته است. انتخاب این گروه برپایه علاقه مندی شخصی آنها به موسیقی هنری دوره قاجار شکل گرفته و برخی از این افراد در خدمت هنرمند گرامی مجید کیانی کارهای ارزنده ای ارائه نموده اند.
این گروه پس از تشکیل گروه بانوان شیدا و گروه همنوازان شیدا تاسیس شد.
هدف از تشکیل آن تداوم کار بازسازی و مرمت آثار گذشته است.
با توجه به مکتبی که شاگردان به آموزش پرداخته اند.افراد این گروه به جز دو نفر که به طور موقت در گروه هستند، از قبل با هم همکاری می کردند.
نگرش آنها در همان چهارچوبی است که استاد ارزنده کیانی می شناسند و دوست دارند. من عقیده دارم که امر بازسازی از گذشته باید طوری به اجرا در آید که مورد توجه مردم یا حداقل شاگردان موسیقی قرار گیرد که این امر بدون داشتن ذوق و سلیقه هنری مقدور نیست که اگر چنین شود ما می توانیم مدعی شویم که به هدف اصلی رسیده ایم.
به همین خاطر است که کارهای اینگونه بازار نمی یابد - حتی در میان خواص و هنرمندان- باید امر بازسازی قابل زیست برای مردم باشد.
اگر امروزه مسجدی از دوران شاه عباس مانده، قابل استفاده است. ما نمی توانیم بازسازی نماییم که تنها در موزه حفظ شود. این نوع مرمت نیز باید باشد اما تنها جنبه حفظ آثار عتیقه دارد.
هنر موسیقی ایرانی اگر چه قدیمی است اما عتیقه نیست. شعر حافظ و مولانا هنر عتیقه نیست بعد از 700 سال کاربرد فرهنگی و اجتماعی دارد.
در بازسازی باید به کاربرد آن نیز توجه کرد، باید در بازسازی احساس مجریان به قطعات قدیمی دمیده شود. به هر حال گروه بازساری شیدا تلاش دارد با نظارت اینجانب راه اجتماعی شدن این روش را هموار کند.
نوازندگان آن اگر چه کامل رسیده نیستند اما عشق ، تلاش ، و تعهد آنها موجب موفقیت شان خواهد شد. اگر چه این اولین کنسرت آنها با این ترکیب بوده ، اما ما واقفیم که باید هر سال کیفیت کارمان بالاتر رود. در انتها از زحمات آقای شریفی که منشی گروه و معاون سرپرست هستند و آقای اثنی عشری که تلاش زیادی در بازسازی آوازها و تصنیف ها نمودند، تشکر میکنم و از سایر اعضا نیز قدردانی خود را اعلام می نمایم.
** بخش دوم: گروه بانوان شیدا در بخش دوم کنسرت شب گذشته گروه بانوان شیدا به سرپرستی استاد محمد رضا لطفی و خوانندگی محمد معتمی به روی صحنه آمدند.
گروه بانوان شیدا یکی از بهترین گروه های موسیقی بانوان و حتی گروه های موسیقی ایرانی است.
گروهی که در کنار همنوازی و گروه نوازی دقیق، تکنوازان برتری نیز دارد.
قطعات اجرا شده از این گروه در بیات اصغهان توسط استاد ساخته شده بودند و این بار نیز محمد معتمدی با توانایی بالایی قطعات و آوازها را اجرا کرد.
تصنیف گفتم غم تو دارم از ساخته های لطفی مورد توجه بسیاری قرار گرفت، همچنین آواز نخست اجرا با شعری از هوشنگ ابتهاج در چپ کوک توسط معتمدی با هنرمندی خاصی اجرا شد.
استاد اصفهان را به عشاق و آنگاه به شور رهنمون کرد و در آخر، گروه بانوان شیدا قطعه پایانی -ای عاشقان < که پنج ضربی زیبایی است و خود لطفی چند سال گذشته آن را اجرا کرده است و از ساخته های قدیمی اوست را با تنظیمی جدید تر به گوش علاقه مندان رساند.
تشویق حضار نشان از رضایت آنها از اجرای شب دوم استاد اطفی به همراه گروه های سه گانه شیدا بود.
وعده لطفی عملی شد و در دو شب گذشته شاهد اجرای فطعاتی جدید و کنسرتی متنوع و در خور توجه از او و گروه های سه گانه شیدا بودیم.
گزارش: علی بهرامی شماره 102 ساعت 16:49 تمام