جنگل های زاگرس از ورود یک میلیون تن دی اکسید کربن به جو جلوگیری می کنند ...............................................................
......
خبرگزاری جمهوری اسلامی 10:34 11/12/1389 تهران - جنگل های زاگرس مرکزی از ورود سالانه یک میلیون تن دی اکسیدکربن به جو جلوگیری می کنند.
به گزارش ایرنا به نقل از دبیرخانه پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی، درحالی که بر اساس گزارش های دفتر بررسی تغییرات آب و هوا در سازمان حفاظت محیط زیست، ایران نهمین کشور تولید کننده گاز دی اکسید کربن در جهان محسوب می شود، تازه ترین پژوهش های صورت گرفته ، نشان می دهد جنگل های زاگرس مرکزی از ورود سالانه یک میلون و 150 هزار تن دی اکسید کربن به جو جلوگیری می کند.
نتایج این بررسی که در نخستین همایش ملی تهدیدات تنوع زیستی زاگرس مرکزی ارایه شد، حاکی است جنگل های زاگرس مرکزی در طول سال، توان ترسیب (جذب کربن موجود در جو ) 370 هزار و 304 تن کربن را دارا است که این میزان کربن معادل با جذب یک میلیون و 357 هزار و 781 تن گاز دی اکسید کربن در طول یک سال است.
"احمد اکبرپور طلوتی "و "رستم صادقی تالارپشتی " دو نفر از پژوهشگران کشورمان که این تحقیق را انجام داده اند در گزارش خود آورده اند که رویشگاه جنگلی زاگرس مرکزی توان آن را دارد که از ورود سالانه نزدیک به یک میلیون و 150 هزار تن گاز دی اکسید کربن به جو ممانعت کنند و با توجه به اینکه ایرانیان سالانه 330 میلیون تن گاز دی اکسید کربن تولید می کنند ، می توان گفت رویشگاه جنگلی زاگرس مرکزی به وسعت یک میلیون و 150 هزارهکتار، نقش قابل توجهی در جذب گازهای گلخانه ای کشورمان دارد.
خاک جنگل های زاگرس حدود 78 درصد در جذب گازهای گلخانه ای نقش دارند و سهم درختان بلوط که حدود 80 درصد پوشش جنگلی زاگرس را تشکیل می دهند 19 درصد و نقش سایر گونه های درختی نیز 3 درصد اعلام شده است.
این آمار نشان می دهد که تخریب جنگل های زاگرس و تغییر کاربری آنها از جنگلی به زراعی، صنعتی و شهری که منجر به تشدید فرسایش خاک در رویشگاه های جنگلی می شود تا چه اندازه می تواند در انتشار گازهای گلخانه ای و رشد روزافزون آنها نقش داشته باشد.
دراین مطالعه محدوده زاگرس مرکزی، بخش هایی از 6 استان چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، اصفهان، خوزستان و لرستان در نظر گرفته شده است که البته پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی دو استان لرستان و خوزستان را تحت پوشش قرار نمی دهد.
علمی ** 1581**9014