سهراب پور: ایجاد مراکز تحقیقاتی مهم ترین راهکار جذب نخبگان است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/06/01 فرهنگی.دانشگاهی.صنعتی شریف تهران - رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف، ایجاد مراکز تحقیقاتی درکنار دانشگاه ها با حمایت مالی صنعت را یکی از مهم ترین راهکارهای جذب نخبگان دانشگاهی دانست.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سعید سهراب پور یکشنبه شب در مراسم تودیع خود از ریاست دانشگاه صنعتی شریف اظهارداشت:سال گذشته، 95 نفر از داوطلبان رتبه یک تا صد کنکور و 185 نفر از 200 داوطلب برتر این آزمون، دانشگاه صنعتی شریف را به عنوان اولین انتخاب خود برگزیدند.
وی افزود: تمام دارندگان مدال طلا المپیاد علمی دانشجویی به جز رشته بیولوژی، دانشگاه صنعتی شریف را برای تحصیل خود انتخاب کردند و این همه ساله تکرار می شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی شریف در انتخاب استاد، دقت زیادی به خرج می دهد خاطرنشان کرد: صلاحیت علمی استادان برای ما در درجه اول اهمیت قرار دارد تا جایی که بعضی از مسوولان که متقاضی عضویت هیات علمی این دانشگاه بودند را نیز نتوانستیم بپذیریم چون در این زمینه، معذوریت داریم.
سهراب پور با اشاره به جذب 31 استاد جدید در دانشگاه صنعتی شریف طی سال گذشته توضیح داد: هشت نفر از این افراد از دانشگاه های آمریکا فارغ التحصیل شده اند، چهار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه های کانادا، دو نفر از دانشگاه های هلند، یک نفر از انگلستان و یک نفر از فرانسه هستند و 15 نفر نیز از دانشگاه های داخل کشور فارغ التحصیل شده اند که البته همه آنها نیز از دانش آموختگان صنعتی شریف نبوده اند چراکه ما به دنبال جذب بهترین ها هستیم.
وی یادآور شد: در زمینه انجام پژوهش های کاربردی کشور نیز مشارکت فعال داریم اما متاسفانه به دلیل اینکه بخش هایی از ان محرمانه است نمی توانیم آنها را ذکر کنیم ولی مسوولان کشور در جریان امور هستند.
سهراب پور تولید بیش از هزار مقاله علمی ISI توسط 440 عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در سال 2009 را نمونه ای از دستاوردهای پژوهشی این دانشگاه مادر برشمرد.
وی تصریح کرد: آنچه فراتر از موفقیت های علمی، پژوهشی و فناوری برای ما مهم است رضایت مقام معظم رهبری است.
رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف با انتقاد از اظهارات برخی افراد مبنی بر مهاجرت نخبگان از این دانشگاه به خارج کشور اظهار داشت: متاسفانه مباحثی که خروج نخبگان برای ادامه تحصیل در دانشگاههای معتبر خارجی را به دانشگاه صنعتی شریف نسبت می دهند، از سوی افرادی مطرح می شود که آنها یا جزو گروه بدخواهان و یا افراد کم اطلاع هستند.
وی اضافه کرد: این افراد درنظر بگیرند که دانشگاههای معتبر خارجی تنها نخبگان را پذیرش می کنند و این نخبگان هستند که برای ادامه تحصیل در این دانشگاهها تمایل دارند و این درحالی است که تعداد زیادتری از دانشجویان نخبه در صنعتی شریف جمع شده اند.
رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف از وزیر علوم به دلیل پذیرفتن پیشنهاد وی برای جایگزینی رضا روستا آزاد معاون پژوهشی و فناوری این دانشگاه برای تصدی سرپرستی صنعتی شریف قدردانی کرد.
وی با بیان اینکه متاسفانه خیلی ها من را به خوبی نمی شناسند و فردی کراواتی می دانند یادآور شد: من سرباز این نظام هستم، در زمان جنگ تحمیلی ، جاهایی رفتم که بسیاری از رزمندگان هم نبودند و من در فاو و محاصره آبادان حضور داشتم.
سهراب پور با این عبارت که من شاگرد شهید چمران هستم به سخنان خود پایان داد.
مراسم تودیع سعید سهراب پور رییس سابق و رضا روستا آزاد سرپرست دانشگاه صنعتی شریف با حضور شماری از شخصیت های علمی کشور از جمله غلامعلی حداد عادل رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نسرین سلطانخواه معاون علمی ریاست جمهوری، منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونان آموزشی، دانشجویی و پژوهشی وزیر علوم، فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران و تعدادی از روسا و اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور برگزار شد.
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، تعدادی از روسای دانشگاه ها و تشکل های دانشجویی و دانشگاهی با ارسال هدایایی از 39 سال فعالیت علمی و 31 سال سابقه فعالیت اجرایی سهراب پور در عرصه آموزش عالی قدردانی کردند.
سهراب پور پس از 13 سال ریاست دانشگاه صنعتی شریف به دلیل مشکلات جسمانی در هفته جاری از مسوولیت خود استعفا کرد و معاون پژوهشی و فناوری این دانشگاه به عنوان جایگزین وی منصوب شد.
شماره 015 ساعت 11:52 تمام