ناظرزاده کرمانی: توسعه تئاتر با همکاری گروه وسیعی از جامعه امکانپذیر است # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/12/19 فرهنگی.تئاتر.نمایش یک استاد و مدرس دانشگاه، تئاتر را بخشی از فرهنک و زندگی مردم دانست و گفت: رشد و توسعه این هنر مستلزم همکاری گروه وسیعی از افراد جامعه است. به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، فرهاد ناظرزاده کرمانی روز گذشته در نشست هم اندیشی اساتید، دانشجویان و هنرمندان درخصوص تئاتر دانشگاهی و بررسی وضعیت تئاتر کشور که در تالار مولوی برگزار شد، توضیحاتی درباره جایگاه تئاتر و تعامل آن با تئاتر حرفه ای ارائه کرد. وی گفت: درباره تئاتر دانشگاهی هر چه تاکید شود، مبالغه نخواهد بود زیرا در ایران، عرصه ای به غیر از تئاتر دانشگاهی وجود ندارد. ناظرزاده کرمانی افزود: بسیاری از افراد حرفه ای در تئاتر، فعالیت خود را از دانشگاه آغاز کرده اند و این امر در تمام دنیا تبدیل به یک قاعده شده است. این استاد دانشگاه با بیان اینکه مشکلات تئاتر دانشگاهی کم نیست، به تشریح برخی آنها پرداخت و گفت: نخستین مشکل آن است که اکثر مردم جامعه همچنان به اهمیت تئاتر و تئاتر دانشگاهی پی نبرده اند. وی افزود: تئاتر دارای یک حیات معنوی است و مردم یک جامعه نیز باید بدانند که تئاتر بخشی از زندگی آنان است و بطور یقیین رشد و توسعه این هنر بدون همکاری گروهی وسیعی از افراد جامعه میسر نخواهد بود. ناظرزاده کرمانی یکی دیگر از عمده مشکلات تئاتر دانشگاهی و تئاتر کشور را حضور تعداد زیادی دانشجوی بی علاقه به این هنر عنوان کرد. وی افزود: وجود تعداد زیادی دانشجوی بی علاقه به تئاتر که از بد حادثه وارد دانشگاه شده اند سبب یاس و افسردگی آن عده از دانشجویانی خواهد شد که با انگیزه مطالعه و علاقه قدم به این عرصه گذاشته اند. این مدرس دانشگاه با انتقاد از شیوه پذیرش دانشجویان رشته تئاتر بصورت کنکور و ورقه ای گفت: تا زمانی که این روال ادامه دارد همچنان باید شاهد حضور چنین افراد بی علاقه ای در عرصه تئاتر باشیم. وی افزود: دانشجویان باید تئاتر را از روی عشق پیدا و آن را پیگیری کنند.
مجید سرسنگی استاد دانشگاه نیز در ادامه این نشست، با تاکید بر برگزاری چنین نشست های، ابراز امیدواری کرد که در آینده هنرمندان و اساتید بیشتری در آن حضور یابند. وی گفت: واقعیت این است که با گذشته چندین سال از ایجاد مراکز و آموزشگاه های تئاتری در کشور، این هنر جایگاه اصلی خود را کسب نکرده است. دبیر بیست وششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در ادامه گفت: تئاتر دانشگاهی، تئاتر فقیری نیست اما تصور می کنم در سال های اخیر کمی عادت مطالبه گری خود را از دست داده است. وی خواستار توجه بیش از پیش مسوولان، اساتید و دانشجویان به تئاتر دانشگاهی شد و افزود: تئاتر دانشگاهی محور توسعه تئاتر کشور است و اگر مورد کم توجهی قرار گیرد هیچ آینده ای از توسعه تئاتر کشور متصور نخواهد بود. سرسنگی از هنر تئاتر به عنوان جایگاه نقد، اندیشه وزی، هدایت فکری و معنوی جامعه یاد کرد و خواستار به کارگیری عقل جمعی برای توسعه و رشد این هنر شد. وی با اشاره به حضور خبرنگاران در این نشست گفت: یکی از مشکلات کنونی تئاتر این است که اصحاب رسانه نقد جدی از اوضاع تئاتر کشور نداشته اند. سرسنگی افزود: تئاتر