تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۱
عوامل سریال مختارنامه تقدیر شدند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/22 فرهنگی.تلویزیون.مختارنامه.تقدیر تهران - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکشنبه شب در مراسمی از عوامل و دست اندرکاران ساخت سریال مختارنامه با اهدای لوح تقدیر و هدایا تقدیر کرد.
به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم تجلیل از هنرمندان و دست اندرکاران سریال مختارنامه با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد، حمید شاه آبادی معاون هنری وزارت ارشاد، علیرضا سجادپور مدیر کل امور نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد، ناصر وکیلی رییس ارشاد شمیرانات و شمال تهران، حسن اسلامی مهر مدیر عامل مرکز سیمافیلم، سیدداوود میرباقری کارگردان، محمود فلاح تهیه کننده ، فریبرز عرب نیا، فرهاد اصلانی، فرخ نعمتی، جعفر دهقان، امین زندگانی، فریبا کوثری، نسرین مقانلو، الهام حمیدی، رضا رویگری، مهدی فخیم زاده، انوشیروان ارجمند و ولی الله شیراندامی بازیگران، سایر عوامل و دست اندرکاران این مجموعه تاریخی و مذهبی و نمایندگان رسانه های جمعی شامگاه گذشته (یکشنبه شب ) در مجتمع فرهنگی - رفاهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
** هنرمندان مختارنامه با لطایف هنر هفتم قسمتی از تاریخ اسلام را به تصویر کشیدند حجت الاسلام ناصر وکیلی رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شمیرانات و شمال تهران که مسوولیت برگزاری این مراسم را برعهده داشت، در بخشی از این مراسم گفت: این محفل صمیمی در ایام سوگواری سالار شهیدان به مناسبت تجلیل از دست اندرکاران، عوامل و هنرمندانی برگزار شد که در تهیه و پخش سریال مختارنامه نقشی را ایفا کردند.
وی افزود: این هنرمندان با لطافت خاصی که در عرصه هنر داشتند، توانستند قسمتی از تاریخ اسلام را با لطایف هنر هفتم به دل اهل ایران و مملکت اسلامی برسانند.
** رسانه ملی برنامه ریزی گسترده ای برای ساخت آثار الف ویژه دارد در ادامه این مراسم حسن اسلامی مهر مدیر عامل مرکز سیمافیلم نیز از روحیه قدرشناسانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که همه دست اندرکاران سریال مختارنامه را گرد هم جمع کرد، تشکر کرد.
وی افزود: این اثر هنری نشان داد که جریان هنری ایران از این قابلیت و توانایی برخوردار است و می تواند بدون هیچ امکان خارجی چنین اثری را خلق کند.
مدیر عامل مرکز سیمافیلم یادآور شد: این مساله برای برنامه ریزی های آینده این مرکز قابل توجه و قابل تامل است که این اثر کاملا ایرانی از این قدرت برخوردار است که منطقه، حوزه جهان اسلام و سایر حوزه های فرهنگی دنیا را متاثر کند.
اسلامی مهراز برنامه ریزی های رسانه برای ساخت یکسری آثار جدی الف ویژه خبر داد و گفت: آنچه که در رسانه در حال تدارک است بسیار درخشان خواهد بود و این قابلیت و ظرفیت کشور را به جهان اسلام ارائه می دهد.
** بسیار علاقه مند بودم صحنه ای را بر مزار اباعبدالله الحسین (ع) بازی کنم ولی الله شیراندامی نیز در سخنانی درمورد بیماری قلبی اش، گفت: من در شرایطی از بیماری بودم و از ترس اینکه مبادا مرگ اجازه ایفای کامل نقش را به من ندهد همیشه عجله داشتم که زودتر کارم به پایان برسد.
وی درمورد اثر جهانی ملکه سبا، افزود: این کار اصلا قابل مقایسه با ملکه سبا که نقش اصلی را ایفا می کردم، نبود. من در سراسر این کار هیچوقت فراموش نکردم که هستم و نقش چه کسی را بازی می کنم.
این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون با بیان اینکه در فیلم ها و سریال های زیادی بازی کرده است، اظهار داشت: اما مجموعه مختارنامه چیز دیگری بود و همه زندگی من را به خود اختصاص داده بود.
