آبشار کمردوغ قلعه رئیسی کهگیلویه، زیبا اما ناشناخته .....................................................
یاسوج ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/4/86 داخلی.فرهنگی.گردشگری.
آبشار زیبای کمر دوغ در قلعه رئیسی مرکز بخش چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه در زمره زیباییهای طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمد به شمار می رود اما برای گردشگران ناشناخته مانده است.
این آبشار زیبا و دیدنی که نزدیک به100 متر ارتفاع و بیش از 60 متر عرض دارد در 10 کیلومتری قلعه رئیسی مرکز این بخش واقع شده است ولی بدلیل مشکل جاده ای و نداشتن امکانات، کمتر کسی از آن بازدید می کند.
برای رفتن به چاروسابایدجاده های پرپیچ و خم کوهستانی راازمیان جنگل های بلوط در شمال شهر دهدشت به طول 70 کیلومتر طی کرد.
مشایعت کننده مسافران در این مسیر، چشم اندازهای زیبای طبیعی اما پر از گردنه است که اگر مسافرت از این مسیربرای اولین بار باشد شاید که مسافر به وحشت افتد.
بخش چاروسا پنج دهستان و 344 روستاباجمعیتی حدود 65 هزار نفر دارد که اغلب روستاها به صورت پراکنده و دور از هم قرار دارند.
وجودامامزادگان سید محمود و میرسالار که از نوادگان امام هشتم هستند در نزدیکی این آبشار هرساله تعداد زیادی زائر را به این منطقه فرامی خواند و ارزش این اثر طبیعی را چند برابر کرده است.
به گزارش ایرنا،این آبشاردرتمام فصل سال دارای آب است،ارتعاشات بلورهای زرین و معلق آب آن در بلندا، رنگین کمان هفت رنک را بطور واضح به تصویر کشیده است.
به گفته اهالی با اندک توجهی سازمان گردشگری و میراث فرهنگی قطعا این منطقه می تواند به یکی از جالب ترین مناطق جذب گردشگری تبدیل شود.
خاکی بودن راه سبب شده تا آبشار کمر دوغ باآن همه زیبایی گمنام بماند، این آبشار از ضلع شرقی کوههای قلعه رئیسی با ترکیب چشمه های متعدد سر چشمه می گیرد و در طول سال آب زلال، شیرین و خنک از آن جاری است.
روستای کمردوغ در نزدیکی این آبشار قرار دارد و به این دلیل کمر دوغ نامیده شده که رنک صخره های آن سپید و شبیه به دوغ است.
بخش چاروسا در 230 کیلومتری شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این معاونت برای افزایش جذب گردشگران آبشار کمردوغ قلعه رئیسی اقدام به خاکبرداری و زیرسازی جاده قلعه رئیسی به طول شش کیلومتر که به این آبشار منتهی می شود، کرده است.
نصرت الله جهان بین دوشنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: آبشار کمردوغ قلعه رئیسی یکی از جاذبه های مهم گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است که با رفع مشکلات موجود می تواند همه ساله میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی باشد.
وی بیان کرد: در صورتی که جاده منتهی به آبشار کمردوغ قلعه رئیسی زیرسازی وآسفالت شود،مشکل ارتباطی با این آبشار رفع و در نتیجه امکان خدمات رسانی مطلوبتر و توسعه آن فراهم می شود.
جهان بین اظهار داشت: پس از اتمام مراحل زیرسازی و آسفالت جاده منتهی به آبشار کمردوغ قلعه رئیسی سازمان میراث فرهنگی این استان اقدام به ارایه خدمات و امکاناتی از قبیل سرویسهای بهداشتی، فضاسازی، سکوبندی ، احداث واحدهای پذیرایی و خدمات رفاهی به این آبشار می کند.ک/4 7533/2759/563/675 شماره 030 ساعت 11:13 تمام انتهای پیام F11.58-11-13