دانشگاهی، تئاتر کشور و مدیران و مسوولان نیازمند نقد هستند و با نقد منصفانه می توان مشکلات تئاتر را برطرف کرد و این هنر را در حد جایگاه و بضاعتی که شایسته آن است قرار دهد. این مدرس تئاتر در ادامه با یادآوری طرح ایجاد شورای تئاتر دانشگاهیان و همکاری آن با مرکز هنرهای نمایشی گفت: مرکز هنرهای نمایشی در ابتدا با همکاری با این شورا موافقت کرد و وعده داد که ضمن پرداخت بودجه 200 میلیونی، تالار مولوی نیز مورد استفاده دانشجویان قرار گیرد. سرسنگی افزود: اما متاسفانه در ادامه و با توجه به عملیاتی نشدن تعهدات مرکز هنرهای نمایشی، ایده بنیانگذاران این شورا که می توانست باعث همدلی پنج گروه تئاتری کشور شود، محقق نشد. رحمت امینی استاد دانشگاه نیز در این نشست، آینده تئاتر کشور را در دست تئاتر دانشگاهی عنوان کرد. وی با بیان اینکه با آرمان های تئاتری، فاصله بسیار زیادی داریم، علت وقوع چنین مساله ای را نابرابری امکانات با رشد تقاضا در این عرصه عنوان کرد. دبیر شورای تئاتر دانشگاهیان گفت: عدم تناسب میان امکانات موجود و افزایش روز افزون هنرجویان و دانشجویان تئاتر، موجب به چالش کشیده شدن مسوولان خواهد شد. امینی با اشاره به تاسیس دفتر تئاتر دانشگاهی به عنوان یکی از دفاتر زیر مجموعه مرکز هنرهای نمایشی افزود: از سوی حسین پارسایی مدیر مرکز هنرهای نمایشی همواره حمایت های از تئاتر دانشگاهی صورت گرفته و او همچنان بر تداوم چنین حمایت های اصرار دارد. وی افزود: هرچند طی روزهای گذشته دعوتی از سوی مرکز هنرهای نمایشی برای گفت وگو پیرامون تئاتر دانشگاهی صورت گرفته اما هم اکنون زمان کمی دیر شده است و بهتر است سال آینده این موضوع پیگیری شود. امینی گفت: تئاتر کشور به تئاتر دانشگاهی نیاز دارد و اگر این رابطه قطع شود، تئاتر کشور سقوط خواهد کرد. علیرضا نادری نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر نیز تئاتر دانشگاهی را برآیند نیاز افرادی دانست که در تئاتر کار می کنند. وی در ادامه این نشست یکی از عمده ترین مشکلات تئاتر را نبود یک تفکر معطوف به توسعه دانست. این نمایشنامه نویس همچنین مشکلات تئاتر را مختص به یک دوره ندانست و گفت: تئاتر در سالهای گذشته همواره با مشکل مواجه بوده و متاسفانه هیچ قدمی نیز برای برطرف کردن این مشکلات برداشته نشده است. وی با بیان اینکه مشکل ایدئولوژیک با تئاتر وجود دارد، تصریح کرد: مشکل تئاتر ریشه ای است و گاهی حل این مشکلات از حیطه مسوولان مرکز هنرهای نمایشی خارج است. حسین پارسایی مدیر مرکز هنرهای نمایشی نیز که با کمی تاخیر در این نشست حاضر شد، حمایت از تئاتر دانشگاهی را از مسوولیت های مرکز هنرهای نمایشی عنوان کرد. وی با اشاره به بودجه هفت میلیارد تومانی مرکز هنرهای نمایشی گفت: این بودجه بضاعت تئاتر کشور است و چنین امکانی، اجازه توسعه بیش از پیش این عرصه را نمی دهد. در این نشست همچنین تعدادی از دانشجویان به طرح نظرات خود پرداختند و از وجود مسائلی از جمله بی توجهی به تئاتر دانشگاهی، کمبود سالن، عدم اجرای عمومی، وجود مافیای تئاتری، کاهش دستمزدها، خودرایی مدیران در تصمیم گیری انتقاداتی را مطرح کردند. در این نشست برخی چهره های دانشگاهی و هنری از جمله محمدباقر قهرمانی، محمد حیدری، حسین مسافر آستانه، حمید مظفری، هوشنک هیهاوند، کورش سلیمانی حضور داشتند.