شیراندامی یادآور شد: بسیار علاقه مند بودم که صحنه ای از سریال را بر مزار امام حسین (ع) بازی کنم و فغان کنم که چرا نتوانستم در کربلا باشم.
وی خاطر نشان کرد: وقتی که وارد این سریال شدم تا چند روز شوکه بودم و بسیار مطالعه کردم و بر مبنای علمی با این شخصیت روبرو شدم.
این بازیگر پیشکسوت گفت: حضور در سریال مختارنامه برای من یک مدرسه بود.
من که خیلی چیزها آموخته بودم و همه چیز را می دانستم در اینجا از صفر شروع کردم. همه خصوصیات این شخصیت را آموختم و بدون منطق هیچ کلامی را بر زبان نیاوردم.
** آنچه که بازی کردم نگاه خاص میرباقری به عمر سعد است مهدی فخیم زاده در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به اینکه 16 یا 17 سال است که جلوی دوربین کسی جز خودش نرفته، گفت: سالها بود که فقط در آثاری بازی می کردم که خودم کارگردانی آن را برعهده داشتم اما در این سریال فقط یک هنرپیشه بودم.
وی در خصوص چگونگی پیوستنش به سریال مختارنامه افزود: وقتی که برای سمیناری در ارتباط با آثار تاریخی به همراه میرباقری به قم رفته بودیم، در پایان کار به من گفت که نقشی را برایم در نظر گرفته است. بعد از مدتی دستیار خود را فرستاد و پس از صحبت های مقدماتی به شهرک رفتیم و شروع به بازی کردم.
کارگردان مجموعه ساختمان 85 با تاکید بر اینکه آنچه که در مختارنامه بازی کرده نگاه خاص میرباقری به عمر سعد است، یادآور شد: در سریال تنهاترین سردار در مورد ویژگی های شخصیت عمر سعد شناخت کافی داشتم، اما در این مجموعه از همان روز اول کارگردانی را به طور کامل فراموش کردم و سعی کردم براساس نظر میرباقری این نقش را ایفا کنم.
به گفته فخیم زاده، میرباقری از معدود کارگردانانی است که شخصیت هایش را می بیند و بازیگران را در آن جهت هدایت می کند.
** فیلمنامه و کارگردان مجموعه، ستاره فیلم هستند در ادامه مراسم تجلیل از عوامل مختارنامه، فریبا کوثری گفت: ستاره فیلم هیچکس نیست به جز فیلمنامه و کارگردان مجموعه که هشت سال برای این سریال زحمت کشیدند.
وی از فریبرز عرب نیا نیز که مانند یک استاد راهنمای او بود تشکر کرد و افزود: در مدت سه سال همکاری با این مجموعه با اساتید بزرگی کار کردم.
این بازیگر از محمود فلاح تهیه کننده سریال برای برگزار نکردن چنین مراسمی ابراز گله مندی کرد و از توجه سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مجموعه قدردانی کرد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در پایان این مراسم از فریبرز عرب نیا، رضا رویگری، فرهاد اصلانی، انوشیروان ارجمند، امین زندگانی، مهدی فخیم زاده، داوود رشیدی، محمد فیلی، نسرین مقانلو، فریبا کوثری، خانواده مرحوم رضا خندان، ولی الله شیراندامی، جعفر دهقان، حبیب دهقان نسب، رحمان باقریان، محمود اردلان، حامد میرباقری، الهام حمیدی، فرخ نعمتی، حسن اسلامی مهر، جمشید خندان، عبدالله اسکندری، محمود فلاح، سیدداوود میرباقری، عظیم جوانروح، حسین صابری، رسول جعفریان، مهران برومند، مسعود ولدبیگی، محسن شاه ابراهیمی، امیر توسلی، علیرضا غفاری نژاد، مهدی حسین وند، رضا استادی ، مهدی موسوی، رضا اصغری، محمود جوانبخت و خانواده مرحوم محمدباقر آشتیانی با اهدای لوح تقدیر و هدایا تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
فراهنگ ** 1788 1588** شماره 029 ساعت 12:13 تمام