برای اولین بار در کشور سازه های عبور و مرور حیات وحش احداث شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/07/28 سیاسی.محیط زیست.حیات وحش تهران - برای اولین بار در کشور سازه های عبور و مرور حیات وحش ( over puss ( بر روی جاده کلیبر - جانانلو در منطقه حفاظت شده ارسباران در آذربایجان شرقی احداث شد.
به گزارش ایرنا به نقل از سایت سازمان حفاظت محیط زیست ، بیوک رییسی مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت : مسیر جاده مذکور در منطقه ضربه گیر منطقه حفاظت شده ارسباران و چسبیده به مرز منطقه واقع شده و در بسیاری از نقاط، مسیر گذر حیات وحش را به دو قسمت تقسیم می کند.
سازه های روگذر و زیرگذر حیات وحش سازه هایی با پوشش طبیعی مطابق با جنس و توپوگرافی زیستگاه و منطقه هستند که به لحاظ هم شکلی با محیط پیرامون ، حیات وحش به راحتی و بدون استرس از آن برای گذر و عبور به دو طرف زیستگاه قطع شده استفاده می کند.
وی با اشاره به حساسیت های ویژه منطقه حفاظت شده ارسباران و توجه نهاد های زیست محیطی بین المللی به ارسباران به عنوان ذخیره گاه زیستکره، به لزوم اعمال دقیق ضوابط زیست محیطی و استفاده از تجارب و الگوهای جهانی در احداث جاده مذکور تاکید کرد.
وی اظهارداشت: در کشورهای توسعه یافته در صورت جاده کشی از داخل مناطق حساس زیست محیطی باید سازه های ویژه ای برای عبور و مرور حیات وحش در دو طرف زیستگاه ایجاد شود که نمونه این کار در کشورهای پیشرفته ای همچون آلمان ، هلند ، آمریکا و استرالیا به تعداد زیاد به چشم می خورد.
رئیسی با اشاره به ساخت اولین ( pass over( سازه های روگذر حیات وحش کشور در ارسباران گفت: برابر هماهنگی عمل آمده با مجری پروژه، توافق لازم برای احداث شش سازه روگذر حیات وحش به طول 800 متر در مسیرهای گذر حیات وحش به عمل آمده که مکان یابی و جانمایی سازه ها نیز توسط کارشناسان مجرب محیط زیست استانی انجام شده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان همچنین استفاده از کانالهای آبراهه های واقع در زیر جاده را به عنوان سازه زیر گذر حیات وحش ( pass under ( ممکن دانست و افزود: البته لازم است با اندکی تغییرات در کانالهای مذکور و ایجاد فنس کشی برای هدایت حیات وحش به طرف کانال از سازه های موجود به صورت دو منظوره بهره برداری شود که این اقدام به طور چشمگیری از تلفات حیات وحش در جاده مذکور جلوگیری خواهد کرد .
علمی 1544**9014** شماره 036 ساعت 12:21 تمام