تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۱
فناوری جدیدی در تراشکاری پیشرفته ابداع شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/13 علمی آموزشی.تراشکاری.روش جدید یک دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک - ساخت و تولید دانشگاه تربیت مدرس، موفق به ابداع فناوری جدیدی در تراشکاری پیشرفته شد.
به گزارش ایرنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، حمید سلیمانی مهر که این پژوهش را در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد خود انجام و ارایه کرده است، با کمک امواج آلترامونیک، موفق به طراحی و ساخت شیپوره (هورن ) تراشکاری شد.
وی در این باره گفت: در سال های اخیر مواد آلیاژی و کامپوزیتی بسیاری بوجود آمده اند که ماشین کاری بیشتر آنها با روش های سنتی مشکل و هزینه بر است.
این پژوهشگر خاطر نشان کرد: ماشین کاری سوپر آلیاژهای پایه نیکلی و پایه تیتانیمی که در صنایع هوا فضایی کاربرد فراوان دارد باعث افزایش دما و فرسایش زیاد حتی در سرعت های برشی پایین می شود.
به گفته سلیمانی مهر، افزایش تقاضای ماشین کاری چنین موادی نیاز به ابداع فناوریهای تراشکاری پیشرفته را افزایش داده است .
یکی از این فناوریها، اعمال ارتعاشات آلترامونیک فرکانس بالا به حرکت معمولی ابزار برشی است. کارایی این روش هنگامی است که ابزار میانی که امواج را به ابزار می رساند (هورن ) به خوبی طراحی شده باشد.
انواع شیپوره هایی (هورن ) که در کاربردهای آلترامونیک به کار می روند عبارتند از استوانه ای، پله ای، نمائی، مخروطی و ترکیبی از آنها که بسته به نوع کاربرد هر کدام، مورد استفاده قرار می گیرد.
سلیمانی مهر، در این پژوهش ، ابزارها و پارامترهایی را برای طراحی شیپوره تراشکاری به کمک امواج آلترامونیک معرفی کرد.
وی گفت: بهترین شیپوره ای که برای این فرایند معرفی می گردد ، هورن 3 المانی آلومینیومی است که از نظر ارتعاشی ، بسامد ارتعاش ، نحوه بستن ابزار به آن، استحکام ، گیره بندی، ضریب تقویت ارتعاش، ماشین کاری آسان، فضا کاری و هزینه در مرتبه ای مناسب قرار دارد.
این پژوهش با راهنمایی دکتر محمدجواد ناطق عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد.
شماره 069 ساعت 15:16 تمام