پور عباس، ادغام علمی کاربردی با فنی و حرفه ای را مشکل زا دانست ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/04 فرهنگی.علمی کاربردی.ادغام تهران - سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر اینکه بحث ادغام مراکز این دانشگاه با آموزشکده های فنی و حرفه ای مطرح نیست، گفت: ادغام این مراکز اول فلاکت و گرفتاری برای کشور است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، عبدالرسول پورعباس روز دوشنبه در مراسم معارفه خود به عنوان سرپرست دانشگاه علمی کاربردی و تودیع حسین بلندی رییس سابق این دانشگاه افزود: جایگاه فنی و حرفه ای و علمی کاربردی در طول هم است و این دو در عرض یکدیگر قرار ندارند که بخواهند ادغام شوند.
وی ادامه داد: چرا کسی که مدرک سیکل دارد و چندین سال در یک حرفه کار کرده، علم این کار را یاد گرفته و تجربه به دست آورده است بر اساس نظام آموزشی ما نمی توانیم به او دیپلمه بگوییم و چرا اجازه تحصیل در دانشگاه به این فرد داده نمی شود.
پورعباس به وضعیت تحصیلی و شغلی برادر خود به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: برادر دیپلم گرفت و در کارخانه نورد به عنوان جوشکار مشغول به کار شد. الان او را در زمینه انواع جوش، استاد فن می دانند و با اینکه دوره های مهارتی را در ایران و آلمان طی کرده است ما حاضر نیستیم به چنین فردی کارشناس یا لیسانس بگوییم.
وی با بیان اینکه در همه کشورهای پیشرفته سه نوع نظام آموزشی وجود دارد توضیح داد: یکی از این نظام ها، سیستم آکادمیک است که از دوران ابتدایی مدرسه تا تحصیل در دوره دکترا دانشگاه را شامل می شود و مدارک خاصی با عنوان های دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکتری برای آن تعریف و صادر می شود.
پورعباس از تغییر عنوان مدارکی مانند فوق دیپلم به کاردانی، لیسانس به کارشناسی و فوق لیسانس به کارشناسی ارشد در نظام آموزشی ایران طی سال های گذشته انتقاد کرد و اظهار داشت: ممکن است فردی مدرک لیسانس یا کارشناسی را داشته باشد اما واقعا در آن رشته کارشناس نباشد و اطلاق این عنوان ها بدرستی صورت نگرفته است.
وی، از غالب بودن جنبه های تئوریک بر جنبه های کاربردی رشته های دانشگاهی در کشور ابراز تاسف کرد و گفت: اغلب رشته های دانشگاهی ما حتی در گروه مهندسی، مبتنی بر تئوری هستند و کارگاه های آزمایشگاهی ما هم برمبنای تئوری صورت می گیرد.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی به تشریح تاریخچه شکل گیری سازمان های مهارتی در کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: دارالفنون در حدود 160 سال قبل بر پایه فعالیت های کاربردی شکل گرفت اما متاسفانه با نوین کردن آن، جنبه های مهارتی را از دست دادیم و بعدها برای جبران این کمبود، سازمان فنی و حرفه ای تاسیس شد اما این سازمان در حد زیردیپلم باقی ماند، رشد نکرد و به جای اینکه در طول، حرکت کند در عرض، گسترده شد و تمام توان و همتش به برگزاری کلاس های چندماهه برخی مشاغل حرفه ای محدود شد.
وی ادامه داد: بعدها برای جبران ضعف فنی و حرفه ای، دانشگاه علمی کاربردی ایجاد شد و تلاش زیادی در این راستا صورت گرفت اما همچنان موانع و مشکلات بسیار زیادی وجود داشت.
پورعباس با تاکید براینکه در دوران مسوولیت 5 ساله دکتر بلندی در دانشگاه علمی کاربردی، بیشترین گسترش در این دانشگاه صورت گرفت گفت: متاسفانه ما در این سال ها نظام مهارتی را طراحی نکردیم و فعالیت های علمی کاربردی نیز به طور کامل در بستر این نظام انجام نشد و همین امر مشکلاتی را به همراه آورد.
به اعتقاد وی، یکی دیگر از مواردی که برای نظام علمی کاربردی یا فنی و حرفه ای مساله ساز شد، مساله صدور مدارک آن از طریق وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش بود.
سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: باید تعصب راکنار گذاشت و مدارک و گواهی را هم درحوزه آموزش عالی و هم در حوزه مهارتی تعریف کرد.
پورعباس تصریح کرد: سازمان و نظام جدیدی که برای آموزش های مهارتی تعریف می شود و هنوز هم اسم مشخصی برای آن تعریف نشده است باید مبتنی بر گواهی و مدرک باشد اما این مدارک باید به صورت مستقل توسط این سازمان و نه از سوی دیگر وزارتخانه ها صادر شود.
وی در واکنش به نگرانی برخی افراد در مورد جدا شدن نظام علمی کاربردی از وزارت علوم اظهار داشت: جدا شدن علمی کاربردی از وزارت علوم، مساله مهمی نیست، زیرا ما برای ایجاد این نظام مهارتی، به جای یک سازمان، نیازمند یک وزارتخانه مستقل هستیم.
پورعباس پیشنهاد کرد، دو وزارتخانه جدید در کشور شکل گیرد که یکی از آنها به نام وزارت آموزش، از ادغام وزارت علوم و آموزش و پرورش حاصل شود و دیگری با عنوان وزارت آموزش های مهارتی در راستای استقرار نظام آموزشی مهارتی حرفه ای و نظام صلاحیت های مهارتی، گام بردارد.
وی درمورد ماموریت خود از سوی وزیر علوم برای استقرار نظام آموزشی مهارتی توضیح داد: قرار است نظام آموزشی مهارتی را در یک فرصت 7 تا 8 ماهه مبتنی بر چندین اصل علمی بنا کنیم و در این کار، علاوه بر تعریف مهارت، تدوین سطوح مختلف، تعریف مدارک و مدارج این مهارت ها از درجه صفر تا 100 و معادل سازی آنها با مدارک دانشگاهی و مشخص کردن استانداردهای این حوزه را عملی سازیم.
پورعباس خاطرنشان کرد: در تعریف نظام آموزشی مهارتی باید راهکارهایی دیده شود تا مهارت آموزان در صورت نیاز و تمایل بتوانند در هر مرحله از آموزش ، در دانشگاه های کشور، ادامه تحصیل دهند و تغییر مسیر تحصیل برای دانشجویان و مهارت آموزان به صورت دو طرفه امکان پذیر باشد.
به عقیده وی، چنانچه طراحی نظام آموزش مهارتی بدرستی انجام شود و تبیین جایگاه مهارت حرفه ای نیز بخوبی صورت گیرد و در عین حال، آینده شغلی مهارت آموزان نیز روشن باشد مردم تحصیل در رشته های مهارتی را به تحصیل در دانشگاه ها ترجیح خواهند داد.
پورعباس به مسوولان نظام آموزش عالی پیشنهاد کرد، برای برطرف شدن بسیاری از مشکلات حوزه آموزش عالی کشور، سیستم ورود به دانشگاه ها را سهل و سیستم خروج و فارغ التحصیل شدن از آنها را محکم و سخت بگیرند.
مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور عباس طائب معاون وزیر علوم و رییس سازمان پژوهش های صنعتی، محمود ملاباشی معاون دانشجویی وزارت علوم و تعدادی از مدیران حوزه آموزش عالی کشور در محل این دانشگاه برگزار شد.
شماره 062 ساعت 19:06 تمام
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۱